Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27th November 2007, 15:05   #1 (permalink)

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Stavanger
Meldinger: 12
Standard Hei å hå! Oppstart med saltvann!

Hallo i luken Jeg tar en liten intro først, siden jeg nettopp registrerte meg jeg er altså fra stavanger å er 18 år, jeg har altid vert intressert i dyr å dyrelivet, men da jeg var 11 begynte jeg med reptiler, fikk min første murgecko, men for å gjøre en lang historie kort så har jeg holdt på me reptiler hele tiden men nå har altså syne mitt tatt en aldri så liten vridning mot Saltvannsakvarium. Har holdt på med vanlig akvarie bare for gøy egentlig litt sånn på siden av reptilhobbyen :evil: men nokk om det, har noen spørsmål nedenfor:

Jeg har nå tenkt å starte med saltvannsakvarie, for å være ærlig så er jeg litt forvirret å slikt, men jeg vet hvor jeg skal kjøpe utstyret, jeg tenkte på sirevåg, for de i stavanger så har hørt om han, han importerer alt fra imazo.se å selger det for ofte gjerne så lite som hallparten av dyrebutikkene i stavanger å kan stort sett skaffe alt av utstyr og slikt billigere, men det jeg lurte på er: Går det ann å "lage" saltvannsakvarie? har laget mange akvarium før, men det var ferskvann. Hva er egentlig forskjellen? på ferskvann å saltvanns AKVARIE tenker jeg da, gjerne på glass å silikon om det er dette som er forskjellen eller hva. Går det ann å brukte et akvarie beregnet på ferskvann til saltvann? Og kunne noen gitt meg noen som gjerne solgte fisk å litt sånn andre gjerne brukte å nye ting litt mer på privat basis :lol: Ja å gjerne satt opp en liste over hva jeg trenger for å starte, hva jeg må ha å bør ha..kan som sagt bestille dette gjennom sirevåg eller en annen jeg kjenner, så er det noe bare skriv det opp på listen :cheesy: utenom selve akvarie ...tenkte på ett kar rundt 150-250 liter, vet at det gjerne er litt stort å begynne med men jeg skal nokk klare å lese meg fram til å takle det

Ellers takker jeg og bukker for svar!

Beklager for dialekten og skrivefeilene som det sikkert er mye av men jeg skrev dette i all hast på vei hjem fra skolen, så får heller endre på dette senere!
tkjohnsen er offline   Svar med sitat
Gammel 27th November 2007, 15:23   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Hei å hå! Oppstart med saltvann!

Er vell ikke noen store forskjeller i utgangspunktet med untak av at man bør styre unna ALT som har med metall og gjøre, selv aluminum er ikke noe særlig tess i saltvannssammenheng. annet enn kansje bord og stativer. Ellers er det vell mer vanlig med en eller annen form for avrenning til sumpløsning enn de fleste ferskvannssystemer.

Spørsmålet ditt om hva du må ha vanskelig å svare på, i det enkleste trenger du bare en bøtte med vann , men det helt kritiske blir jo da sirkulasjon og varme selvsagt, mer eller mindre nødvendigheter er skumming, dedikert lys, og et system for etterfylling av vann. Utover dette er det mange veier og gå og det kan være lurt å ta det litt over tid og se hva behovet er.

Ellers vil jeg si at 100 - 200 liter er perfekt å starte med, mange vil si noe helt annet .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 27th November 2007, 16:09   #3 (permalink)

Ok ok, dette her sump greien, etter som jeg har forstått så består dette som regel av en "sepparat" tank hvor det er noe pumpe opplegg som sirkulerer og renser vannet og hvor du kan ha skummer hva nå enn det er det er også enn form for pumpe etter det jeg har kart å plukke opp, men men så alt i alt, det er altså helt greit å kjøpe ett vanlig feks. juwel 250 liters møbelakvarie med tre rammer etc. sånn typisk møbel akvarie...dette vil altså funke + ett ekstra sump kar løsning ? men ellers funker ett ferskvannskar helt fett=)?

Spørsmålet mitt var jo litt relatert til at jeg sa jeg tenkte å starte med 150-250 liter, altså hva jeg trengte da av foreksempel pumper å ting å tang å ha i bunnen å hvilke koraller jeg bør begynne med å om jeg i det hele tatt burde begynne med det osv..litt sånn basis diverse av utstyr å lys og slikt, foreksempel viss jeg kjøper ett møbelakvarie som dette : https://nettbutikk.bbs.no/nettbutikk...&type=fullsize
er det da bare å skifte ut lysrør gjerne og få til dette med sump åssånt...(Er det noen som har en kort å greit forklaring på hvor stor sump kar jeg trenge til ett akvarium på ca250l, å hva dette er og hva det inneholder) takk =) har en del spørsmål men bedre det enn å tabbe seg ut =)
Gammel 27th November 2007, 16:44   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Sannsynligvis _bør_ du bytte ut hele lysarmaturet. Skal du ha sump som er en stor fordel så bør du borre flere hull i akvariet og ordne litt rør og gjennomføringer mm, alternativt kjøpe en overrenningsboks men de er ikke like sikre som hull.

Sump: jo større jo bedre. dvs ofte det en får plass til. Her bør en ha plass til skummer, returpumpe, gjerne boblefelle, alternativt refugium og plass til annet utstyr som du finner ut du vil ha senere. Muligens også ferskvannsreservoar, det vil fordampe 3-4 liter om dagen tenker jeg.

Her står mye info: http://www.saltvannsakvariet.no/

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 27th November 2007, 21:51   #5 (permalink)

Kjøper meg ett slikt kar tror jeg http://www.finn.no/finn/bap/object?f...51&WT.svl=Link

En av dem.... så har jeg planer om å snekre panel rundt å lage eget møbel rundt, tenkte da på det 343 Liters helglass, åsså lage skap under nertill gulvet hvor jeg har sump med skummer og videreføringspumpen å gjerne uv filter....får starte å se, men en ting jeg lurer på, hvor får jeg saltvannfra? er det rett å slett bare å gå å hente i havet, det hørtes latterlig enkelt ut så går ut ifra det ikke er riktig så lett....men ja?
Gammel 28th November 2007, 16:45   #6 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Vøyenenga
Meldinger: 28

Husk også at ved siden av at det ikke bør være metall, så bør det også være limt med sort silikon/lim. Blank eller hvit silikon slipper inn lys slik at kalg-alger kan vokse og plutselig har du mange hundre liter vann på gulvet.
kyrre er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are