Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th February 2008, 21:04   #1 (permalink)

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 10
Standard Hva kan dere anbefale?

Gubben og jeg tenker seriøst på å ta akvariehobbyen et steg videre og begynne med saltvann. Og så klart; da har vi en del spørsmål.

Hva lønner seg; å kjøpe startsett eller "plukke deler" selv? Jeg tenker da ikke bare på pris, men hva som blir best utseendemessig, for det som skal oppi osv. Hva kan dere anbefale oss nybegynnere?

Znippis
Znippis er offline   Svar med sitat
Gammel 19th February 2008, 09:08   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Hva kan dere anbefale?

Det er jo litt avhengig av størrelse på akvariet du ønsker/har plass til og hva du har lyst til å ha i akvariet..

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 19th February 2008, 10:57   #3 (permalink)

Vel, som sagt er vi helt nye på dette, så bær over med oss om vi spør om opplagte ting her nå...

Vi har sett på et Aqua Medic Anthias 120, 430 l. Vi har også sett på et Deltec Aquarium - MicroReef Standard. Oppi skal vi ha... fisk, stein osv. Har ikke kommet lengre der. Bør vi se på hva slags innhold vi skal ha i akvariumet FØR vi velger akvarium? Jeg ser også at det er ekstremt mye utstyr å få kjøpt til akvariene, er det noe som man absolutt bør ha, noe man absolutt bør styre unna som ikke har noe for seg?

Har vært og sett i den store akvarieforretningen på Bjølsen, mye fint, men alt av anemoner og svamper osv går i brunt og gammalrosa. Vær så snill og fortell at det finnes andre farger på f eks anemonene osv å få kjøpt? (nå ler dere sikkert godt....)
ALT av gode råd og tips mottas med stor takk!

Znippis
Gammel 19th February 2008, 11:46   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Rent kvalitetsmessig så er Deltec meget anerkjente produkter og i den størrelsen/type dere er ute etter så ligger nok Deltec i et litt høyere prissjikt men det har dere igjen på sikt(kvalitet).
God skummer, godt lys og god sirkulasjon er veldig viktige komponenter, sump osv teller og ikke minst tilsetningene og metode for dette er viktige ting å ta med i betraktningen.
Når dere har valgt størrelse på akvariet så er det en del ting som er gitt skummer størrelser ol, men det er mange veier til rom.
Det finnes så masse flotte koraller i alle andre farger en cafebrunt så det behøver du ikke å tenke så mye på..

www.norskhdforum.org
Gammel 19th February 2008, 17:44   #5 (permalink)

Jeg har et annet spørsmål; hvorfor er Deltec så enormt mye dyrere? Hva er det som gjør at det kan være eksempelvis kr 22.000 for 200 l Deltec mot kr 18.000 for Aqua Medic Percula 120, 450 l ? Er Deltec så enormt mye bedre? Why?

Znippis
Gammel 19th February 2008, 18:07   #6 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Ikke nødvenigvis etter min mening :|
De fleste merker har gode produkter i sortimanget sitt...,og noen som ikke er så bra..
Er litt motesak tror jeg,ute og går,men finnes gode produkter utenom Deltec også,så er det sagt...
Mye av utstyret/deler av utstyret,fra de proffilerte merkene,blir laget nedi østen,med Auropeiskt Logo påstemplet,grunnet profitt/billigere å produsere i østen..
Modelene er sannsynligvis "utviklet" av merket som har patenten her,og kansje delvis sammensatt her,men om det forsvarer prisforskjellen er det delte meninger om..
Nu er det vel noen som vil argumentere for bedre deletiljengelighet på de mest populære merkene i markedet,men ok,de tar seg også veldig godt betalt for denne "deletiljengeligheten" etter min mening :|
Plastdelene i komponentene er mye hipp om happ,hvor de er enn er produsert hen,da det stort sett er samme obbbyggnig/prinnsipp På delene,men ikke alt av pumper som brukes i utstyret er like bra i markedet,og her bør en være våken :|
Gammel 19th February 2008, 22:09   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Znippis
Jeg har et annet spørsmål; hvorfor er Deltec så enormt mye dyrere? Hva er det som gjør at det kan være eksempelvis kr 22.000 for 200 l Deltec mot kr 18.000 for Aqua Medic Percula 120, 450 l ? Er Deltec så enormt mye bedre? Why?

Znippis
Det er enkelt sagt, AM er stortsett laget i kina, Deltec er 90%+ laget i tyskland.
Husk på at ofte så er komponenter i systemet vitale for dyrene dine, jeg kan garantere deg at når du har fått opp systemet ditt og dyrene er kommet på plass så er det ufattelig stressende og finne utstyr defekt/stoppet og vente på reklamasjon/nytt utstyr ol og det er nå en gang slik at et merkes popularitet ofte går sammen med kvalitet og ikke minst annenhåndsverdi og det bør spesielt nevnes at her har Deltec ett stort forsprang på de fleste andre merker.

Du sammenligner pris på Deltec og AM men du må også ta med utstyr i sammenligningen så blir det lettere å se for oss.

Sitat:
Opprinnelig postet av knaberg
Nu er det vel noen som vil argumentere for bedre deletiljengelighet på de mest populære merkene i markedet,men ok,de tar seg også veldig godt betalt for denne "deletiljengeligheten" etter min mening :|
Plastdelene i komponentene er mye hipp om happ,hvor de er enn er produsert hen,da det stort sett er samme obbbyggnig/prinnsipp På delene,men ikke alt av pumper som brukes i utstyret er like bra i markedet,og her bør en være våken :|
Det sier vel seg selv at det er bedre deletigjengelighet på de mest populære merkene, ser ikke vitsen med å ha fult delelager på et merke ala Resun.
Du sier plastdelene i komponentene er hip om happ hva mener du med det?
Delelager koster veldig mye i død kapital, og noen av oss har et brukbart utvalg som noen finner så utrolig behagelig når det ringer i telefonen kl0400 om natten og det må beroliges og at ja, joda den eksakte delen kan fåes levert neste dag? regnes dette som generell service da Knaberg og ikke noe å ta seg betalt for?.

Det finnes et ordtak som går slik:
Betaler du med peanøtter så får du bare apestreker tilbake. :mrgreen: :mrgreen:

www.norskhdforum.org
Gammel 19th February 2008, 23:05   #8 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

[quote="Chriss"]
Sitat:
Opprinnelig postet av Znippis

Znippis

Sitat:
Opprinnelig postet av knaberg

:think
Med fare for at dette blir en lang tråd i Chriss kjente stil,må jeg bare få si at det gikk en tråd tidligere på ett annet Norskt forum,hvor det kom frem at 90/10% med hensyn til Deltec,s egenproduksjon,kansje er litt opptimistiskt skrevet,med Europeeiskt synspunkt,men nok om det..
Det er DYRT å produsere i Europa,og samtidigt som flere europeiske produsenter velger å få ting hjort i lavkostland,så er Asiaterne på full fart inn i markedet med egne produkter selv,og tekknologien ha gjort sitt inntog i Asia også :!: ,så tror de vil gjøre seg mer "synlige" i årene fremover ja...
Selger du ett Asiatiskt,eller Amerikanskt merke,regner jeg med at du som forhandler OGSÃ… har en viss forpliktelse til å ha erstatningsdeler tilgjengeligt innen rimelig tid,ifølge kjøpsloven 8)
Når det gjelder hva jeg mente om "hipps om happs "på plastdelene,så mener jeg at KVALITETEN PÃ… PLASTEN,strengt tatt ikke trenger å være av en bedre kvalitet,selv om den er laget i f.eks.vis Tyskland.Regner med at Acryl/PVC er standardbegreper verden over :|

Og ang. det flotte sitatet du sluttførte med,får jeg vel legge inn ett Gartner-orientert sitat til slutt jeg også..(jeg er jo Gartner)

" Som en sår,så høster man"

Da er denne tråden avsluttet fra min side.
Gammel 20th February 2008, 08:24   #9 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Knaberg.
Du har selv to Deltec skummere, du har valgt utstyr på øverste hylle og avslutter egentlig med samme poeng som meg << som man sår så høster man>>(egentlig fra bibelen men men.) :lol:

Med godt utstyr av god kvalitet(som gjerne koster litt mer) så har man utstyret lenger og ja, nettop høster både mer og lenger... :mrgreen: :mrgreen:

Helt enig med du Knaberg :cheesy: :cheesy:

www.norskhdforum.org
Gammel 20th February 2008, 08:50   #10 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Mitt råd er å prøve å sikte på en balansegang her.

Mange kjøper billigprodukter som de må bytte med en gang.

Også veldig mange vil snart oppgradere til større akvarie, og da er det jo litt unødvendig å kjøpe dyrt for så å måtte selge det etter et halvt år.

På ferdigpakkene vil en også ofte ha litt ekstrautstyr eller forbedre utstyret som er med pakken, så du kan regne med at du vil vurdere å bytte diverse på dem. Om det er noe forskjell på Deltec og AM der vet jeg ikke.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva har dere i akvariet? Morild Dyrene 4 28th November 2009 00:19
Noen nybegynner spørsmål til dere med erfaring. froesak Ny til Hobbyen 4 1st March 2008 07:17
Bok å anbefale for interreserte: Nessen Dyrene 6 13th March 2005 22:12