Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20th August 2007, 15:23   #1 (permalink)
Forhandler

scopas sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Stavanger
Meldinger: 158
Standard Sfiligoi, svar på PM med almenn interesse

Jeg har fått følgende PM fra en bruker på forumet her, og tekte at svaret muligens hadde almenn interesse:

Det vurderes lys til et nytt akvarium:
Akvariet er 200cm X 80cm X 60cm (lengde X bredde x høyde). Akvariet blir et rent SPS akvariet.

Jeg har sett på to forskellige alternativer:
2x Sfiligoi Stelth 12X39W eller Infinity 3 X 250W.

Totalt vil begge lampene gi omtrent like mye lys i Watt, det jeg er mer usikker på er om lampene vil gi like mye lys på bunnen av akvariet.

MÃ… man ha en ACLS for å bruke Infnity modellen? Eller er det mulig å legge til dette senere?

Svar:

Løsning 1: 1 Infinity 3x250w = Dette er den beste løsningen, fordi du har en kombinasjon mellom T5 og HQI. Som en ser av tegningen nedenfor gir det betydelig bedre lysdekning nede i karet, samtidg som du beholder "ripple" effekten i akvariet.
Dette alternativet kan også bestilles med 3x400W som kan brukes med 250W SE rør.

Hvis en vil at Infinity skal kunne oppgraderes og gjøres klar for ACLS, må det bestilles Infinity XR6 med elektronisk "moonlight" ballast. Dermed blir det mulig å oppgradere senere.

Løsning 2: 2x Stealth 12x39w = Dette er også en god løsning. Se bildet over. Dette er en pen og estetisk lampe. Bakdelen er et mye mer "dødt" lys. Personlig ville jeg valgt en lampe med HQI for å få den etterlengtede "ripple/solrefleks" effekten som HQI gir.

His du vil ha denne lampen med HQI, kan jeg 2x Stealth 8x39 + 2x150w, med pærer på 10°K, 4x Superactinic/03 T5 rør, og 4x hvite T5 rør.

Dermed er det vel opp til den som evt. skal betale å velge. To meget gode alternativ og garantert godt resultat.

mvh Per Arild

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sfiligoi 2x250 + 4x36 Jaffe Selges 3 10th February 2008 17:29
Dalende interesse?? Vizar Pratemakeren 7 21st June 2007 19:00
må si at allt praten om kalt-saltvann vekker interesse.... alf-magne Pratemakeren 3 14th February 2005 20:52