| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Heisann.
Har holdt på med ferskvann i ca. 4 år nå, og saltvann blir mer og mer fristende. Problemet er vel mest hvilken løsning jeg skal gå for. Bygge om et av mine kar eller kjøpe nytt? Blir det et av mine gamle kar blir det en juwel 180l med 100l D.I.Y sump. Av nye kar har jeg sett på aquamedic percula 120. Noen som har vært borti dette? Her er jo det viktikste inkludert? Føler likevell det kan være noe underdimensjonerte duppeditter? ser det ligger på rundt 20000 på nettet. Er dette en ok pris? Skal jeg bygge om juwelen kan det jo fort bli dyrt det også. Tenker da spesielt på lys og skummer. Dette HQI lyset koster jo en formue. Hvor mye lys må jeg ha? 2*150w? Liker heller ikke disse armaturene som henger over akvariet. Finner ingen andre løsniger. Er dette mulig å få tak i? Gjerne i samme mål som Juwelen. Ca 100cm. Et annet problem er jo at sumpen ikke kan bygges inn i skapet under pga målene på skapet. De eneste fordelene sånn som jeg ser dem er jo at innredningen ikke blir like dyr som med det større aquamedic karret. Men prisen på rundt 20000 på utstyrsfronten blir vell noenlunde det samme? Takker så mye på alle svar, som jeg håper det kommer mange av. PS: Har ikke dårlig tid til å tenke, skal flytte om et par måneder så det blir ikke noe kjøp før det. Men tenkte jeg skulle lufte tanken for andre og høre meg litt om i god tid. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Vel jeg personlig syns det er er best å sette opp et akvarie selv, istedenfor å kjøpe en ferdig pakke. Grunnen er at da får jeg det skreddersydd etter egne ønsker. Med tanke på lys så er du jo ikke avhengig av å ha HQI, det finnes flere gode T5 armaturer som passer perfekt for saltvann, www.dyrego.no har godt utvalg.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvis du velger å sette sammen et eget akvarie oppsett, så tror jeg ikke du gjør det dumt i å velge et større akvarie enn 180 liter. Grunnen er jo at det er veldig begrenset av hva man kan ha i en 180 liter.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har et slikt kar, og det var vanskelig å finne et ok lys.
2 x 150 W er ofte lengre enn karet.... Et alternativ var 4x39W T5 + 2x70W HQI, men jeg endte opp med 6 x 39W og er veldig fornøyd med det... Bygging av toppen rundt denne gjenstår.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Sumpen jeg har tror jeg er på 63liter, i skapet under. Men jeg får jo ikke plass til alt under der, så ferskvannsreservoar og litt annet havnet utenfor....
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Takker for svar
Tenker vel kanskje i de baner jeg også JoachimB. Blir vell noe lite med 180 liter. Saltvann er jo ikke akkurat det samme som ferskvann. Og med en god del levende stein så blir det vell kanskje ikke så mye plass til fisk, koraller etc. Tror nok det blir et større kar. Du sier at du heller ville sotte sammen et eget kar. Her er jo mulighetene uendelige og valgene vansklige (spesielt for en som ikke ar peiling). Hvordan går du frem når du skal sette opp et nytt kar? Hva prioriterer du? Skjønner jo at det kommer ann på hva du er ute etter, hva man vill betale ovs. men uansett. Noen tips? Når det gjelder lys. Trodde de fleste kjørte HQI jeg. Virker jo som de fleste ferdige kar kommer med dette for tiden. Men hvis T5 kan fungere like godt så har ikke jeg noe i mot å bruke det. Så forresten noen lysarmaturer for saltvann på en eller annen nettside som var tilpasset denne 180l. En ide? Tror ikke det var voldsomt mye futt i det da men. Uansett en oppgradering fra det 2x30w T8 systemet som er der nå. 63 liter under 180 H.a.Z? Mener du at du har en Juwel180 med plass til 63 sump. Det har ikke jeg sjangs til. Jeg har et orginalt skap som er tredelt sånn ca likt. (iritert meg mange ganger). Men uansett takk igjen. Hilsen Sven Kristian |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Ta vekk den ene vertikale platen i kabinettet så får du plass, og flytt litt på skapdørene |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Tok vekk den platen jeg ja, men forsterket også skapet med litt 2x3".
Men, jo større jo bedre. Skal ha større etterhvert jeg og :-)
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvis du bestemmer deg for å gå for 180 liter`n, så setter det litt begrensninger på valg av fisk, MEN du kan jo absolutt få et utrolig vakkert akvarie. Bare sjekk ut denne tråden her:
http://www.ultimatereef.net/forums/s...d.php?t=166594 . Angående valg av lys, så er vel dette et tema som vi aldri kommer til å bli ferdige med å diskutere om hva som er best, men jeg gikk for 100% T5 på min 450 liter, og noe av grunnen til det var disse trådene her: Eier av akvariet her gikk fra HQI til T5, og korallene ser mye bedre ut med T5: http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=6592 Enda en T5 tråd: http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9505 Her er noen andre T5 akvarier: ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
digger det akvariet som er buet på begge langsidene..
er til inspirasjon til mitt eget. hadde ikke det en egen tråd et sted? vil også anbefale deg svennis å ha i tankene å kjøpe utstyr som kan brukes i større oppsett. rart med det, men lett å bli bitt av basillen |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp til å starte? | sølvi | Ny til Hobbyen | 27 | 11th September 2007 20:32 |
| Starte med saltvann | tverra | Ny til Hobbyen | 7 | 22nd February 2006 01:20 |
| hei folkens jeg trenger hjelp,hvilke snegler er dette?? | scorpan | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 23 | 14th February 2006 18:05 |
| God nytt år folkens!! | badmann | Pratemakeren | 7 | 31st December 2005 18:05 |
| starte opp saltvann =) | yvonne_89 | Ny til Hobbyen | 2 | 4th December 2005 18:48 |