Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17th September 2007, 19:47   #1 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Vøyenenga
Meldinger: 28
Standard Nybegynner igang

Nå er jeg etterhvert igang med mitt nye prosjekt, et saltvannskar på 176 liter. Har foreløpig mye stein og en del sand på plass, samt alle mulige små dyr som har fulgt med steinen.

Info og bilder kan sees på akvaforumprofilen min.

Alle tips, synspunkter, råd, ris og ros tas imot med stor takk!
kyrre er offline   Svar med sitat
Gammel 17th September 2007, 20:37   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Re: Nybegynner igang

Artig å se andre med nøyaktig samme oppsett som jeg tidligere har hatt.
Samme sirk.pumper /lystop/skummer..

Fungerer bra til din størrelse på karet. Det eneste jeg var missfornøyd med var skummeren. Bråker litt mye syntes jeg..og ikke fullt så effektiv, men det kan jo være flise spikkeri

Skal jeg gi noen tips så må det være TÃ…LMODIGHET og PLANLEGGING.
Man slipper å rote MYE rundt i karet hvis enn på forhånd sjekker ut hva man plasserer oppi karet.. uansett om det er det eneste man får kjøpt på "dagen", så bør man heller vente til du har sjekket "type" fisk hvis det skulle være tillfelle. (vanskelig å fange :wink: )

Samme gjelder koraller og andre dyr.. sjekk ut hva det er du ønsker og om de forskjellige koraller er kompatible med "drømme" innholdet.

Gammel 17th September 2007, 21:05   #3 (permalink)

Skummeren irriterer meg også litt, og samboeren har også kommet med noen kommentarer om at den bråker. Lurer på bytte den med noe som er stillere etterhvert, men får se hva som finnes. Sett flere varianter som ikke har avskrekkende pris.

Pumpene bråker jo også mye, spesielt aquaclear og newjet pumpene.

Har egentlig ingen konkret plan når det gjelder innhold, verken koraller eller fisk, så blir nok litt ettersom hva jeg finner og hva jeg synes ser bra ut. Klovnefisk er vel det eneste som er nødvendig for å tilfredsstille de små i huset, en kirurg er også ønsket, og for min egen del er en sleepers goby et ønske, evt andre gobyer. synes de er kule.
De har også en halvt gul, halvt rosa fisk på TAM Alna som samboeren har "bestilt", men den må sjekkes ut først.
Gammel 17th September 2007, 21:37   #4 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

en 176 liter blir nok i minste laget for kirurger,men jeg vet at de fra tid til annen har noen veldig små kirurger på jan holt, kanskje det hadde gått med en av de for en stund
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 17th September 2007, 21:40   #5 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Hvis dere er litt plaget med bråk ville jeg hatt litt fokus på det så er husfreden og hobbyen bedre sikret i det lange løp... :-)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 17th September 2007, 21:58   #6 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av joachimB
en 176 liter blir nok i minste laget for kirurger,men jeg vet at de fra tid til annen har noen veldig små kirurger på jan holt, kanskje det hadde gått med en av de for en stund
Dette karet kommer nok til (på en merkelig måte) å vokse med tiden tipper jeg. Har en plan om et stort inwall prosjekt når vi forhåpentligvis snart skal bygge hus. En kirurg som trenger mer plass er jo en unnskyldning god nok det
Gammel 17th September 2007, 22:01   #7 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av H.a.Z
Hvis dere er litt plaget med bråk ville jeg hatt litt fokus på det så er husfreden og hobbyen bedre sikret i det lange løp... :-)
Er det samme som jeg tenker. Får se hva jeg klarer å finne på. Fant ut at Tunze har en liten skummer som burde holde til dette karet, men aner ikke noe om støy eller performance på dette.

Må ha noe som enten er i karet eller hangon, så om noen har gode forslag tas de imot med takk.

Nå ser det ut til at jeg må tappe det ned imorgen, da det ser litt skummelt ut slik det står nå. Må få bygget noe mer under det siden det per akkurat nå mangler støtte på et par cm under.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Endelig igang! men har sett noe rart oppi der..... froesak Ny til Hobbyen 13 3rd December 2008 22:51
Nybegynner? torarin Pratemakeren 0 1st March 2008 19:00
Nybegynner Kjetil Ny til Hobbyen 0 16th September 2007 15:01
Nybegynner ramona Ny til Hobbyen 53 8th March 2006 00:45
nybegynner andyhh Ny til Hobbyen 22 7th March 2005 18:09