Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20th November 2007, 09:03   #1 (permalink)

Medlem siden: Nov 2007
Sted: grimstad
Meldinger: 3
Standard vurderer å starte med saltvannsakvarium

Heisann. Jeg er helt fersk på dette, men sitter å vurderer om jeg skal kaste meg ut i det.Jeg har i mange år hatt så lyst til å prøve meg, men nå lurer jeg på om kanskje dette er en hobby mannen min og jeg kan dele :cheesy: Men det jeg lurer på i første omgang er hvor på sørlandet jeg finner butikken som er best, har mest peiling og kan gi meg den hjelpen jeg trenger.Jeg har drevet med oppdrett av marsvin i mange år og er så lei av dyrebutikker som later som de kan så masse mer enn de i realiteten kan.Det er stor forskjell på butikkene hvor flinke de er til å kurse sine ansatte.
Så derfor tenkte jeg det var lurt å spørre her, det er sikkert noen som har erfaring og vet hvor man skal gå og hvor man skal holde seg unna :mrgreen:
lita er offline   Svar med sitat
Gammel 20th November 2007, 13:28   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Re: vurderer å starte med saltvannsakvarium

Regner med at Tage her på forumet ,er den rette mannen å spørre her :cheesy: ,når det gjelder "ståen" på saltvannsbutikker i ditt område...
Han er forøvrigt også fra Grimstad 8) ,og skulle inneha førstegangskjennskap til hvor du bør gå..
Mener forøvrigt han har nevnt før her,at du må belage deg på litt kjøring,for å komme til nærmeste saltvannsbutikk :think
Gammel 20th November 2007, 14:57   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 41

Jeg bor i Krsand og er i oppstartfasen selv. Regner med karet kommer opp i helgen.

Det er ingen butikker i Agder som fører saltvann forutenom en i Arendal som har ett lite kar på ca 160L som står med littegran saker ala en håndful eremitt og et par klovnefisk og litt levende stein. (Jeg forstår de ikke vil brenne inne med saker om det ikke er noe marked)

Ellers så ligger det og lurer bak i hodet mitt om ikke vi sørlendinger burde starte en klubb eller noe og ev gjøre noen fellesbestillinger men det er kansje mest jeg som håper vi skal få et større miljø. Det er noen i Kristiansand Akvarieklubb som har fattet interesse for mitt saltvannskar og er veldig nysjerrig på når det kommer opp etc Kansje det kan så noen frø.

Ta gjerne kontakt om du trenger tips om bøker etc nå i oppstarten. Jeg har fått tonnevis av tips her og på saltvannsforum.no som har vært toppen.

En kompis var i Oslo i helgen, der er det masse fint. Ellers har de butikker i Stavanger og en del "amatør" selgere som du kan finne link til her på forumet elller jeg kan gi deg via PM, som jeg har 100% positiv erfaring fra. Både med produkter, pris og det og sende ting.
Patrick er offline   Svar med sitat
Gammel 20th November 2007, 16:21   #4 (permalink)

Medlem siden: Nov 2007
Sted: grimstad
Meldinger: 3

Ok, takk for svar Jeg var innom de alle butikkene i arendal/grimstad i dag og det er de på myrene som har litt, en på stoa som kan bestille det jeg trenger om jeg vet hva jeg vil ha.Det eneste jeg følte som litt klundrete der var at han anbefalte et hjørnekar(jeg har mest lyst på hjørne) som var beregnet på ferskvann, og så bare ha et kar ved siden av til å ha skummeren i :?: det synes jeg hørtes litt lite pent ut om en skal ha det som et møbel i stua.Men jeg får bare surfe rundt litt, kanskje det dukker opp noe som en kan få kjøpt brukt.Trenger det ikke før jul, så jeg har jo litt tid på meg.Tar gjerne imot tips om bøker eller steder på nettet som jeg lære mest mulig på.
lita er offline   Svar med sitat
Gammel 21st November 2007, 00:48   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Sitat:
Opprinnelig postet av Patrick
J
Ellers så ligger det og lurer bak i hodet mitt om ikke vi sørlendinger burde starte en klubb eller noe og ev gjøre noen fellesbestillinger men det er kansje mest jeg som håper vi skal få et større miljø. Det er noen i Kristiansand Akvarieklubb som har fattet interesse for mitt saltvannskar og er veldig nysjerrig på når det kommer opp etc Kansje det kan så noen frø..
Da er Tage mannen å slå seg sammen med, han drømmer om det samme
er ikke dumt å få igang et lite miljø, om man er klubb eller ikke spiller ikke så mye rolle så lenge man kan møtes en gang iblandt, utveksle litt erfaringer, bytte avleggere og slikt. Plutselig duker det nye eller gamle saltvanns akvarister opp og vips så er dere igang
Gammel 21st November 2007, 06:27   #6 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Heisan alle man. Passe treg i postingene fortiden :? Joda hvis det er noen spørsmål ang saltvann eller etablering av en saltvanns klubb så er det bare kontakte meg på P.M eller E-Mail.

Vi har vært 2 stykker i Arendal/Grimstad som har prøvd å fått i gang Sørlandet Saltvanns klubb.. men det uten hell.
Vi vet det er en del som er i denne hobbyen som bor i området, men det kan virke som folk er redde for å binde seg til noe.

Det eneste vil ønsker i første omgang er å møtes... utveksle erfaringer/synspunkter.

Anyway.. du skal være litt forsiktig å støtte deg til "fakta" som eventuelle forhandlere i Arendal legger ut. Tryggere og om ikke bedre innfo her på forumet

Ellers så kan jeg annbefale å lese mye... planlegg... utvid horisonten... BRUK FORUMENE(Livs viktige linker,videoer,bilder,etc)

Hilsen Tage

Gammel 22nd November 2007, 07:07   #7 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 41

1ste bok tips:

Reef Secrets

Jeg kikker i den hver dag nå selv. Veldig fin bok med masse fine bilder som er lett for en nybegynner og forholde seg til synes jeg.

(ps om du bestiller for under 200,- ekslusiv porto, så er det tollfritt på alt ink porto, selv om vare+porto overstiger 200,-)
Patrick er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd November 2007, 21:37   #8 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Mandal
Meldinger: 13

Hvis det er snakk om å samle saltiser i sør så er jeg også interesert.
Men grunnet litt ovale arbeidstider så blir det veldig begrenset hva jeg rekker å være fysisk med på desverre.
Bogga er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd November 2007, 12:34   #9 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Men grunnet litt ovale arbeidstider så blir det veldig begrenset hva jeg rekker å være fysisk med på desverre.
Skal ikke stjele for mye av EMNE her nå, men en klubb er jo i praksis bare et slags møte forum som sammles og prater om hva det en måtte være de lurer på.
Bytte koraller/fisker eller hva som helst.
Det er nesten som om jeg skulle ta en tur til Kenneth Olsen i moss eller KnutArne i Bergen for å se Karet hans og utveksle litt erfaringer osv. Gjerne sammen med andre fra nærområdet :wink:

Det eneste er at starter vi en klubb på Sørlandet så skaper vi et eget nettverk her hvor vi får flere bekjente som er greie å ringe hvis det er noe

Ikke noen forpliktelser eller kontigenter.. så får en hver bestemme seg for hvor mye tid de vil bruke på hobbyen.

Gammel 23rd November 2007, 15:38   #10 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Håper dere får igang noe denne gangen ja
Ser jo selv hvor viktigt det er med ett godt "nærmiljø"også innen hobbyen :!:
Alltid kjekt å sjatte med andre via nettet selfølgeligt :lol: ,men det å kunne samle folk i nærmiljøet,for en hyggelig saltvannsprat,og ikke må reise land og strand rundt for å måtte se på hva andre får til,er umisteligt!!
Spesielt når det er så fraværende butikkmiljø hvor mange av oss bor :cry: blir det viktig med en "lokal " kjærne av likesinnede
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are