Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th October 2007, 22:13   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2007
Sted: vaksdal
Meldinger: 48
Standard Enda en nybegynner

Er på planlegging stadiet av et 375 l saltvann. Og har sett litt forskjellige løsninger på overrenning, endel bedre enn andre
Har lest et sted att det skal være bra med stor "avrenningsflate",men ser att om man har gjennomføring i hjørne el blir det ikke stort inntak.
Så i dyrebutikken att de har borret litt over midten i glasset bak,med pvc til overflaten,men med lite inntak.
Da slo det meg att det burde vært greit med 2 hull høyt opp i karet(forskjellig høyde) og pvc rør til overflaten men med en "takrenne" på toppen som avrenning. Er det noen som har sett et slikt system?
Skulle kanskje tatt meg tid til å lage en tegning av hva eg tenker meg.
PS er det noen som har tegning på en godt fungerende sump ?
tenkte å bruke et 53 l akvarie og ville gjerne ha noen inspill, tips på dette.
Mvh Gunnvald
gunnvald er offline   Svar med sitat
Gammel 16th October 2007, 02:03   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Enda en nybegynner

Det finnes mange diskusjoner rundt avrenningen Hovedsaken rundt avrenningen er at man skal effektivt få transportert overflate vannet til skummeren slik at det blir renset. Slik jeg ser det spiller det ingen rolle hvor stor selve avrennings boksen din er, men mengden vann du kan få overført til skummeren. Det som avgjør dette er størrelsen på hullet du har borret i akvariet og kapasiteten på skummeren din.

Poenget med en stor avrenning er at evt. overflatehinne (om du har dårlig sirkulasjon i overflaten), proteinrikt overflatevann raskt blir fjernet fra overflaten. Overflatevannet blir renner over i avrenningen og etter hvert hvil vannet passere videre til skummeren din. Hvor mye av det skittene vannet som renner videre til skummeren din er det gjennomføringen/hullet i akvariet ditt som bestemmer.

Med et overflateavrenning til 32mm vil det fritt renne 3072L/t vann til sumen din, ca 8X akvariet ditt sin kapasitet. Med et ekstra overrenn dobbelt så mye.

For å komme over til takrenne ideén din så vil nok den ideén fungere. men jeg ser flere minus iform av tap av overflate plass, mindre lys til akvariet enn en konvensjonell avrenning.

Personlig ville jeg nok gjort det enkelt og borret hull for en eller to 32mm rør til avrenningen (en for avrenning og en for sikkerhet).

Sikkert mange som har andre synspunkter på dette enn meg
Gammel 16th October 2007, 04:24   #3 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

her er hvordan jeg løste overrennings problematikken:

vannet renner ut til en utvendig overrenningsboks, derfra går det videre ned i sumpen via pvc rør. jeg valgte og ha overrenningen på utsiden istedenfor innsiden av 2 grunner:

* slippe å ha en stor boks inne i akvariet
* slippe å borre istykker møbelet som akvariet står på

en side som tar for seg det med bygging av sump:

LINK
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 16th October 2007, 06:10   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Ville uansett gått for to nedløp, hvor ett er backup/sikkerhet som Frogfish skriver.

Joachim sin løsning sparer plass i akvariet, ikke dumt det heller.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 16th October 2007, 07:44   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Det er også viktig å få mest mulig av overflate vannet ned og inn i skummeren, det samler seg veldig masse skitt både på under og oversiden av vannspeilet som du ønsker å få fjernet i skummeren din. Dette løses best med nettop et stort avrennings kammer, kler du avrenningskammeret ditt med litt levende stein så blir det ofte veldig fint og det ser ikke ut som et avrenningskammer, det finnes mange løsninger som kan brukes. Det er lett å undervurdere størrelsen på avrenningskammeret, og ønsker du et lite kammer så bør det kompenseres med stor/større avrennings mengde vhja større hull slik at du får så stor turn over rate(gjennomstrømmning fra tank til sump til tank) slik at du kompenserer for et lite avrennings kammer.
Hvilken skummer og returpumpe skal du bruke?

Når det kommer til sump er det egentlig ønskelig med så stor sump som mulig, den beste løsningen jeg noensinne har sett var faktisk Walder sin 720liter på et 855liters akvarium, det tok plass men det var ideelt for fragtank, refugium, utstyr og hva han ønsket i sitt oppsett. Du kan godt bruke en liten sump det fungerer men på sikt så vil du ønske deg en større og så stor sump som du har plass til, erfaringsmessig så er et ca 100liters akvarium veldig godt egnet pga størrelsen og at du får øket vannvolumet ditt i systemet.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 16th October 2007, 20:58   #6 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2007
Sted: vaksdal
Meldinger: 48

Hei og takk for innspill. "Takrenne " var mest ment i form, ikke i størrelse.
Hadde tenkt å dele et rør på langs,gjerne i acryl el.feste mot bakveggen og gå gjennom tanken med 2 rør,en som sikkerhet og en som avrenning.bare for å vise hvordan eg tenkte men hvilken dimmensjon på hullene er det fornuftig å ha?
I dag har eg ferskvann og vil ta overgangen til saltvann i makelig tempo.
Ser flere i forumet som ønsker seg "instant" akvarium,og det er ikke så ofte det ender bra,desverre.
Foreløpig har eg 375 liters kar, 1 aqua medic midiflotor,1 Aqua Medic Mistral 300 Membranluftpumpe.
har ikke sett på hvilke sirkulasjonspumper som passer enda,eg leser og lærer hver dag
1stk 53l akvarie som eg tenkte å dele i 3 kammer som sump.
Av belysning tenkte eg overhengende type i wire,noe slikt som reef har men her ønsker eg tips, mange gode merker og aquamedic har noen fine også ,eg tenkte først å lage lysboksen selv,men boksen blir høy og stygg tenker eg
Men benken under kommer eg til å lage så blir den slik eg helst vil ha den så med grundig forarbeide får eg vel et bra kar eg også
gunnvald er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are