| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Noen som kan hjelpe meg med svar på dette?
Jeg startet opp mitt saltvannsakvarie for ca. 3 uker siden. Hadde i ls med rosa kalkalger på for 10 dager siden. Denne steinen har gått i et annet kar tidligere. Den siste uken har det kommen brunalger på både steinen og sanden. Vil de rosa kalkalgene forsvinne hvis de blir dekket av andre alger? Har gjort både stein og sand reint flere ganger. Hvor lang tid vil det gå før brunalgene forsvinner? Har gjort jevnlige målinger av vannet, og dette er verdiene jeg har målt i dag: fosfat er 0, nitrit er 0, nitrat er ca. 5, amoniakk er 0, kh er 10, kalsium er 420, magnesium er 1280 og ph er ca. 8.2 Skummeren skummer godt og temperature er ca. 28 grader. Sliter litt med å holde temperaturen nede. Det er ingen fisk i karet. Er redd for at de rosa kalkalgene skal forsvinne :cry: , og håper at noen kan berolige meg. Takker for alle svar. Hilsen Elin |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
kalkalgene er ikke noe å tenke på, tipper de klarer seg og hvis ikke kommer de lett tilbake om du opprettholder de verdiene.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hei Elin.
Bruker du litt aktivt kull og gjerne en fosfatfjerner ala RowaPhos/ElimiPhos sammen med god sirkulasjon så vil ikke brunalgene dine ha så veldig gode vekstvilkår. Har du ingen fisk i karet så trenger du ikke å tilføre noe næring, har du koraller i karet ditt? Hvis du ikke har koraller så kan du slå av lyset i en periode, feks tre/fire dager med helt mørke, du skummer masse dvs våt skumming hvor det som kommer i skummer koppen er lysere brunt lik tevann, da får du ut masse av de stoffene som gir næring til algene. Tilsetter du noe mineraler og sporstoffer? Bruker du kalkvann når du erstatter det vannet som har fordampet? Erfaringsmessig så er gode vannverdier en veldig god metode for å bekjempe alger i sin helhet, får du kalsium opp mot 460-80 og Magnesium opp mot 1500 så har algene veldig liten mulighet til å klore seg fast. Hvilken skummer bruker du? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Så tenk ikke så mye på det..... kalk algene kommer før eller siden. og om et år til, så er det ikke sikkert du syntes kalk algene er noe tess like vell. :wink: Bare la karet og biotopen jobbe naturlig, så vil karet ditt vokse seg til av seg selv. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |||
|
Junior Member
|
Hei og takk for god respons. Ble litt beroliget av at kalkalgene mest sannsynlig vil klarer seg, eller at de iallefall vil komme tilbake. Som nybegynner er jeg nok litt for opptatt av sånne småting, men synes kalkalgene er fine(iallefall foreløpig
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sikkert et dumt spørsmål, men ødelegger jeg noe på den ls hvis jeg børster algene av? Foreløpig takk for god hjelp Hilsen Elin |
|||
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | ||||
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Det ser ut til at du har en del tilsetninger, du må fortsette å måle deg frem slik at du tilsetter riktige mengder, ganske flott at du tenker på det momentet med gode verdier sånn helt i nybegynner fasen. Kalkvann er flott for å holde oppe Ca og du bruker buffer så du er på veldig god vei da. Nå skal jeg ikke si så mye om en boyu skummer av den enkle grunn at jeg vet veldig lite om de(Made in China). Det er mulig at du kan få prøve en Deltec APF 600 i løpet av noen uker, regner med at du da vil få se en ørliten forskjell. Niks du ødlegger ingen ting med mindre du bruker stålbørste :lol: Bruk en myk oppvaskekost så børster du lett til algene er borte, det går fint. |
||||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg synes ikke det er nødvendig å tilsette sporstoffer i startfasen(som jod og diverse , calcium ,buffer og kanskje mg er jo greit ) disse er dessuten også næring for algene .Trace 1 og 2 ville jeg ikke brukt før karet hadde vært godt besatt med koraller...
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
Så lenge man justerer for å oppnå gitte verdier ser eg ingen problemer med å tilsette det ene eller det andre. Når det gjelder sporelementer e` det vel liten eller ingen vits å tilsette med mindre man faktisk har nokke annet enn alger som får bruk for det.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | ||
|
Junior Member
|
Sitat:
Sitat:
Synes forresten det ser ut som om algene er på retur Tusen takk for alle svar. Hilsen Elin |
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kalkalger | sølvi | Ny til Hobbyen | 13 | 21st January 2008 19:57 |
| Fjerne gamle kalkalger | Mack | Anbefalinger, tips & triks | 7 | 20th January 2008 14:11 |
| Kalkalger | Linnemor | Kjemien i akvariet | 0 | 22nd May 2006 11:15 |
| kalkalger | Nagel | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 6 | 12th February 2006 10:46 |
| Stein med rød kalkalger i Oslofjorden. | BareAre | Dyrene | 20 | 25th February 2005 14:20 |