| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Heisann!
Da var tiden inne for å gå fra fersk til saltvann Jeg har 2 akvarier på hånden og begge er i drift idag med levende stein og fisker. Det ene hadde vel noen koraller også (usikker på hvilke) Regner med at jeg går for det med koraller da jeg ikke ble enig om prisen på det første:P Det jeg lurer på er hvordan går jeg fram med tanke på flyttingen? Er det lurt å ta vare på så mye vann som mulig? Må den levende stein også fraktes i vann? Hvis det ellers er noe jeg bør vite før jeg går i gang hadde jeg blitt evig takknemelig for svar. Mvh Frank Haugan |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
har flyttet karene mine et par ganger nå og har gjort følgende.
tatt med så mye vann som mulig.(da kan du hive det lebvende direkte oppi igjen..) har akvariet gått lenge og sanden svært skitten så har jeg byttet denne.(mulig noen er uenig i det..) steinen må fraktes fuktig,henger det korller på kan du like gjerne frakte de sammen med vannet. du må nok gå til innkjøp av noen store bøtter. prøv å legge steinen tilbake med samme side opp. lett for at kanskje noen fisker ryker medd på grunn av stress så det trenger ikke være tegn på at det er noe gale.. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
huff...ikke bra med tanke på fisken...da det i begge var store fisker:/ Får satse på at det går bra.
Hvorfor skifte sanden..ikke bare å rengjøre? Vil komme tilbake med mere bilder og slikt når jeg går igang - frank - |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
selvfølgelig kan du vaske den...
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Ville ikke skylt alt uansett. Du kan sikkert supplere litt og da sanden blir brukt opp (blir mindre) noe hvis det er rett type sand. Og til slutt, sørg for å ha riktig dybde på sanden.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Da var akvariet hentet...men i den forbindelse har jeg noen spm.
- Lar det seg gjøre å rengjøre LS da den var full av alger? - Kan jeg legge undersiden av LS opp? - frank - |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
nei undersiden må ned så du ikke tar livet av livet som er der
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Du kan godt luke alger,
hva var det av nyttedyr og fisk med?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
2 Damsel, Sergant Major
1 Golden dottyback 1 Rabbitfish 1 Common clown 1 Blue damsel 1 Emperor angel 1 Ermeitt 2 Snegler Tror ikke det lar seg gjøre å luke noe av den...det er ikke akkurat lange alger, men sånn dun. Men tror det har vært ivaretatt VELDIG dårlig...dvs. alt utstyr så ut til at det var lenge siden d var rengjort. Det er en Deltec MC500 skummer, og det kommer en slange opp av den, regner med at det er der den tar inn luft, men den var helt igjentettet. Akkurat no står fiskene i en 300L dunk i bilen med varmekolbe og sirkulasjon . Vanskelig å se hvordan de har klart seg, men de har vært noen timer oppi der..Venter på at en kis skal åpne MECA for meg slik at jeg får solfilm til bakglasset:P LS har jeg i en stor stamp med varme og sirkulasjon. Men jeg ser nå mange rare dyr i den...og ja, de lever |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| flytting | svein | Anbefalinger, tips & triks | 6 | 25th April 2006 20:30 |
| Flytting | Endre | Pratemakeren | 16 | 22nd August 2005 11:18 |
| sirkulasjon etter flytting av 160L | Andreas | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 4th August 2005 19:45 |