| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Har et akvarie på 540l, fint møbel og kjekt å ha i stua...men føle kanskje eg ikkje har fått heilt draget på det ennå... akvariet har vert i drift rett over et år nå. Men jeg ser meg selv fortsatt som en amatør... men jeg har jo så lyst å få det til...:-)
Har blitt en del av de røde "flakene" som legger seg rundt over steinene... er dette skadelig eller bra?(skal prøve å legge ut bilder) Er også plaget med at det vokser grønne og røde alger på glasset (og i resten av karet også forsåvidt) ... har prøvd med rowaphos, men er ikke helt sikker på om eg får utnyttet det skikkelig slik som jeg har det, har det inni der som svampfilteret skal være i pumpen.(ble mye bedre etter rowaphos) Lurer også på om skummeren min ikke er helt frisk, den bobler så veldig, og da har jeg skrudd den ganske godt ned også.Problemet er at jeg overtok akvariet brukt, så vett ikke helt hvordan skummeren skal være, tenker da på vakuumslangene... kommer en fra pumpen som går opp i en liten plast"tønne" (regner med den er for å utligne urytmen i skummeren?) Og så er det en slange som går fra utløpet fra skummeren, men den går bare ut i lufta...(er mye annet også som jeg føler ikke er helt optimalt...pumpene osv) Den ene anemonen (soppanemone?) er blitt såpass stor nå at den river løs korallene som den står på, er egentlig blitt i største laget også nå, men jeg kan jo ikke bare kaste den? tips? Min økonomiske situasjon fikk en liten knekk her tidligere, men er kommet godt ovenpå nå så hva bør jeg investere i? (tenker da på type pumper, som kanskje også egner seg bra sammen med f.eks rowaphos og andre ting som er greit å tilføre vannet...)De pumpene jeg har nå synes jeg er for store og tar mye plass? Dyr, nyttedyr, utstyr forøvrig, og hvor er det enklest å handle dette? bor i haugesund, og føler ikke jeg har funnet noen som har noe særs utvalg og kompetanse....Når jeg også mangler alt av kompetanse selv så kan det bli mye vas... :-) og er det dumt å ha veldig finkornet strandsand? det er det jeg har....:-/ Ønsker helst ikke å lage meg til med sump ennå hvis det ikke er absolutt nødvendig....? På forhånd takk MVH Trygve Østevik Som det står øverst: ingen spørsmåler for dumme...[img] [/img][img] [/img][img] [/img][img] [/img][img] [/img][img] [/img]
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Hvordan får jeg bildene ned i størrelse? er jo over 1,1 mb nå med dette kameraet...?
|
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Hvilket lys har du? Tenker på Kelvin og watt.
Du bør også måle vannverdiene, det kan gi en god pekepinn. Er vanskelig å hjelpe uten bilder, men de røde flakene, kan godt være kalkalger, de er ikke skadelig for noe i karet, de forteller at du har brukbart kalkinnhold. Har finkornet sand selv og så lenge pumpene ikke blåser rett ned, så er ikke det noe problem. men dette er korall sand. Finkornet norsk badestrand sand bør nok ikke brukes. Skummeren skal ikke boble, men lage skum, litt vanskelig å finne feilen sånn uten videre... det kan være nålene på skovlene som er borte, feil montering osv. hvilken type skummer har du? De beste rådene, får du fra noen som har samme skummer selv, eller den du kjøpte skummeren av. Prøv å konverter bildene til JPG filer, de tar mye mindre plass.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Om du laster opp bildene til photobucket.com så forminsker den automatisk om de er for store.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei, la oss starte på bånn, det er ikke nødvendigvis noe galt i at det kommer alger, det er naturens gang og denne delen av biotopet er nødvendig for at karet skal fungere. MEN kunsten er å holde det på et nivå hvor det ikke synes i noen særlig grad, ihvertfall for de fleste akvarister
Kvitt deg med tanken om at det nødvendigvis er noe galt fordi det kommer alger, om ikke alger kunne levd i karet ditt kunne ingenting annet gjort det heller Sånn veldig primitivt tenkt blir regnestykket slik at all næring og lys som blir tilført systemet ditt vill bli brukt og passere nedover i det lille økosystemet tanken din faktisk er og når man "får det til" har tanken et ekvilibrium, altså et ballansert forhold mellom tilførsel og forbruk av lys og næring. Her er det mange veier å gå, men hovedtanken er at næringen og lyset må brukes eller fjernes fra systemet før det blir mat for algene. I et typisk oppsett har man en skummer som en sentral del, denne fjerner store deler fettstoffer og proteiner fra vannet og er en solid hjelp til å holde næringsnivået noenlunde lavt og stabilt, helt etter hvor stor den er og hvor bra den fungerer selvsagt. Utover dette finnes det myriader av andre filtreringsmetoder og remedier som kan ha gunstige effekter, men det blir mer pynt på kaken. Det og absolutt viktigste er det biologiske systemet. Koraller vil kunne stå for et solid forbruk av både næring og lys. Levende stein, sandbunn, skumfilter, bioballer osv er oppholdsted for masser av organismer, kalkalger osv som i et velletablert kar står for det absolutt største forbruket. Altså har man dimmensjonert disse delene bra i forhold til antall fisk og for vil de kunne konkurere med algene om de samme resursene. MEN som tidligere nevnt algene vill alltid være der, og som noen av de mest primitive organismene trenger de nesten ingenting for å kunne overleve, men om du legger forholdene til rette vil de fort tape kampen og karet blomstrer på den måten vi vanligvis liker å se det. De absolutt fleste har f.eks en gjeng med snegler o.l som kan holde algebestanden i sjakk på et mer eller mindre usynelig nivå, men selv da må man gjerne regne med å skrape litt grønne alger av ruten en gang i ny og ne. Jeg fortalte deg sikkert mye du visste fra før av, men jeg synes det somregel er sammenhengen de fleste som ikke helt får det til har gått glipp av. Akkurat hva som er de riktige tiltakene for deg nå er det litt vanskelig å si noe om uten at jeg vet noe om hva slags populasjon du har i karet, mengde for, tilsetnigner, mendge filtermedie og levende stein, bytter du vann, hvor ofte osv. Men det høres muligens ut som skummeren din ikke kjørte helt etter planen. Uansett hva det er så tar det tid å snu utviklingen bort fra algeskogen Finkornet sand er ikke nødvendigvis noen bakdel, men det fordrer gjerne at du har noen dyr som kan jobbe rundt i den. Sump må du ikke ha men det gjør livet lettere og karet MYE penere. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | ||||
|
Administrator
|
Sitat:
Sitat:
I så fall vil det jo fungere med Rowaphos så lenge det er gjennomstrømning før eller etter skummer. Personelig ville jeg jo satt den etter skummeren. Sitat:
Eller mener du at det er en "uvanelig" bobbling som foregår? Plast tønnen du sikter til er sannsynelig vis en lyd demper for luftinntaket på motoren (der hvor skummeren får "hoved luften" fra. Har en slik selv på Grotech skummeren min. Sitat:
[quote]og er det dumt å ha veldig finkornet strandsand? det er det jeg har....:-/ Ønsker helst ikke å lage meg til med sump ennå hvis det ikke er absolutt nødvendig....? Er ikke alltid at det fungerer i hvert kar.. dette avhenger også av hva du skal ha i karet ditt (sps/fisk/mykiser etc) Alle stiller forskjellige sirkulasjons krav... Men slik det ser ut nå så burde det ikke gjøre noe og sette ned sirkulasjonen eller sjekke rettning/høyde på pumpene dine. Den enkleste måten å laste opp bilder på forumet er å legge de inn under GALLERI. Da vil størelsen på bildene bli justert automatisk. Se beskrivelse av hvordan dette gjøres under forumets kjøreregeler. Og neste gang vil jeg anbefale deg å skrive inn all den innfo du har om utstyr etc og verdiene i karet ditt i dag. Blir enklere å hjelpe deg da... :wink: |
||||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
anemonen på 4. bildet er ca 30 cm i diameter når helt åpen...
Skummeren er ca 50 cm total høyde... Er det noen triks for å få anemoner til å slippe tak? de grønne anemonene på 5. bildet har både vokst, flyttet på seg og formert seg... |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
![]() Man ser ikke boblene så godt her, men en kan se at det "skjer" ting ved utløpet fra skummeren... I bakgrunnen kan man også se den ene pumpen.... (er ikke den unødvendig stor?) Skulle pumpen til skummeren vert høyere oppe? nærmere overflaten liksom? ![]() Bildet av anemonen... tar nok av plass oppi her...:-) Til høyre kan man se den andre pumpen...det er i bunnen av den jeg nå har rowaphos i...ligger oppi den "filtersokken" som fulgte med rowaen... ![]() Et lite oversiktsbilde av karet mitt... Hadde mye flere eremittkrepser tidligere... hvor kan de ha blitt av? Har også en fisk kalt panther grouper... grå,brun med svarte prikker... noen som har erfaringer med denne? Min spiser pussereker til frokost... har lyst å sette opp ett kar til, når jeg får dette til skikkelig, så kan eg ha de store fiskene oppi det, og småfisker, reker, bløte sjøstjerner osv i det andre... tenkte å bygge det ene inn i vinduskarmen ut mot vinterstua.... er detnoen ulemper med det kanskjè? |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Har du noe algeskrape? (både magnet og skrape er kjekt, de har litt forskjellige funksjoner) Det vokser på glasset hos alle så det må vi bare leve med hehe. Får du skrapt litt så tror jeg det ser mye bedre ut allerede.
Hva slags strandsand er det snakk om? Den var også litt farlig tykkelse noen steder.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Var jo ikke så ille dette, men et par solide vannbytter hadde nok gjort sitt. Ville jo også sagt at lyset burde oppgraderes, men med så lite koraller o.l vil det sannsyneligvis gi deg en skikkelig oppblomstring om vannkvaliteten er litt sånn såderre. Bruker du kalkvann btw ?
Luftbobler fra skummer er et vanlig problem på mange skummere, nå kjenner jeg ikke den typen du har men ofte skylles det tette innsug eller møkk i pumper osv, men den type oppsett du har der tror jeg nok du må leve med litt luftbobler. Som nevnt slipper du nok ikke unna noen runder med algeskrapen i ny og ne |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| da er det på`n igjen.. =) | yvonne_89 | Pratemakeren | 3 | 15th August 2007 21:57 |
| På an' igjen med 540 L akvarie | Vizar | Akvarie 600L eller mindre | 15 | 9th June 2007 14:21 |
| Skummer igjen | Nikita | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 13th April 2007 17:12 |
| T5 vs Hqi.. igjen... | Andreas | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 23rd August 2005 00:14 |
| Rowaphos igjen... | Endre | Lys, filtrering & annet utstyr | 18 | 14th October 2004 22:01 |