| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Siden jeg er helt ny innen saltvann tenkte jeg at det passet seg med en intro. So here goes:
Jeg er ei jente på 27 år som er bosatt i Østfold. Jeg bor her sammen med sambo og våre to gutter. Jeg begynte med ferskvannsakvarium for 1 1/2 år siden og som alle nybegynnere gikk jeg på de fleste feilene, men den største var vel å ikke teste vannet. Så etter noen mnder med buksvømmende fisk fikk jeg endelig tipset. Siden det har jeg gått over til malawi og tror at dette vil hjelpe meg når jeg nå starter opp med saltvann. Vannbytter, vannmålinger og tillsetting av diverse for å få riktig vann har blitt en rutine. Når jeg nå går igang med mitt første nanoprosjekt ser jeg at det er mye å sette seg inn i og man føler seg ganske på bar bakke. Håper at dere vil hjelpe meg igjennom dette prosjektet med gode råd slik at drømmen om saltvann går i oppfyllelse. Mvh Linka |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Heisan Linka
Jeg vil ikke garantere noen feilfri oppstart, men du skal få så mye hjelp du trenger i hvertfall Det viktigste er i hvertfall å lese fra flere kilder og støtte deg til de som har erfaring over flere oppstarter. Mulighetene er mange og det er dine drømmer/visjoner som bør styre hvordan ditt oppsett til slutt blir. Så har jo selvfølgeli pengene noe de skulle sagdt også:lol: Lykke til videre. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Takker for svar.
Hele saltvannsakvarie tingene er litt skremmende så derfor starter jeg i det små, selv om det ikke er det beste. Leser litt på forskjellige forum og kommer til å bruke god tid slik at det blir mest riktig. Så kanskje veien ikke er så lang til et stort et... hvis jeg får plass. Kanskje jeg må ofre det store malawikaret mitt for et mindre og et saltvann. Mvh Linka |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Tidligere har jeg hatt en 180l juwel og nå en 300l.... Man lærer svært mye på å gå den "lange" veien, men tenker også i ettertid på alle de pengene man kunne spart på og kjøpt noe større med en gang. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Tage: Tror nok den lærdommen med de små er bra så en gjør det riktig når en går til på det store karet. Tenk hvor mye penger en kunne brukt på å gå rett dit og gjøre mye galt... :-)
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg forklarer meg litt tungvindt her :lol:
Jeg ville nok alldri anbefale å starte rett på en 700l. Men det jeg registrerer er at det er svært mange som legger seg på alt fra 70 til 240l.. og det er ikke direkte galt det, men kostnadene på et kar fra ca 180 og opp til 300 er ikke stor. Du får jo så vidt noe vekst i noe som helst før du finner ut av at det er på tide å bytte kar Så hvorfor ikke legge seg rundt der med en gang. :wink: Men for all del... jeg har hatt mye nytte av å gå den veien jeg har gjort og angrer ikke på det. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Som i ferskvann tror jeg nok at større er bedre, men akkurat nå går det på plassen. Hvis jeg får 50 l til å fungere kan det hende 540 l ryker ut og blir erstattet av 2*300 litere. En da til malawi ( greier ikke gi slipp på de altså) og en til saltvann.
Har da tenkt litt på juwel sine kar. Noen som har erfaring med å "gjøre om" disse til saltvann ?? Koster det mye ekstra kontra å kjøpe et saltvannskar ?? Mvh Linka |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | ||
|
Administrator
|
Sitat:
Sitat:
Her er også mange muligheter ang lys... H.a.z sitt kar og mitt er jo et Juwel Rio på 180 liter, så ta deg en tur innom bilde galleriet og søk oss opp. :wink: Når det gjelder konvertering av "søtvanns kar" i forhold til ferdig saltvann, så er forskjellene at du ofte får en "pakke" som er tilpasset karet du kjøper. Skal man konvertere et søtvanns kar, så må du kjøpe inn sirkulasjon/skummer/lys etc selv på bakgrunn av karets størrelse og fremtidig belastning. Skal prøve å lage et lite regnestykke. Eks ferdig pakker: RedSea Max 130l Ferdig med alt av sirkulasjon/skummer/lys/filtermedie/test kitt/sand hvis jeg husker riktig... (uten LS) ca 9000.- Aqua Medic på 166 L med mål 55x55x55 cm. Akvariet er komplett med bøkemøbel, Oceanlight 1x 150 W 13000 kelvin, Biostar "hang on" skummer med biofilter, 1000 L/T sirkulasjons pumpe. 6000.- eksklusiv sand/LS/testkitt Eks selvplukk: Juwel 180 Rio med møbel. ca3000.- skummer 1000/1500.- sirkulasjon 2x1500l/h ca1200.- Lys: her er det flere muligheter (Hqi) T5.. det eneste er den sorte avstiveren på Juwel karene. Det finnes også T5 løsninger for disse karene. Tror det vil komme på ca 2000.- (ikke bit hode av meg hvis det er helt på jordet H.a.z) :? Sammlet: ca 7000/8000.- eksklusiv sand/LS/testkitt Her er mange ting som kan korrigeres i forhold til kvalitet etc, men forskjellene er ikke så voldsomme. |
||
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Tusen takk for svar.
Da er jo den saken biff egentlig. Ser ut til at når 540 l får fyken så er det saltvannskar det blir. Juwel er jo flotte, men ser ut til å bli litt dyrere. Flott at det finnes folk som deg her inne. Når jeg skal/vil bytte i større slepper jeg å kaste unødige penger ut av vinduet. Godt nyttår !!! Mvh Linka |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Hei, håper det ikke er for sent å fortsette denne tråden. Jeg har aldri hatt akvarium, men har nå lest en god del de siste tre ukene for å planlegge hva jeg skal kjøpe.
Jeg bor i en fin, gammel leilighet og har ikke noe roterom, så jeg kan kun ha ett kar og det må se pent ut, dvs høy WAF er et krav. Har sett mange innlegg med historier om stadig utskifting av akvarier, det har den fordel at man lærer noe hele veien, men det kan bli dyrt. Særlig når det skal se pent ut i tillegg, da må akvarium, bord og utstyr stå til hverandre... Kan noen hjelpe med svar på følgende: - Vil jeg som nybegynner klare å starte med et saltvanssakvarium? (jeg er interessert i å lese og flink med tekniske ting, vannprøver etc) - Hvis jeg skulle velge å starte med et ferskvannsakvarium, hva skal til for å konvertere til saltvann? Kan man f.eks. etablere sump i etterkant, uten at hovedkaret er forberedt for det? - Har sett et Elos kar med skap på nettet, men det så dyrt ut. Fordelen var at man får en høy kvalitet i pakkeløsning. Noen erfaringer? Er det mulig å kjøpe et Elos ferskvannsakvarium og senere konvertere det til saltvann? - Alternativt har jeg sett på Aqualine glasskar, eks 240 liter. Vurderer å kjøpe separat armatur av høy kvalitet som skal henge over. Vil jeg kunne bruke samme armatur til ferskvann og saltvann? Har lest at jeg ikke skal ha dekk-glass til saltvann, men må jeg ha det til ferskvann? - Kan jeg konvertere et Aqualine fra ferskvann til saltvann? Må jeg i så fall ha en løsning uten sump? Dette ble mange spørsmål på en gang, men jeg vil være takknemlig for svar på bare ett eller to... Hilsen Håkon |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder