| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ser ut som om historien til Ramona gjentar seg..... Har nettopp lest gjennom hennes historie, og ønsker jeg hadde gjort det før. Kjøpte mitt kar i samme butikk som henne, og fikk med meg en haug med kalkstein, kalksand og salt. Etter en uke, fem jomfrufisk, og deretter fire kreps. Skulle i dag kjøpe noen snegler i en annen butikk, men ender trolig opp med å sende fisker og kreps på oppbevaring mens jeg starter det hele på nytt med levende stein og bøtter av tålmodighet. Er innstilt på at det er mye arbeid, men trodde jeg kunne hente gode råd fra en forhandler...... Fikk i dag inntrykk av at jeg har blitt grundig lurt, og at rekkefølgen på tingene er feil, noe jeg synes stemmer overens med alt jeg i ettertid har lest både i bøker og på nettet. Jeg har ellers av utstyr et external filter AM-top professional som visstnok inneholder noe bakteriekultur (så ut som lekakuler) Han i butikken fyllte dette inn i beholderen. Ellers har jeg en prizm skimmer (skummer) og en Aquaclear vannpumpe. Karet er 150 l (Jeg er helt sikker på at selger påstod at det var 210)
Da jeg kjøpte denne startpakken, oppgav selger at det ville komme på rundt kr 7000,-, men da jeg kom til kassen var beløpet 10000,- Har etterhvert kostet på av testutstyr og kalk, samt fisker og kreps 2000 i tillegg. Nå kommer mitt store spørsmål: Bør jeg tømme karet og starte på nytt med levende steiner, eller kan jeg supplere det karet jeg har med levende stein samt skittvann fra forhandleren sitt akvarium? Mitt langsiktige mål er ikke å ha det mest avanserte av planter og fisk, men selvfølgelig å ha en sunn aquakultur for evt noen klovnefisk og anemoner og de vakre jomfruene mine... Har ikke tenkt å gi meg, men er temmelig frustrert akkurat nå.
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
trist at enkelte bare er opptatt av å selge :frown:
Det er en dyr hobby, og desto viktigere å få rette opplysninger om hvilket utstyr du må ha, og å bli rettledet av noen som kan faget. Den eneste du kan forholde deg til, om du ikke kjenner noen, er jo forhandlerene. Du kan nok bruke litt kalkstein, men mesteparten må være levende stein. Vannet du har, bør få modnes i noen uker. Du kan bruke sjøvann for å skynde prosessen, men uansett må du ha levende stein, slik at bakteriekulturen kan ta seg av nedbryting av avfallsstoffer i vannet.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Beklageligvis så er det alt for mange "ferskvanns" drevne butikker som ikke tar seg bryet med å sette seg inn i tropisk saltvann eller saltvann generelt før de starter med utsalg av komponenter eller levende. Hvertfall mitt personlige inntryk :lol:
Når det kommer til spørsmålet ditt, så kunne det vært inntresant å vite litt om hvordan biotopen din ligger nå. Brukte du salt beregnet på vår hobby. F.eks Tropic marine/Redsea etc? Hvordan er Ph/salt innhold/Kh/Ca? Levende stein er ofte den startende biotopen når du skal starte dine første uker med saltvann. Men ls trenger ikke nødvendigvis være tilstede for å få en bakteriekultur. Det er mye annet i LS som er med på å bryte ned avfall som man ønsker å fjærne. Og det hels før man tillsetter nye dyr som vil bli en belastende faktor for biotopen... Jeg syntes du skal kjøpe salt av de over nevnte produktene, og ta et vannbytte. I samme slengen så bør du få deg noe LS som inntroduseres. Sett dyrene dine vekk i et annet saltvanns kar eller hos noen du kjenner så du unngår å misste noe innen de dødeligse giftene er vekk eller utlignes. Når det gjelder forhandleren, så burde han nok vurdert sin plass... Prisen for Red sea prizm/ 150l kar/ lys??/ kalk stener/sand/AM-top professional (eksternt filter) 10000??!!! en snodig sammensettning... Da kunne du like godt ha spandert 7500-8000kr på et ferdig oppsatt RedSea Max (130) med alt tilbehør. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Regner med jeg hvet hvilke butikk det er snakk om her ja :cry: og Gunnvald også er jo fast kunde der oppe,enda jeg har advart han opptil flere ganger :?
Merkelig at slike aktører klarer å eksistere på markedet,i disse internett-tider... Og enda mer ubegripelig er det at jeg registrerer at folk går tilbake igjen til samme butikk,og lar seg lure både en og to ganger til :shock: Føler selvsagt med deg Linn :cry: ,men dessverre er jo ståen her ang.forhandlere så som så for tiden her i Bergen(håper det bedrer seg,da det ikke skal mye til),men i menst er det kansje en ide om å spørre først om ting her på forumet,og få tips om hvor en bør handle,før en kjøper tingene i enkelte butikkker her i Bergen... Det er en del innformasjon å hente her,og på det andre forumet,og kansje litt tips å hente også om priser/passende utstyr ets..viss en bare tar seg tid til å sjekke litt i forkant... Jeg har gjort noen bommerter jeg og gjennom tidene,men lærer så lenge en lever,som det heter... Noen bra kjellerbutikker her,men utover det....vel.... :|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takk for raske svar. Jeg har nettopp testet Nitrit, og det viser en konsentrasjon på 0,1. Ph er 8,5, og det er det jeg foreløpig har testet. Har også en test for Mg/Ca som jeg skal teste i kveld tror jeg... Er på hogget nå.... Saltet er Red Sea. Synes du/dere at karet bør tømmes helt eller delvis?. Hvor mange kg levende stein bør jeg ha? Vet at den første forhandleren har inne LS nå...men har jo miste litt lysten på å øke kassabeholdningen hans ytterligere. Men den stoltheten svelger jeg glatt for en god sak (fiskenes). Lysene er nok relativt enkle, med to lysrør der ett er med lilla lys(sylvania aqua star F30W) og ett vanlig.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Etter det jeg mener har du blitt LURT!
Og mener du burde prøvd å fått hevet kjøpet. Ã… selge noe som i seg selv ikke vil fungere, er en god nokk grunn til å heve kjøpet. Ã… selge deg det oppsettet, er å selge noe som ikke kommer til å fungere. Nevn forbuker rådet, å de to setningene over, til selger. Får du hevet kjøpet, kan du med glede starte på nytt igjen. Ã… da får du hjelp fra folk her inne, til å anbefale nytt kar! Da vil du komme RIMELG bedre ut med de 10 lappene dine. Lykke til videre! Kalle. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Mener Pjot hadde stein inne :!:
Om det ikke er bråhast,så skal jo jeg få tilsendt NY stein fra Dyrego i januar/februar,og bestiller du derfa,kan vi jo få det tilsendt samtidigt med vestamaranen da 8) Men den koster helt sikkert mer enn den du evt. kjøper hos Pjot, da Dyrego-steinen er nyimportert.... :| Ellers får du ta deg en PM til Gunnvald,og høre hva han har å bidra med ,ang .butikken...
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Forstår at både Pjot og Gunnvald er kjenninger her inne...Jeg har sett navnene i Ramona sin sak, men jeg vet altså ingenting om hva de eller noen andre her inne driver på med. Er Pjot å finne i en butikk her i Bergen eller??Hva med Gunnvald?? Jeg er helt grønn altså. Men det er kjekt å spore at dette er en gruppe med engasjement. Gleder meg til å dykke dypere i denne materien....
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
For å tilføye siste opplysninger om vannkvaliteten i mitt kar, så har jeg nå målt Mg 1540, og Ca 360. Har kjøpt en boks med kalkvann pudder, men om alt vannet bør skiftes så er jo ikke det noe vits i å tilføre dette. Noen som har synspunkter på om det går an å "reparere" på det vannet jeg har?
Begynner vel på tømmingen i morgen, men er jo synd å tømme om det likevel er brukenes....
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Eg er nok ikke å finne i en butikk
Kjøpte en skummer som er definert som undermåls for 2500, en pumpe som eg betalte 1400 for koster 700 på webzoo.net , noe var å føre meg bak lyset og delvis egen kappe. Ble bla solgt lavastein "beregnet" på saltvann, men ved å gå tilbake å være "vannskelig" har eg fått mye refundert,samt endel gratis. Men en ting er sikkert , ingen der har ingående kunnskap, vedr utstyr fisker,sykdommer,hva man må gjøre ved diverse feil/tabber. det er ikke en faghandel du kan stole på rådene du f år. Han er en dyktig selger og selger bestemora si om han hadde kunnet. Knaberg sier eg går tibake Ja eg kjøpte et T8 rør der i dag, men eg betalte ikke det som sto på pakken, skal du innom der må du hvertfall prute godt og vite hva vare koster andre plasser. Det største problemet i Bergen er att det er nesten bare de 6 karene han har med fisk i , som en kan se og kjøpe. Når det er fisk i dem er nesten allt reservert , ellers er de rimelig tomme. Kilden har heller ikke noe å velge i. Synd Bergen akvarieutleie ikke har noe utvalg heller. Men eg har funnet utstyrsleverandør hos Korallen.no bra utstyr og grei pris,hyggelig kar. Fisker og annet er det verre med, som oftest kommer det en liste på forumene , med masse latinske navn, etterfulgt av mange innlegg(PM sendt,osv > utsolgt ) Så det er ikke lett å være nybegynner. Men fordelen er att karet trenger tid for å modnes, så har du salt, LS sirkulasjon,skummer og lys så har du god tid til å først skaffe krepser,snegler osv. fisk evt koraller til slutt. Send gjerne pm så skal eg sende den info eg kan, selv om ikke det er så mye enda. Lykke til |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|