Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9th September 2007, 18:34   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Sotra/Hordaland
Meldinger: 196
Standard Hjelp til å starte?

Ja da er det min tur (etter flere års tenking ) til å prøve med saltvannsakvarie

Så hvis noen snille sjeler kunne hjelpe meg med hva som trengs og hvordan jeg gjør ting og tang,helst med bilder og,så hadde jeg blitt veldig glad for det og helst i enkle ordlag så jeg skjønner det

Har et 110 liters Juwel med innebygget pumpe (kan dette pumpehuset brukes til noe? ). Kan evt. pumpen (uten filter) brukes som sirkulasjonspumpe?

Bakveggen er kledd med skiferplater,må denne vekk?

Kan man bruke skjellsand ?

Har lest endel om overrenningssystem og skummer,men finner ikke noe bilder over hvordan det ser ut i bruk.Har litt problemer med å se det for meg mht. rør og slikt.

Har i første omgang tenkt å kun ha levende stein og fisk,innbiller meg ihvertfall at det er lettere å begynne med det som nybegynner

All hjelp mottas med takk.

Mvh. Sølvi
sølvi er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2007, 18:35   #2 (permalink)
Member

Standard Re: Hjelp til å starte?

Har foresten funnet en skummer som virker ok,en Tunze nano Doc 9002,er denne brukbar?
Gammel 9th September 2007, 20:06   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Sitat:
Opprinnelig postet av sølvi
Ja da er det min tur (etter flere års tenking ) til å prøve med saltvannsakvarie

Så hvis noen snille sjeler kunne hjelpe meg med hva som trengs og hvordan jeg gjør ting og tang,helst med bilder og,så hadde jeg blitt veldig glad for det og helst i enkle ordlag så jeg skjønner det

Har et 110 liters Juwel med innebygget pumpe (kan dette pumpehuset brukes til noe? ). Kan evt. pumpen (uten filter) brukes som sirkulasjonspumpe?
Mulig, sjekk om den har keramisk aksling, har den aksling av metall eller andre metalldeler er den ikke spesielt egnet.

Sitat:
Bakveggen er kledd med skiferplater,må denne vekk?
Sitat:

Går sikkert bra det
Kan man bruke skjellsand ?
Sitat:

Det er bra, men kjøp en i akvariebutikken ellers aner du ikke hva som er i den av forrurensende ting.
Har lest endel om overrenningssystem og skummer,men finner ikke noe bilder over hvordan det ser ut i bruk.Har litt problemer med å se det for meg mht. rør og slikt.
Sitat:

Finnes utallige løsninger på dette, men vanligvis består det av et ekstra kar som vannet renner ned i, her putter man gjerne skummer og diverse filtre før en pumpe pumper det tilbake i karet
Har i første omgang tenkt å kun ha levende stein og fisk,innbiller meg ihvertfall at det er lettere å begynne med det som nybegynner
Sitat:
Mnnnnnjjeeeeaaa, er ikke så sikker på det, problemet blir ofte at all den plassen på steiene, alt lyset og næringen etter fiskefor må bli brukt til noe, og om ikke koraller bruker disse resursene kommer sansyneligvis alger til å kose seg stort, det er absolutt mulig å holde et fish only kar men om det nødvendigvis er enklere det tviler jeg på, mykoraller vokser nesten som ugress uten så mye innsats.
All hjelp mottas med takk.

Mvh. Sølvi
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2007, 21:00   #4 (permalink)
Member

OK da beholder jeg skiferen
Så jeg kan altså ikke bruke skjellsand fra felleskjøpet,den har jeg nemlig brukt til Tanganyika-cichlider og det har fungert fint.

Sng. sump så trnger jeg da anbefaling til skimmer,pumpe og overrenningssystem.Dette må jeg vel ha hvis jeg ikke skal borre hull i karet?
Hvor mange liter trenger jeg til en sump?

Når det gjelder fisker hhv.anemoner og div,så har jeg fått en ide/hørt om at det skal mindre til for at ting krasjer.Noen forklaring på hvorfor jeg tror dette ?
Gammel 9th September 2007, 21:50   #5 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

er skiferen inne i akvariet?
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2007, 21:58   #6 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Når det gjelder skiferen , så gjør den ingen skade i et saltvannskar , men
virker unaturlig (lite skifer i sjø'n) etter min mening og fortrenger mye vann , da den er tung.
Tunze skummer'n din passer godt til karet ditt og kan monteres der i et hjørne f.eks.Du trenger ingen overrenning/sump til å begynne med , sumpen blir først
god å ha når en ikke få plass til all teknikken i selve karet.(også få en jo da noen ekstra liter med vann da)
Tanken med å starte kun med fisk er en veldig god ide , som for mange nybegynnere kan gi en langt enklere start i saltvannshobby'n , både hva økonomien og praksis angår.
Når du først går bare for fisk , trenger du heller ikke bruke all verdens lys
, men for å forebygge mulige problemer med uønskede alger allikevel , kan du plante dekorative macroalger (div. caulerpa) , som gjerne utkonkurrerer
de andre(hvis allt går etter planen)
Det er mange som har begynnt med anemoner og desslike og mistet fort lysten , fordi disse stiller større krav til vann , lys/teknikk etc. , så du gjør nok helt rett i å vente litt med disse.
Lykke til !
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2007, 21:59   #7 (permalink)
Member

Ja den er limt med silikon til bakveggen.Det er forøvrig helt tynne skiver av skifer.
Gammel 9th September 2007, 22:08   #8 (permalink)
Member

Dette høres mer givende ut
Det vil si at jeg kan starte med å ha skjellsand i karet og putte levende stein i (hvor mange kg.?) for videre etter et par uker sette en skummer i gang?
Har jeg forstått riktig?

Mvh. Sølvi
Gammel 9th September 2007, 22:28   #9 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

skummeren er det bare å skru på med en gang.ikke noen vits i og vente
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2007, 22:39   #10 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sted: Orkanger
Meldinger: 941

skjellsand fra felleskjøpet ville jeg nok ha vært noe forsiktig med , kjøp heller i en akvariebutikk.Levende stein bør du vente med å sette i karet
ca. 1 uke , ellers risikerer du å ta knekken på livet i steinen . skal du kjøpe noe utstyr utover det du har , ville jeg ha valgt et osmose-anlegg , som sikrer god vannkvalitet fra start av , så du slipper å tenke over om eventuelle problemer i karet er din skyld eller blir forårsaket av ditt kranvatten !
clown er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
vurderer å starte med saltvannsakvarium lita Ny til Hobbyen 12 23rd November 2007 17:51
Hei folkens! Hjelp til en som vil starte med saltvann. Noen? svennis Ny til Hobbyen 10 16th August 2007 19:07
hva slags fisker lønner det seg å starte med! dorris-86 Kjøpes 4 21st March 2006 19:46
Starte med saltvann tverra Ny til Hobbyen 7 22nd February 2006 01:20
starte opp saltvann =) yvonne_89 Ny til Hobbyen 2 4th December 2005 18:48