Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9th November 2007, 08:02   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 41
Standard Bra/mindre bra LS. Hvordan kjenne igjen hva?

Vel som overskriften sier; Hvordan kan en nybegynner vite hva som er bra og mindre bra LS. "porøs og fin" blir nokså vanskelig og tolke for noen som ikke har sett så mye forskjellig.

Jeg har en del kg som jeg har kjøpt brukt. Ser helt fine ut for meg. Masse kalkalger. Men noen som har noen praktiske eksempler med bilder etc?

hva gjør man med "mindre bra" LS, bruke det i sumpen?

Er det stor forskjell på bra LS og mindre bra LS?

Tenkte og planlegge litt aquascaping i helgen/neste uke og litt dumt om jeg bygger opp et fint tårn med rør og strips og greier med "mindre bra" LS om det viser seg at "mindre bra" LS passer best i sump.
Patrick er offline   Svar med sitat
Gammel 9th November 2007, 08:15   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Re: Bra/mindre bra LS. Hvordan kjenne igjen hva?

De fleste ser ikke så mye på om det er bra eller ikke bra LS tror jeg. Ofte er man jo heldig bare man får tak i akkurat når man trenger... på Østlandet er det kanskje litt utvalg men der er det til gjengjeld ganske dyrt de fleste steder.

Ikke så lett å se på bilder, du merker det vel best på vekt. God stein (porøs) kan ihvertfall veie halvparten av ikke så god stein. Den beste steinen er også fersk rett fra flyet.

Stein fra afrika har litt dårlig rykte på seg, mens stein fra indonesia sies å være best. Det kommer jo litt ann på hva steinen har vært i sitt tidligere liv.

Når man betaler pr. kg, så er det jo en dobbel fordel der med god og porøs stein.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 9th November 2007, 09:41   #3 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Helt enig H.a.Z..,og ett annet godt moment er at steinen skal lukte frisk sjø..
Ved kjøp av helt nyimportret stein uten,om den ikke er satt i "sykling",(kjørt ut i godt saltvann en tid),er det også vanligt at en får en mye hardere algeoppblomstring/svingende vannverdier i begynnelsen..da det er mye i steinenunder transport ..
Alikevell holder jeg en knapp på slik stein,da det er store sjangser for att "spennende" ting kan dukke opp på denne..
(ikke alle ting er like kjærkomment da :| )
Fersk stein inneholder ett mere mangfold av liv,om den er behandlet riktigt fra opptak fra oppsamlingsland frem til deg..
"gammel "LS ,kan igangsettes,og bli brukendes den og,om dog ikke så full av "overraskelser"på godt og vondt.. :|
Men som H.a.Z nevner er det ett must at steinen er lett og porøs,og ser/lukter friskt ut,da det da er bedre forhold for nyttedyr i den,og en dertil får en bedre "filtreringsprosess" i steinen..
Nyttedyrene er med på å rense vannet gjennom at de drar med seg skit gjennom porene i steinen,og renser denne under prosessen..
Samtidigt utgjør god LS et godt grunnlag for mye nyttedyr,som igjen mange fisk/o.l ,drar nytte av i matveien...enkelte er faktiskt avhengig av en rik tilgang på disse dyra i matveien sin
Gammel 9th November 2007, 10:36   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Skal prøve å gi et kortere/forenklet svar.

LS er bygd opp av døde koraller som over mange år har fusjonert sammen. Pga porene i de døde korallene så finner man et ideelt multiplisering medie for bakterier som føder på bla Ph4/rester +++
Hvis LS som dette blir plukket og sendt/levert med fly innen 48 timer, så vil jeg påstå du har fått en god start.

Så for meg finnes det ikke noen ting som kan kalles LS hvis det ikke er døde koraller... hvorav det "porøse" kommer inn i bilde.
Har sett mange "LS" som er delt for så og oppdage at det er hjemme mekket "leka kuler" som har ligget i tropisk sjøvann over lengre tid.

Men det finnes unntak hvor noen produsenter hevder de har funnet en løsning som skal være like bra som Naturlig LS. Har aldri prøvd dette selv..

Hmmm ble ikke så kort og enkelt like vell :think

Gammel 9th November 2007, 13:03   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Bra formulert Tage..
helt storartet at det ikke bare er meg,som ikke alltid klarer å formulere meg i 1.enkelt settning :laughing ,men vi må jo gi leserne noen utfordringer også,he-he..
Håper jo det ikke er så mange som sovner underveis da :| ,menmå jo si Tages innlegg her var så altfor kort...egentlig :P
Tror nok uannsett han som spurte innledningsvis,har fått ett ganske nyanisert,og utfyllende svar :mrgreen:
Gammel 9th November 2007, 20:00   #6 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Sitat:
Opprinnelig postet av Patrick

Jeg har en del kg som jeg har kjøpt brukt. Ser helt fine ut for meg. Masse kalkalger.

hva gjør man med "mindre bra" LS, bruke det i sumpen?

Er det stor forskjell på bra LS og mindre bra LS?
Kalkalger vokser UTENPÃ… (som på andre materialer som glas og plastik) og sier ingenting om kvaliteten til ls.Brukt ls ville jeg ikke ha kjøpt om jeg ikke hadde god kjentskap til eierens aquariedrift, det kan være depotbomber av både nitrat og fosfat.
Er ls porøs og fin ,lar det seg lett sage med en fintagget handsag.Det bør ikke være noen svarte steder inni ls ' en.
Det er stor forskjell mellom god og dårlig ls , dårlig ls kan krasje hele karet eller forårsake store problemer over lengre tid.Begrenser seg den dårlige qualiteten kun til vekten , kan en bruke slike stein nederst i oppsettet , i sumpen gjør dem ingen nytte for seg.
Jeg har brukt mye "død" levende stein , døde koraller som har blitt tørket og renset , men dette kan også være risikabelt siden man ikke kan vite hva som eventuellt kan være igjen av gammelt møkk i slike.Til gjengjeld
slipper man uønskede passasjerer som glassroser og desslike , og har god tid til aquaskapingen.Billig var det også.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 13th November 2007, 02:30   #7 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Tror det e` viktig å ha variert stein i akvariet. Jo mer porøs steinen e` jo mer fungerer den til å omdanne nitrit til nitrat. Porøs stein vil gi høyere oksygennivå inni steinen og gi gode forhold for aerobe bakterier. Nitrit (NO2) omdannes til Nitrat (NO3) som e` MYE mindre skadelig i et akvarie. Her kan man se at Nitrit får et ekstra oksygenmolekyl og blir omdannet til Nitrat (NO3).

I en mindre porøs stein foregår det en litt anne prosses. P.g.a. manglende oksygen vil det være gode forhold for anaerobe bakterier. Disse bakteriene bruker opp oksygenet til Nitrat (NO3) og omdanner den først tilbake til Nitrit (NO2) og deretter til Nitrogen (N) som luftes ut av vannet og rensingen e` komplett.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvordan sikre best mulig Edite Lys, filtrering & annet utstyr 25 9th April 2008 22:08
Osmoseanlegg- hva er det og hvordan fungerer det ?? Linka Lys, filtrering & annet utstyr 5 1st January 2008 11:20
hvordan bli medlem Nagel Bergen Akvarieklubb 5 3rd December 2006 04:44
hvor ofte og hvordan skifter du vann? yvonne_89 Ny til Hobbyen 3 14th December 2005 18:00