| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har fått masse kalkalger i karet mitt,vet jo at dette er bra og ha,men når grusen blir rødfarget er det ikke så pent synes jeg
Spørsmålet mitt blir da ,hva kan gjøres med dette? Roter litt i sanden men den kommer fort tilbake. I karet går bl. annet sjøhester som ikke må komme tilskade.ellers så er det mykkoraller og skiveanemoner. Noen tips å komme med ? Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Er de algene på sanden kalkalger eller kanskje noe annet?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Mulig en Sand Sifter Gobie kunne vært noe.
Er usikker på om de er trygg ovenfor sjøhester. Du kan sjekke denne siden, om det står noe der. http://www.liveaquaria.com/product/s...fm?pCatId=1851 Om du kjøper en og det skulle det slå feil, så kjøper eg den av deg Har hatt en Valenciennea wardii før, RIP. Er på jakt etter en ny, og har satt pjot på saken
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Tror det er kalkalger i hvertfall ,legger ved et bilde. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Er lite lysten til bare å prøve Men tanken på en slik en er der jo,men som du nevner så er de gjerne ikke så lett å få tak i. mvh.Sølvi |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er vel heller sannsynligvis cyano, som jeg antok.
Du kan jo søke litt på det her
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Enig med Haz, det ser ut cyano bakterier.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Var litt redd for det ja
Får begynne med å rense skummeren,ta et lite vannbytteforsøke å få noe vekk med heverten og sette sirkulasjonspumpen mer rettet mot disse. Noe mer jeg kan gjøre ? Forer ganske mye ,så det gjør det jo ikke bedre,men sjøhestene trenger ganske mye mysis ,skyller de før bruk så ikke det forurenser mer enn nødvendig ,men noe blir det jo uansett. Har en eremittkreps og 10 turboer ,men ser ikke ut til at de gjør noe god jobb med sanden Mvh.sølvi |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Listen over antatte årsaker til cyano er lengre enn lang.Noen av artene trives i svært rent vann , andre kan skylles dårlig vannkvalitet.Har du mye nitrat/fosfat ? Ikke sikkert det som er galt heller...men har du dårlig vann,KAN en forbedring hjelpe.Har du en rentvannsart ,blir det verre.Her kan sandvendere som sjøstjerner og de anbefalte gobier (går bra sammen med sjøhester) gjøre jobben.Også økt sirkulasjon over bunnen hjelper (selv om du jo må være forsiktig med for mye p.g.å. hestene )
Kan hende det hele forsvinner av seg selv og , cyano er fortsatt en ganske så uløst gåte , det er bakterier som er tilstede overallt i sjøen , og finner de gode vilkår , så plages man med de... |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Nitraten er helt fin , fosfat har jeg ikke fått målt (test bestilt), ellers så er sanaliteten på 1024 ( har vært litt høy,men er nå justert) ,ph litt høy 8,4,temp.25 grader, sliter litt med å holde kh oppe ,den detter fort ned på 7
Har bestilt calsium og magnesium tilsetninger. Har gjort et lite vannbytte,stilt sirkulasjonspumpene mer rettet mot bunnen og rengjort utblåserne på sirkulasjonspumpene og skummeren. Er litt redd for å ha flere fisker i karet pga. foring ,men en sandvendende sjøstjerne er kanskje en ide ,noen forslag til reefsafe typer? Mvh.Sølvi |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Fjerne gamle kalkalger | Mack | Anbefalinger, tips & triks | 7 | 20th January 2008 14:11 |
| kalkalger | Elin | Ny til Hobbyen | 8 | 11th January 2008 19:20 |
| Kalkalger | Linnemor | Kjemien i akvariet | 0 | 22nd May 2006 11:15 |
| kalkalger | Nagel | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 6 | 12th February 2006 10:46 |
| Stein med rød kalkalger i Oslofjorden. | BareAre | Dyrene | 20 | 25th February 2005 14:20 |