Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th September 2007, 15:01   #1 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 2
Standard Lurte på et par ting

Heisann.

Jeg har blitt hekta på tanken av akvariet i hjemmet.

Jobber som kokk, og er meget glad i ferskvarer.
Tenkte å skaffe meg et stort akvariet som jeg kan ha diverse muslinger/skalldyr.+ fisk plante/stein

Ikke misforstå jeg skal ikke drive oppdrett til gryta, men hadde vært litt kult om jeg hadde muligheten å oppbevare feks, en hummer/blåskjell/kamskjell eller noe kreps før et selskap.

Men frister ikke med nordsjø akvarie heller. kan jeg ta norske friske blåskjell og kamskjell med nemo og hummer fra new zeland?

Og hvor stort bør jeg ha det, og hvor mye vil det koste ca..

Mvh

Chefkarli
Chefkarli er offline   Svar med sitat
Gammel 8th September 2007, 17:04   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885
Standard Re: Lurte på et par ting

Tenker du må å oppbevare skall dyrene/fisk etc i lang tid før de havner i gryten eller er det snakk om fra en dag til en annen?

Pg.a av temperatur forskjellen mellom tropisk fisk (klovnefisk) og norske kamskjell tror jeg ikke den kombinasjonen vil gå bra. Hummer/Langusta fra New Zealand vil gå sammen med Norske dyr da temperatur forskjellen ikke er så forskjellig. Med andre ord glemm klovnefisker osv..

Når det gjelder størrelsen på akvariet må det tilpasses størrelsen på fisken du skal servere.En breiflabb eller steinbitt tar stor plass og krever følgelig mye større akvarie enn om du vil ha kamskjell og blåskjell i akvariet.

Generelt ville jeg ikke kjøpt et mindre akvarie enn 500l om du ikke skal kunne ha litt mat på bordet. Gjerne større.