Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th September 2007, 08:20   #1 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bingen
Meldinger: 4
Standard En del spørsmål...

Hei alle sammen..

Har holdt på med ferskvann en stund, men jeg går og drømmer om å prøve saltvann etter alt jeg har lest her..Det virker ikke som det behøver å bli så dyrt som jeg først hadde fryktet, men jeg sitter fortsatt igjen med en del spørsmål jeg hadde håpet de mange hjelpsomme brukerne her på forumet kunne hjelpe meg med...

Planen er å lage ett nytt møbel akvarei på mellom 200 og 250 liter en plass, har desverre ikke plass til større nå... Så kommer alle tingene jeg lurer på siden jeg IKKE er glad i støy..

- Hva slags skummer skal jeg velge, (innvendig siden dette er et prøveprosjekt), den skal ikke bråke nevneverdig og hvor høyt over akvariet bygger den..?? Hvis utvendig skummer bråker mindre kan det vurderes..

- Hvis det blir en utvendig skummer hva mer trenger jeg da..? Er helt blank på dette saltvanns greiene... :?

- Hvilken sirkulasjonpumper bør jeg velge for saltvann, disse skal ikke bråke alt for mye og kan med fordel monteres utenfor karet i ett skap..??

- Valget faller nok på T5 belysning, hvor mye trenger jeg til mitt drømmeprosjekt..??

- Ser også noen har avtrekk ut for å slippe damp eller lukt, er dette noe man behøver..?? Lukter eller damper det mer enn ferskvann..??

- Etter som jeg har lest så virker det som man ikke trenger noe spesielt filter, stemmer dette...??? :shock: ????

- Til slutt, sett gjerne opp en liste med prisforslag over det jeg lurer på..

Dette var mange spørsmål på en gang, phuuu..
Håper ikke jeg har skremt noen fra og svare med så mye på en gang, hadde vert greit å visst dette slik at man kan sette opp en liste som jeg må begynne å spare til..

På forhånd takk.. :cheesy:
Bing er offline   Svar med sitat
Gammel 18th September 2007, 09:53   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Re: En del spørsmål...

Sitat:
- Hva slags skummer skal jeg velge, (innvendig siden dette er et prøveprosjekt), den skal ikke bråke nevneverdig og hvor høyt over akvariet bygger den..?? Hvis utvendig skummer bråker mindre kan det vurderes..
Hvis du har 0 tolleranse for støy ville jeg heller ha bygd et møbel hvor du får plass til en sump. Putt skummer og div utstyr der, men gjerne overdimmensjoner skapet hvis det lar seg gjøre. Du vil takke meg senere..
Lydisoler skapet i tillegg.

Sitat:
- Hvis det blir en utvendig skummer hva mer trenger jeg da..? Er helt blank på dette saltvanns greiene.
Hvis du absolut ønsker utvendig skummer med minimal lydstøy, så har du Aquamedic midiflotor som er basert på luft pumpe.Aquamedic midiflotor Men som det beskrives så er ikke disse pumpene så effektive i forhold til pumpe matet skummer.

Sitat:
- Hvilken sirkulasjonpumper bør jeg velge for saltvann, disse skal ikke bråke alt for mye og kan med fordel monteres utenfor karet i ett skap..??
Du kan montere utvendige pumper.. men ser ikke for meg at det vil bli spesielt pent hvis du ikke skal bygge hele karet inn i veggen da. (mye PVC rør serdu...)
Det vanligste er innvendige sirk pumper.. og her er det mye på markede. Kvalitet eller billig?? Tunze=Kvalitet/dyrere Azoo=billig/?!

Sitat:
- Valget faller nok på T5 belysning, hvor mye trenger jeg til mitt drømmeprosjekt..??
Jeg syntes ikke du skulle gå under 300w. 4x54w skal passe greit, men du må gjerne spe på med flere også. 54w rør skal vel være 120cm lange, så burde passe hvis du ønsker å lgge på rundt 240l. Man kan ikke få nok lys i det tropiske saltvanns karet. men det kan for bli et varme problem.

Sitat:
- Ser også noen har avtrekk ut for å slippe damp eller lukt, er dette noe man behøver..?? Lukter eller damper det mer enn ferskvann..??
Syntes det er en fordel.. det fordamper noen liter i døgnet så det er greit å lede denne fuktigheten bort. Dette har jeg gjort ved å bruke en baderoms vifte. Men det blir jo fort et problem hvis man skal ha "åpen" løsning. (LUFT MYE) Tempraturen ligger normalt på26-27 c* (i vannet)

Sitat:
- Etter som jeg har lest så virker det som man ikke trenger noe spesielt filter, stemmer dette
Når man tillfører LS (Levende Stein) så skal det inneholde en del mikro organismer som står for filtrering. Med tid så danner det seg også en biotop (bakterie kulltur) i karet som står for nedbryting av en del mindre giftige stoffer.
Du har selvfølgelig masse andre filtre for fjærning av No3/Po4 ++ men er ikke nødvendig i oppstarts fasen.

Sitat:
Dette var mange spørsmål på en gang, phuuu..
Håper ikke jeg har skremt noen fra og svare med så mye på en gang, hadde vert greit å visst dette slik at man kan sette opp en liste som jeg må begynne å spare til..
Ikke noe probem.. spør i vei.
Vi har alle vært der.

Gammel 18th September 2007, 10:32   #3 (permalink)

Takker for meget raskt og flott svar Tage...

Grunnen for at jeg ville ha sirkulasjonspumpene utenfor tanken er for at de jeg har vært borti til ferskvann har hatt endel during, noe jeg ikke liker...hmmm Men hvis de du foreslår er ganske stillegående så er det greit..

Det der med sump har jeg aldri prøvd eller sett i bruk annet enn på bilder, kunne noen laget en skisse med hvordan man setter sammen en slik, og hva jeg trenger..??
Blir det da slik at jeg må borre hull i akvariet, renner det over i denne eller hva skjer..??
settes skummer i denne sumpen da, hva annet skal oppi der...??

Enda godt det er en nybegynnertråd her som jeg kan stille litt dumme spørsmål, hehe...;O)
Gammel 18th September 2007, 13:06   #4 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

My 5 cent.

-ligg unna Aquamedic, spesielt skummere.

- Lag deg en sump til pumper osv. jo mindre slikt skrot du trenger å ha i karet jo mer fornøyd kommer du til å bli og jo sikrere blir det for de som skal bo i karet.

- For 200 liter er 150 - 200 watt rikelig, 400 watt er for mye spør du meg.

- På 200 liter er ikke lukt og damp noe problem med mindre det er et meget lite rom du setter det i, skader jo ikke med avtrekk men at du behøver det tviler jeg på, har jo selvsagt litt med hvordan du løser karet og hvor stor fordampning det faktisk er, er toppen åpen blir det jo vesentlig mer enn lukket selvsagt.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 19th September 2007, 04:49   #5 (permalink)

Takk for svar stoffer..Når du sier at pumpene skal i sumpen..? Hvilke pumper..?? Sirkulasjonspumpene settes vel i hoved tanken, og ettersom jeg har skjønt trenger jeg vel bare en skummer og ei pumpe tilbake i tanken med det første..??!! Eller hva tenkte du på..??
Gammel 19th September 2007, 07:08   #6 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Dette løses jo på utallige måter og det finnes på ingen måte noen fasitt, jeg er allergisk mot å ha dill dall i karet så hos meg er returpumpe fra sump også sirkulasjonspumpe, dette er også slik det er planlagt fra produsent så jeg kjører standard oppsett og kan ikke si noe annet enn at det fungerer glimrende. Er du redd for støy o.l må du se på litt dyrere pumper fra Eheim, Deltec og Red dragon. Med tiden så kommer det nok endel andre pumper i sumpen din, mating til filtre, skummer osv.
Gammel 20th September 2007, 06:41   #7 (permalink)

Oki..Da ble jeg litt klokere...Men klarer du da og få nok gjennomstrømning i karet ditt med kun returpumpen da, synes å lese her at man skal ha mange ganger tankens størelse med sirkulasjon i timen..
Men hvis det holder så hadde det vært absolutt best, er selv også fan av å få mest ut av tanken..;o)
Hvordan avrenning har du da, som klarer og holde unna mener jeg siden dette var sirkulasjonen din..??
Gammel 20th September 2007, 07:20   #8 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Den pumpen drar rundt ca. 2500 liter i timen, så det er vell heller litt for mye av det gode , men ikke heng deg for mye opp i tommelfingerregler.
Avrenningen er et limt kammer i bakkant med rist i topp og svamper, dimmensjonen er godt over retur frapumpe.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Spørsmål ang Aquatronica Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 3 29th May 2008 15:03
spørsmål om co2 flaske.... alf-magne Pratemakeren 4 16th June 2006 14:08
nybegynner spørsmål. ja_borge Ny til Hobbyen 1 20th February 2006 08:50
IKS-spørsmål Aquaria Lys, filtrering & annet utstyr 12 2nd January 2006 15:25
Nybegynner spørsmål! fozzy Lys, filtrering & annet utstyr 4 11th October 2004 17:16