Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30th October 2007, 08:50   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 41
Standard Litt spørsmål igjen

Hvilke bøker kan være bra og lese nå i starten før akvariet er satt opp?

Jeg kjøpte noe brukt LS og der fulgte det med noen små anemoner. Noen ser helt klart ut som glassroser(selv om de er brune) noen er store som en femkroning og ser egentlig ut som små fine anemoner som kan vokse og bli store(ca 10stk totalt). Men skal jeg drepe alle disse med Joes Juice/Eddik/varmtvann?

Likeså "fulgte" det med LS en del grønne "planter" noen ser ut som javamosegrass. Noen ser ut som en plante med drueklasebobler etc. Er noe bra og ha i sumpen(har lest at makro alger er bra og ha i sumpen, hva nå en macroalger er for noe) eller skal jeg bare luke og drepe allt grønt?

Hvor mange kg sand burde jeg ha av Fuji Pink vanlig type til min Percula 120 med buet front? (535L tror jeg) (De fleste spørsmål jeg har sett om dette bare dreier seg om en diskusjon om DSB eller ikke. Men for oss ikke-kjemister. Hva er en grei start? Tar gjerne ett tjukt lag jeg. Synes sanden er fin, men aner ikke hvor mange kilo som gir hvilken dybde. Jeg har 18kg nå tror jeg. Og det virker litt lite på posene som ligger der på gulvet.

Kan jeg eller burde jeg sette opp Balling+ tilsettning fra dag 1?

Hva slags for burde jeg kjøpe til å begynne med?

Ingenting er i selve karet enda, men står i FK bøtter og venter på den store inflyttedagen. men tenkte og bygge opp LS med PVC rør. Borre og herje og montere allt inn med en gang, slik at LS og sand kan stå noen uker og modne før første snegle/eremitt kommer nærmere jul.
Men liker å planlegge litt. Samt at siden jeg bor i Krsand så må alt sendes eller kjøres milevis får å fikses og da kan man likegodt ta masse på en gang.
Patrick er offline   Svar med sitat
Gammel 30th October 2007, 10:19   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,338
Standard Re: Litt spørsmål igjen

Sitat:
Opprinnelig postet av Patrick
Hvilke bøker kan være bra og lese nå i starten før akvariet er satt opp?
Av de (13) jeg har kan jeg anbefale Reef Secrets av Nilsen og Fosså og Reef Invertebrates av Calfo og Fenner som gode generelle bøker i starten. Under artikler her skal det være litt omtale av endel bøker. Har andre litt mere spesifikk fiske og korallbøker jeg også kan anbefale.

Sitat:
Jeg kjøpte noe brukt LS og der fulgte det med noen små anemoner. Noen ser helt klart ut som glassroser(selv om de er brune) noen er store som en femkroning og ser egentlig ut som små fine anemoner som kan vokse og bli store(ca 10stk totalt). Men skal jeg drepe alle disse med Joes Juice/Eddik/varmtvann?
Ville bare tatt de som er kjent for å spre seg voldsomt, hvis du tar bilde så er det sikkert noen her som hjelper med identifisering.

Sitat:
Likeså "fulgte" det med LS en del grønne "planter" noen ser ut som javamosegrass. Noen ser ut som en plante med drueklasebobler etc. Er noe bra og ha i sumpen(har lest at makro alger er bra og ha i sumpen, hva nå en macroalger er for noe) eller skal jeg bare luke og drepe allt grønt?
Synes det er fint med litt makroalger jeg, putt evt. i sump. Les gjerne litt i bøkene nevnt over og om de først. Trådalger ville jeg luket med en gang. http://www.reeflex.dk/dk/47/0/0/liste_Alger.htm

Sitat:
Hvor mange kg sand burde jeg ha av Fuji Pink vanlig type til min Percula 120 med buet front? (535L tror jeg) (De fleste spørsmål jeg har sett om dette bare dreier seg om en diskusjon om DSB eller ikke. Men for oss ikke-kjemister. Hva er en grei start? Tar gjerne ett tjukt lag jeg. Synes sanden er fin, men aner ikke hvor mange kilo som gir hvilken dybde. Jeg har 18kg nå tror jeg. Og det virker litt lite på posene som ligger der på gulvet.
Det enkleste svaret er max 2-3 cm. Skal du ha mer bør du sette deg grundig inn i emnet først (står også i ene bok nevnt tidligere).

Sitat:
Kan jeg eller burde jeg sette opp Balling+ tilsettning fra dag 1?
Jada. (det gjorde jeg) Snegler og kalkalger bl.a. forbruker.

Sitat:
Hva slags for burde jeg kjøpe til å begynne med?
Jeg tror det meste produsert for saltvann er ok. Hvis kjøper litt forskjellig (for for filterfødere/pulverform, pellets, spirulina, frossenfor osv) og varierer en del tror jeg det er smartere enn å finne ett bra for. Du må sikkert se litt på hva du har av dyr og. Fersk sjømat kan også fungere. Du er ikke nødt til å fore så ofte, det avhenger av fiskene.

Sitat:
Ingenting er i selve karet enda, men står i FK bøtter og venter på den store inflyttedagen. men tenkte og bygge opp LS med PVC rør. Borre og herje og montere allt inn med en gang, slik at LS og sand kan stå noen uker og modne før første snegle/eremitt kommer nærmere jul.
Men liker å planlegge litt. Samt at siden jeg bor i Krsand så må alt sendes eller kjøres milevis får å fikses og da kan man likegodt ta masse på en gang.
Var det nytt hus/leilighet? Nå er/var innflytting? :-)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 30th October 2007, 11:12   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 41
Standard Re: Litt spørsmål igjen

Takk for fine svar. Skal bestille disse bøkene i dag.

Ja vi bygger på huset. En generasjonsbolig. Fliser ble ferdig i går på badet. Sparklingen av kalkplatene av veggene har tatt utrolig tid. Men nå nærmer det seg Blir malt i tak/vegg i denne uken.
Litt morro og bygge en leilighet spesieltilpassa for akvarium med ledning fra osmoseanlegg i baderomsveggen inni veggen i stua via taket.

Har ikke noe bra kamera(bare dårlig mobil) men skal se om jeg kan få tatt bilder av anemonene og selve bloggen av akvariet når jeg begynner og aquascape etterhvert.
Patrick er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
oppstart igjen Pratemakeren 7 4th December 2007 17:00
Bruke gammelt slam? + litt skummer spørsmål etc Patrick Ny til Hobbyen 6 4th December 2007 08:43
da er det på`n igjen.. =) yvonne_89 Pratemakeren 3 15th August 2007 21:57
På an' igjen med 540 L akvarie Vizar Akvarie 600L eller mindre 15 9th June 2007 14:21
T5 vs Hqi.. igjen... Andreas Lys, filtrering & annet utstyr 4 23rd August 2005 00:14