| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei
Jeg tenker å invistere i saltvannsakvarie. På den lokale dyrebutikken i Ã…lesund er de fortsatt ganske ferske på dette området, men de har tenkt til å gjøre en satsing på området. Jeg var innom butikken i dag, og de kunne fortelle meg at et 60liters akvarie ville være greit for en nybegynner. Dette er av typen med innebygget skummer, pumpe osv. Etter å ha lest litt rundt på nettet, har jeg funnet ut at vannverdiene varierer mer jo mindre vann det er i akvariet. Dette er noe jeg forstår. Men hva ville dere anbefale en nybegynner uten noe erfaring? Bør man satse på et akvarie godt oppe på 100 liters-tallet eller er det fult mulig å stabilisere et 60liters for en nybegynner? De i butikken har klart det, men jeg er redd det er med mye hjelp fra lokale "eksperter" og folk ved Atlanterhavsparken i Ã…lesund. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
For å ta et kort svar;
du klarer sikkert få til et 60 liters kar og det er garantert billigere. Men det blir enklere å holde vannverdier med større... Sannsynligvis vil du fort ønske deg noe større uansett, og det er mye som spiller inn, økonomi, plass etc etc. Nybegynnerkar er ofte anbefalt i størrelse 150-300 liter uten at det finnes noe fasitsvar....
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å få tak i et akvarie på 200-250 liter , skal du ha noe mindre enn dette så er det en del vanskeligere å holde de riktige verdiene stabile. se om du kan få tak i et brukt oppsett, mye penger å spare på det.
legger med 2 linker som du bør lese en del på: Link 1 Link 2 |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Takk for hurtig svar. Jeg står på flyttefot og skal flytte til Trondheim i løpet av september, så jeg får se hva det blir plass til i den nye leiligheten
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Har du noe link eller navn på det anbefalte akvariet ?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Nei desverre. Akvariet var ikke merket med noe, og jeg var ikke alt for opphengt i akkurat det akvariet. Men jeg innså når jeg kom hjem, at det muligens er et potensielt akvarie jeg kan satse på. Det kostet 2990kr
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Det er nok et "klovnehotell" de har vist deg.
Når du kommer til Trondheim, så har de ett på SolsidenZoo som ser veldig OK ut for 4000Kr. Det er inkludert skummer og det hele. Problemet med disse ferdig pakkene er at belysning og sirkulasjon er litt i minste laget. Sirkulasjon er lett å oppgradere, belysning er litt verre. Med litt påpasselighet og tålmodighet er det ikke noe problem å få et par småfisker og mykkoraller til å trives i et slikt kar. Slike småkar kalles også et nanokar. Les litt her og på saltvannsforum.no om nanokar. De to linkene som JoacimB henviser til er de beste nybegynner sidene. Ellers så kan du lese her: Nano-reef |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Hehe, du sier noe der. Det første jeg så når jeg kom frem til disken var akvariet med klovnefiskene. Dette var det akvariet jeg ble anbefalt. Men er det ikke greit å starte med et par klovner og noen nyttedyr? De trenger man vel ikke lange erfaringen for å holde levende? Butikkmedarbeideren sa at deres første forsøk var misslykket, og at alt liv døde bortsett fra klovnene..
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Man kan godt legge seg på alt fra 100 til 250 liter uten at det vil gjøre stor forskjell pris messig. Du bør uansett overdimesjonere utstyre dit til en viss grad like vell.
Tenk litt over hva du ønsker å ha i karet ditt i første omgang. Eller besøk noen i Trondheim som driver med denne hobbyen. Er ofte masse innspirasjon å hente... Da slipper du kanskje å starte opp nytt kar 2 ganger på samme år. :? For jeg kan garantere at hvis du blir bitt av denne hobbyen så melder litersyken seg som lyn fra klar himmel :lol: Lykke til Ps!! disse sidene er kjekke å lese igjenom. Saltvannsakvariet.no Korallrev.no |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Tage har et godt poeng, jeg har prøvd. Min nano på 50 liter hadde jeg i åtte måneder før jeg kjøpte meg et 350 liters hjørnekar. Utstyrsmessig var det som å begynne helt forfra, med alle de kostnadene det medførte.
Hvis du blir hekta er det nesten komplett umulig å begrense seg til et knøtt lite nano. Fordelen med klovnehotell er kostnader og at det er ei komplett pakke. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|