Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 3rd December 2007, 07:26   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 41
Standard Bruke gammelt slam? + litt skummer spørsmål etc

Hei

Endelig står karet oppe. Brukte hele helgen for å fylle i osmosevann.

Spørsmål 1: Nå har jeg hatt 3 dunker med LS stående med sirkulasjon i ca 6uker i kjelleren. 2 av dunkene var fin LS når jeg fikk de, og en del har dødd på de så det har blitt en håndful slam i bunnen på dunkene samt på selve LS'en siden de pumpene som har stått i bare har sirkulert deler av det hele.
Kan jeg eller burde jeg bruke vann fra de dunkene(ble brukt springvann dog dengang) og kan/burde jeg bruke slam nå i oppstarten for å starte den biologiske prosessen? Eller burde jeg skylle av steinen. Kun bruke reint osmosevann etc for å slippe og få ett tonn med slam i med en gang?

Spørsmål 2:
Jeg har et Aqua Meca Percula 120. Og bruker den skummeren som fulgte med. Hele summerkammeret bak er fullt av småbobler, så venturiepumpen funker tydeligvis. Men selv etter ca 1døgns bruk er det 0 skum i koppen. Avoftil ca med 1min mellomrom er det som en stor luftboble slippes opp i kammeret. jeg lurer på om det er tett noenplass.
Any ideas?

Spørsmål 3:
De sirkulasjonspumpene som fulgte med bråker noe inni svarte... Min bedre halvdel bare så skakt på meg når jeg freste de igang. Tenkte jeg skulle bestille noen Tunze 6055 med kontroller for sirkulasjonen for de er stille right? Burde jeg ha noen pumpe fra "pumpe kammeret" slik at det ikke blir stillestående vann der? Hva er i såfall noen stille powerheads?
De jeg har durer så mye at hele akvariet vibrerer(jeg kan kjenne det når jeg tar på glasset)

And now on to aquascaping!

Patrick er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd December 2007, 10:36   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,338
Standard Re: Bruke gammelt slam? + litt skummer spørsmål etc

Ikke kommet noe svar ennå, men får prøve meg uten så mye kjennskap til AM Percula 120.

1) Jeg ville ikke brukt det vannet i karet. i Steinene ville jeg dyppet og ristet litt i saltvann (saltvann som heller ikke går i karet). kke 100% sikker på om det er rett svar dog.

2) Det er normalt at det går litt tid før skummere kommer igang, det tar vel først skikkelig av når du får fisk og mater etc.

3) Tunze nanoene er stille ja. Pumpe kammeret hva er det? Ferskvann? (siden du sier det er stillestående) Jeg har ikke sirkulasjon i mitt ferskvannskammer.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd December 2007, 11:08   #3 (permalink)
Junior Member

Pumpekammeret er det kammeret på høyre siden som er beregnet at de 2 medfølgende sirkulasjonspumpene skal stå i. Er et kammer med rister og to hull for pumper. Er lagt opp slik fra produsenten sin side at alt av sirkulasjon skal stå inni der(dvs fryktelig dårlig og lite sirkulasjon)

Jeg bare lurte på om jeg monterer en to-tre tunze i selve akvariet om det gjør noe at pumpekammeret bare forblir tomt og om det gjør noe at det blir litt lite sirkulasjon akkurat inni der.

Ellers takk for svar.
Gammel 3rd December 2007, 12:52   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Regner med det alltid er fordel med mer sirkulasjon,enn det som er i disse "ferdigsettene"originalt...uannsett merke.. 8)
De fleste "ferdigsett",er dessverre utstyrt med ett minimum av effekt,både på kapasitet av skummer;sirkulasjon,og lys :cry: ,så spesielt ved SPS,er det mer behov for en del oppggraderinger med tanke på originalpakka :mrgreen:
Er en fordel å få fordelt sirkulasjonen mest muligt jevnt rundt i karet,sånn att driten ikke får legge seg i bunn,og forsvinner inn i skummeren din..
Det går ikke an å putte kull/Rowaphos i dette kammeret da?,i kombinasjon med en liten pumpe til å dra vannet igjennom?
Da vil du jo utnytte det som ett filterkammer,som vil rense vannet for partikkler og fosfater..
Er det ikke lagt opp for noe slikt i fra før,vil jo dette være ett glimrende og nyttig alternativ for dette kammer,og så heller gå for noen gode sirkulasjonspumper riktig plasert rundt i karet ditt
En tanke som slo meg bare.. 8)
Gammel 3rd December 2007, 23:11   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Når det gjelder det første spørsmålet ditt , så synes jeg endel hørtes litt skummelt ut...hva er det som har dødd på steinene dine ?lukter det vondt ?Har du hatt stampene temperet i kjelleren ?Hvis det bare er litt slam p.g.a. dårlig sirkulasjen , er det vel ingen fare , hvis dine levende stein har blitt døde stein , er det nitrat- og fosfatbomber , som vil være en utrolig dårlig start i hobbien...hvis du er i tvil , kan du jo kanskje teste vannet i stampen for nitrit og fosfat ,ev.nitrat , så få du mer klarhet...
testene for du bruk for likevel .
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 4th December 2007, 07:11   #6 (permalink)
Junior Member

De har stått temperert og med grei sikrulasjon med 2000L/timen powerheads i bøtta. Steinene "lever" det er masse sponges, fireworms, noe som ser ut som tangkreps(brine shrimps) i bøtta. En diger turbo som fulgte med, som lever i beste velgående. Men mye har dødd ja, masse slam der. Ser ut som noen småkjell har dødd også, det lukter litt av vannet men ikke så utrolig mye bare litt. Tror jeg skyller av de som dere har tipset om. Masse fint av lilla, grønt og rødt på de steinene.Men alt det slammet ville bare ha skapt et utrolig møkkete vann egentlig.

Takk for alle tips.

Skummeren er den store skurken nå, den bråker som et middels stort vannkraftverk, bruser, bobler og durer

Karet står mitt i stua og nå i oppstarten er alt tillat av greier over hele stua+ lyd, men senere må jeg nok fikse noe stillegående greier for familiefredens skyld. Måtte hatt temmelig høyt på TV'en for å ikke hørt skummeren nå
Gammel 4th December 2007, 08:43   #7 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 475

Steinen din er nok fin, men gjør som H.a.Z forslo og skyll de litt i en dunk med saltvann som du ikke skal ha i karet etterpå.

Når det gjelder skummer og pumper, så sjekk om plasten er i kontakt med noen av veggene. Da kan du evt prøve å legge noen mykt mellom, eller justere litt på posisjonen.

Endre

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bruke kull ? sølvi Kjemien i akvariet 25 9th February 2008 18:15
Litt spørsmål igjen Patrick Ny til Hobbyen 2 30th October 2007 11:12
2 mnd gammelt Percula 90 selges palle Selges 2 5th September 2006 20:31
HJELP! kan jeg bruke Maxi-Jet Pumpehode MP. i korallrev?? siljeogmarius Lys, filtrering & annet utstyr 3 18th February 2005 18:40
Bruke luft i akvariet? Nessen Lys, filtrering & annet utstyr 1 9th November 2004 10:14