Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th September 2007, 15:01   #1 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 2
Standard Lurte på et par ting

Heisann.

Jeg har blitt hekta på tanken av akvariet i hjemmet.

Jobber som kokk, og er meget glad i ferskvarer.
Tenkte å skaffe meg et stort akvariet som jeg kan ha diverse muslinger/skalldyr.+ fisk plante/stein

Ikke misforstå jeg skal ikke drive oppdrett til gryta, men hadde vært litt kult om jeg hadde muligheten å oppbevare feks, en hummer/blåskjell/kamskjell eller noe kreps før et selskap.

Men frister ikke med nordsjø akvarie heller. kan jeg ta norske friske blåskjell og kamskjell med nemo og hummer fra new zeland?

Og hvor stort bør jeg ha det, og hvor mye vil det koste ca..

Mvh

Chefkarli
Chefkarli er offline   Svar med sitat
Gammel 8th September 2007, 17:04   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885
Standard Re: Lurte på et par ting

Tenker du må å oppbevare skall dyrene/fisk etc i lang tid før de havner i gryten eller er det snakk om fra en dag til en annen?

Pg.a av temperatur forskjellen mellom tropisk fisk (klovnefisk) og norske kamskjell tror jeg ikke den kombinasjonen vil gå bra. Hummer/Langusta fra New Zealand vil gå sammen med Norske dyr da temperatur forskjellen ikke er så forskjellig. Med andre ord glemm klovnefisker osv..

Når det gjelder størrelsen på akvariet må det tilpasses størrelsen på fisken du skal servere.En breiflabb eller steinbitt tar stor plass og krever følgelig mye større akvarie enn om du vil ha kamskjell og blåskjell i akvariet.

Generelt ville jeg ikke kjøpt et mindre akvarie enn 500l om du ikke skal kunne ha litt mat på bordet. Gjerne større.

Tipper du totalt vil kunne få akvarie + sirkulasjons pumper for ca 5000,- for et ikke permanent oppsett. 3 ganger mer om det skal være permanent. (tenker nå på utskifting av dyr).. En kjøler må komme i tillegg.
Gammel 8th September 2007, 21:07   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Om det er et tradisjonelt saltvannsakvarie du er hekta på tror det er katastrofe oppskrift å skulle oppbevare dagens/morgensdagens rett i den. Som frogfish sier er det nok for varm, men det holder de nok ut i endel dager, nr2 blir hvordan du skal få det ut av karet igjen, utrolig mye jobb å fiske ting ut av et kar fullt av koraller, steiner osv. nr3 du kan sikkert regne med at en hummertype sak kommer til å sette til livs både det og det andre i løpet av sitt opphold. nr4 om noe på størrelse med en hummer tar kvelden i karet ditt vil jeg tro at den tar med seg resten hva som måtte leve der.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2007, 09:18   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Alternativt kan du ha nemo sammen med languster, det går veldig bra.
Det finnes flere typer tropisk matskjell som du kan ha i akvariumet og som kan spises men de vokser så seint at du heller kjøper blåskjell.
Noen av sneglene blir så store at du lett har en kg med "kjøtt" på en enkelt snegl, de vokser forøvrig sent også, ellers har sjøpølser vært etterlyst tidligere her på forumet også til matrett.
Har vært i burma og sett på hva og hvordan sjøsigøynererne i bengalbukten tilbereder og spiser sjømat, det kan vanskelig forklares i enkelte tilfeller, det må sees og luktes før man kan forstå.
De spiste akvariefisk som koster flesk her hjemme, i saus var det pussereker med hvitløk, krydder(ristede innsekter/m div krydderier) eremitter og snegler. Pomacanthus Imperator og div kiruger på Wok, sjøpølser som lå i sjøvann i ca 9 dager og tja for å si det fint mørnet(dra til slfgslkj for en lukt) de ble tredd inn på et lite pølse spidd og grillet til skinnet datt av og spist as is og det var vist nok veeeeldig godt, fikk tilbud om å smake men med norsk gane og mage så tok jeg i betraktning ca to døgn til nærmeste sykehus og avslo smakstilbudet med et smil.
De to døgnene vi var sammen med disse menneskene så fikk jeg se tridacnaskjell og maneter, fisk og et mylder av invertebrater som gikk rett i woken, litt vemodig men samtidig en opplevelse for livet. Forøvrig så samler Frogfish på oppskrifter som inkluderer akvarie fisk og dyr.

Du vil nok komme best utav dette om du har ett kaldt og ett varmt akvarium.
BTW en languster vokser meget fort om du har 28-30grader i vannet, og er vel oppe i mat størrelse etter 1 til 1.5 år(temperaturen og god vannkvalitet kan nesten dobble veksten).....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 9th September 2007, 20:13   #5 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 2

allright, jeg snakket med noen folk i stavanger om ideen min.

De lo godt, men jeg burde tenkt selv at temperatur vil bli et stort problem.

Og som kokk vet jeg jo at blaa skjell og skalldyr generelt er bedre sent paa aaret dvs, lav temp og mindre alger og bakterier.. doh hehe

Jeg tror jeg skal lage meg et ca 500 liters og gaa for varmere dyreliv.

Men hvis new zeland lombster kan trives godt hos meg og jeg folger godt med saa kan jeg jo ha noen av de til spesielle anledninger.

Jeg har sett paa akvariet i bergen, de tankene for skalldyrene var jo utrolig smaa.

Takker for tips og hjelpen saa langt.

Har noen tips til hvilken stein og planter jeg burde ha for skalldyr akvariet? har litt feetish for skalldyr :cheesy: og tenkte den fisken jeg har i akvariet er de som passer perfekt til skalldyr. eller kan hjelpe med aa spise algene
Chefkarli er offline   Svar med sitat
Gammel 10th September 2007, 08:13   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Chefkarli
allright, jeg snakket med noen folk i stavanger om ideen min.

De lo godt, men jeg burde tenkt selv at temperatur vil bli et stort problem.

Og som kokk vet jeg jo at blaa skjell og skalldyr generelt er bedre sent paa aaret dvs, lav temp og mindre alger og bakterier.. doh hehe

Jeg tror jeg skal lage meg et ca 500 liters og gaa for varmere dyreliv.

Men hvis new zeland lombster kan trives godt hos meg og jeg folger godt med saa kan jeg jo ha noen av de til spesielle anledninger.

Jeg har sett paa akvariet i bergen, de tankene for skalldyrene var jo utrolig smaa.

Takker for tips og hjelpen saa langt.

Har noen tips til hvilken stein og planter jeg burde ha for skalldyr akvariet? har litt feetish for skalldyr :cheesy: og tenkte den fisken jeg har i akvariet er de som passer perfekt til skalldyr. eller kan hjelpe med aa spise algene

Du bør helst bruke levende stein/live rock/LS.
Snegler og eremitter, kirurgfisk(acanthurus sp), Lo Vulpini, Salarias Fasciatum, sjøharer ol er gode algespisere.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are