| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Har hatt ferskvann noen år nå, men saltvann frister mer og mer, og jeg har mest lyst til å hoppe i det
Har et par spm. Har et 350 liter ferskvann som jeg vurderer å bygge om til saltvann. Vil dette lønne seg, eller er det like greit å kjøpe en ferdig pakke? (Om jeg kjøper nytt så vil størrelsen minke til 150 - 250 liter) Om jeg velger å bygge om, hva nøyaktig må gjøres? MÃ… man borre hull i akvariet? Noen som har en ca ide på hvor mye det vil koste meg? Familien hadde saltvann for mange,mange år siden, så jeg er ikke HELT fersk, men må innrømme at jeg har glemt det aller, aller viktigste. :shock: |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Man MÃ… ikke borre hull i karet for å drive med saltvann , de som gjør det å velger sump gjør dette for å få mer plass til /skule endel teknikk og øke litt på det totale vannvolumet.Dessuten er ikke alle skummere egnet for drift utenfor karet.Men til størrelsen 350 l finnes flere brukbare skummere som
henges bare på kanten av karet.Har karet ditt ingen metallramme , kan du bruke det til saltvann som den er , heng på skummer , kjøp mere lys (avhengig om du er interessert i hold av koraller) , øk på sirkulasjonen med noen kraftige pumper(litt avhengig av hvilke dyr du vil ha i karet) og du er igang... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
så man kan altså få tak i skummere som man kan ha inne i selve akvariet?
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
For å få noen ideer, så kan du f.eks. titte på siden til Aqua Medic, der er det bilder av flere forskjellige løsninger for å henge på akvariet.
Du trenger ikke å bruke produkter fra Aqua Medic, mange andre produsenter som lager lignende løsninger. http://www.aqua-medic.de/en/ |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
hvilken type? Kan sånt sendes i posten?
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
skal deg bilde og data... skal bare montere den sammen igjen og rengjøre den.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Du kan få sump uten å borre hull ved å bruke en overrennings boks.Da kan du ha eksternt utstyr i sumpen og du får litt bedre plass i akvariet ditt til dekorasjon.
Et annet alternativ er en Deltec MCE 600 Skummer Denne skummeren drar ut mye drit fra akvariet i forhold til dens fysiske måø. Dette er samme skummer som bl.a KnaBerg bruker i sin 373 liter, så vidt meg bekjent har den fungert knirkefritt fra dag 1.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| vurderer å starte med saltvannsakvarium | lita | Ny til Hobbyen | 12 | 23rd November 2007 17:51 |
| Vurderer 63l saltvann | Hallo | Ny til Hobbyen | 4 | 18th February 2006 08:13 |
| vurderer og sege/bytte vekk noe levende sten+ 2 damsler | alf-magne | Selges | 4 | 21st February 2005 08:42 |
| vurderer og selge keiser(Centropyge bicolor) | alf-magne | Selges | 4 | 14th February 2005 14:31 |