| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Med karantene tenker en jo mest på fisker,men er dette noe en bør tenke på når det gjelder koraller og ?
Videre, kan koraller overføre smitte til fisker? Må jo tenke på alt :lol: Mvh.Sølvi |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Koraller kan dra med seg uønskede gjester ja , egentlig er dette en risko uansett når en putter noe nytt i karet ,det være seg mat , alger, steiner, muslinger, eller bare vann...Det finnes noe "dipp" for steinkoraller(vet ikke om det kan brukes på andre koralldyr også)har selv vært heldig med det og aldri benyttet noen beskyttelse uten konsekvenser, tror det er mest steinkoralldipp som benyttes av de som bruker det.
Er ikke kjent med at koraller kan overføre smitte til fisk , men småkreps som gammarus f.eks. skal være istand til det har lest noe sted.Ikke verd å bekymre seg for det , kan ikke gjøre mye med det allikevel.Størst sjanse å få fanskap i karet er faktisk levende stein(deter ofte det vi minst ønsker som har de best eoverlevelsesegenskaper), men dette risiko velger de fleste av oss å leve med...må ikke tenke på allt , da glemmer en det som er viktig... :? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Er ikke sikker på hvor mye dritt som kan hoppe fra fisk til koraller og motsatt, men jeg lest litt på noen andre forum om det som har med sykdomer/"virus" som kan angripe/ødelegge sps koraller over kort tid.
Bla acro eating flatworms som man oftest kan kurere/drepe med tropic marine pro coral cure og betadine sies det. Også kaldt en "dipp" Men da kan jo karantenekar ofte brukes i forbindelse med ny innkjøp av avleggere eller sps koraller hvor man dypper korallen i dippen og spyler korallen etterpå for så å inntrodusere den i karantene karet. Når det gjelder fisk så syntes jeg det er en sikkerhets messig god grunn til og ha eget karantene kar for kunn fisk også. Da garanterer du hvertfall fiskene i hovedkaret mot sykdomer som KAN være på ny innkjøpt fisk. Ofte så er det vel mere naturlig og ha flere karantene kar for dyrene man kjøper når volumet til hovedtanken tilsier at du ikke kan/bør risikerer at alt blir smittet på en gang. Kan fort bli svært dyrt :? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
For øyeblikket har jeg ikke så mye koraller , men det kommer vel den tid også
Er det vanlig å ha koraller i karantene eller? Når det gjelder nye fisker så tror jeg nok etterhvert at jeg må sette opp et karantekar,så får sette meg inn i hvordan dette kan gjøre. Mvh.sølvi |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Tror heller ikke det er så utbredt blandt Norges akvarister å ha et eget karantene kar til korallene sine. Personelig vil jeg nok bruke dette når mitt neste kar overstiger 8-900 liters størelsen... Skulle det dukke opp noe rusk i en slik tank, så er sjangsene for STORE tap absolut tillstede. |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
[quote="clown"]Koraller kan dra med seg uønskede gjester ja , egentlig er dette en risko uansett når en putter noe nytt i karet ,det være seg mat , alger, steiner, muslinger, eller bare vann...Det finnes noe "dipp" for steinkoraller(vet ikke om det kan brukes på andre koralldyr også)har selv vært heldig med det og aldri benyttet noen beskyttelse uten konsekvenser, tror det er mest steinkoralldipp som benyttes av de som bruker det.
Er ikke kjent med at koraller kan overføre smitte til fisk , men småkreps som gammarus f.eks. skal være istand til det har lest noe sted.Ikke verd å bekymre seg for det , kan ikke gjøre mye med det allikevel.Størst sjanse å få fanskap i karet er faktisk levende stein(deter ofte det vi minst ønsker som har de best eoverlevelsesegenskaper), men dette risiko velger de fleste av oss å leve med.. " .må ikke tenke på allt , da glemmer en det som er viktig... " Ja det er vel kanskje riktig det Mvh.sølvi |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | ||
|
Member
|
Sitat:
Så stort kar vil jeg nok neppe få tenker jeg Men som nybegynner så er det mye en er usikker på og greit å få vite hva som er nødvendig og ikke . Derfor takker jeg dere som gidd å svare på mine mange spørmål ,hadde ikke vært så lett ellers Mvh.Sølvi |
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder