| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Foring var noe av det jeg synes var mest forvirrende når jeg startet opp. Lite konkret informasjon, nå har jeg holdt på i 7-8 måneder og har falt på plass en slags rutine, selv om jeg ikke mater til faste tidspunkt.
Hvor mye forer dere andre? Her er omtrent hvordan jeg gjør nå i mitt 180 liters akvarium. Omtrent annen hver dag frossenfor, varierer mellom 3-5 typer. Dager jeg ikke forer frossenfor forer jeg med enten spirulina eller pellets, varierer litt. Noen dager hverken frossen for eller spirulina/pellets og. Hver dag for i pulverform, der har jeg to typer, en for gorgonians/koraller/sponges og cyclopeeze, varierer mellom disse, noen ganger to ganger om dagen. Av og til, en gang i uken eller to mater jeg frossen phytoplankton. Synes dette fungerer veldig bra, mye småkryp i karet. Tre typer snegler har formert seg allerede og også rørmark. (og masse annet småkryp)
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Kan du være så snill for hjelp til oss andre nybegynnere og liste opp navn+merke på foret du bruker. Det er en jungel der ute og ikke lett og vite hva som er bra.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg er vel en av dem som mater lite.. Bits og Nori en til to ganger om dagen.
evt. Frossent for en gang om dagen. Av Bits bruker jeg Grotech Nutri Vital også fornøyd med Salifert Energy + . Av frossent bruker jeg min egen oppskrift. Det er en blanding av bl.a Mysis, Artemia, reker kamskjell Nori, Spirulina og Selcon.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
patrick, så lenge en forer ganske variert og for laget til saltvann tror jeg ikke merkene er så viktige...
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hovedforet mitt er selvsanket mysis , en gang i uka anriket med lipovit fra tropic marin , dette holder faktisk som alenefor for ikke algespisende fisker.De andre får O.S.I.'s spirulina , og pellets fra ocean nutition , av og til artemia.2 foringer daglig.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Hvordan fanger man egentlig mysis og hvordan ser de ut?
Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Her er mine mysis -bilder ; du kan finne sikkert noe bedre når du googler litt
|