| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
--------------------------------------------------------------------------------
Har hatt ett kar gående i ei uke med innkjørt ls og i dag oppdaget jeg noe rart. Det ser ut som ei lita sjøstjerne med 4-5 armer og på størrelse som en 10 øring. den krabbet rundt på en stein og hadde sånn rødlig farge. Hva kan det være? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tipper det ER en liten sjøstjerne... :lol:
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Om den beveger seg fort (merkbar flytting av armene) kan det også være en liten slangestjerne, men jeg også holder en knapp på sjøstjernen
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
ser ikke att den beveger armene den liksom bare sklir avgårde. beveger seg en 2-3 cm på ett minutt. to av armene er litt tykkere og lengere enn de andre.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Da er det sikkert en sjøstjerne.. Klarer du å ta et bilde av den?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Uten å ha sett bilde vil jeg gjette på at det er en Asterina.
http://images.google.com/images?hl=e...-8&sa=N&tab=wi http://www.wetwebmedia.com/seastaridfaq2.htm Den er ganske harmløs, men jeg har sett den på mine mykkoraller av og til. Ser også at noen sier at den kan spise på Acropora eller SPSer, men det er veldig variablet. Følg med litt og ser du en som ikke oppfører seg som den skal så hiv den ut. Det er ganske grei slik, det stikker ikke av eller trekker seg inn når du prøver å fange dem. Endre
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Støtter meg til Endre sin antagelse. Har mange av disse i mitt eget kar, og har aldri sett noen ulumskheter.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hmm.. er ett h***** å få helt vekk :evil:
Fikk en del av disse med noe brukt stein jeg kjøpte tidligere,og som gikk og surret i noen stamper to-tre mnd...... Plukket sikkert over en dl. vekk fra stampene på denne tiden... tviler på jeg fikk alt vekk,og nu går steinen i sumpen... Synest de formerte seg verre enn kaniner,og er jo ikke noe pent heller,med klaser av disse hengende opp etter frontglasset :cry:
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
hos meg. virker som at de er harmløs hos meg :shock:
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Har de ikke i karet som går..
Det var i de tre stampene jeg plukket opp alt dette svineriet,fa steinen jeg fikk tak i.. Og heldigvis for det ja
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|