| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei
Har hatt ferskvann i ca 20 år, så nå var tiden for oppgradering. Kjöpte ett brukt Percula 120 med buet front for en stund siden (535L) men fikk ikke med lyset pga at han skulle ha det til sitt nye kar. Ellers fulgte alt med. Ett par spørsmål, nå før jeg starter det opp: 1) Jeg bor i Kristiansand, kan jeg bruke vanlig sjøvann om jeg kjører litt ut langs kysten og henter det. Ved oppstart og vannbytte? 2) Burde jeg kjøpe Osmose system eller lign. for ferskvann etterfylling og lage en dunk i skapet under karet til det? 3) Hva lys burde jeg ha? Noen bra tips. Har lest en utrolig mengde med sider ang lys men blir mer og mer forvirra for hver side jeg leser. Kelvin og Watt er ikke mitt kunnskaps felt. Har forstått att lyset er avhengig av hva jeg skal ha oppi. Men jeg vet ikke hva som er stenkorallen og mykoraller, bare hva jeg synes er fint. Det er samme for meg hva som er inni korallen(myk eller hard) Det jeg derimot ønsker å ha, er en anemoe til klovnefisk(så lys som den behøver) Videre kunne jeg ikek tenke meg og ha så avanserte greier oppi at det krever timesvis om dagen og stelle med det. Det har jeg ikke tid til. Det skal väre relax og hobby ikke masse arbeid for meg. Så såpass avanserte "planter" at det blir fint, men ikke så avansert at det krever en mengder med dyrt system og tilsettninger eller massevis med tid. Vil gjerne bruke tid, men om jeg tar en helg borte så må systemet kunne holde seg om dere forstår hva jeg mener. Veldig gjerne ha ett tips om en konkret lampe og en link til ett sted hvor jeg kan kjøpe den. Synes noe som kalles polypper er utrolig fint på bildet som her http://reefhotspot.com/store/product...oducts_id=2293 http://reefhotspot.com/store/product...oducts_id=2251 Lurer på hva lys som trengs for dette 4) Jeg så en lilla anemone i ett akvarieblad med en klovnefisk i, noen som vet hva den heter og hvor tidlig kan jeg ha den i? Anemone må i først etter LS for at den skal få velge plass right? Eller hvilken anemone er fin og greit il klovnefisk? 5) Hva burde jeg ha i først? Nyttedyr ala snegler, eremittkreps etc? Hvor er det best å handle? Linker til private som selger fisk/nyttedyr/koraller etc. Eller i Stavanger ev Jan Holt i Oslo? 6) Jeg har 25kg levende stein som selger av karet solgte meg som står her med en pumpe i kjelleren og koser seg. Burde jeg ha i noen kilo med u-innkjørt stein også i först for å starte hele prosessen med å stabilisere vannet? 7) Burde jeg knuse levende stein å ha i det rommet i sumpen hvor de plastkulene er i nå? (Selger av karet nevnte noe slikt) 8 ) Hva rent konkret burde jeg kjøpe inn som jeg har i før noe levende kommer i? Sand? (hva slags? merke/kilo?) Noen som har tips om nitrit etc tester som er bra? 9) Skulle hatt en ny pumpe fra sumpen og ut i karet for jeg fikk med en sterkere en de som var der for å sette på siden for utblåsning langs levende sten korallrevet) Noen som hvet hva som er bra pumpe(gjerne veldig stille) og hvor som er best og kjøpe den. 10) Tips på bra første fisk? Første "planter" etc. Så kan jeg begynne og lese om de. 11) Hva mater jeg med? Kan jeg stikke til havet som er rett her nede og fange mysis etc og fore med? Jeg har lest en masse med guider etc på nettet, men tenkte å spørre her for noen selv-erfarte tips og ideer. Tar gjerne mot tips om hvor som det er greit å kjøpe saker, enten via nett eller i butikk. Kjäresten min er svensk og vi er i Sverige veldig ofte, jeg kan gjerne dra over grensen for å kjøpe akvarie saker. For jeg har sett noen skrive at sverige har bra saltvannsbutikker, men jeg vet ikke hvilke som er bra. Takk på forhånd. Patrick |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Gå inn på www.korallrev.no
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
My 5 cents
-1 Du kan det, men vær klar over mulige forsøplende kilde i området du henter vann fra, prøv å hente fra så dypt som mulig. -2 Jeg kjørte lenge med vann rett fra springen uten problemer, men etter jeg flyttet til et sted hvor jeg ikke visste hvordan vannet var og karet hadde fått mange innbyggere tok jeg ikke sjansen mer, så test vannet om du ønsker å bruke det. -3 Lys er noe av det mer vanskelige om man skal ta det helt ut, men stort set tom du er interesert i ting som har noe særlig andre farger enn brunt og grønt må du ha enten metall halogen eller noen av de nyeste T5 rørene fra Gieseman/DDsolutions og nok av de, 3-500 watt, Metallhalogen vill gi deg litt mer smell med de riktige pærene men de bruker også mer strøm og avgir masse varme som kan være problematisk. Anemone må ha mye lys, polyppene du viser til trenger ikke nødvendigvis så mye lys men kan lett bare bli brune under mye av T5 lysene som finnnes. -4 De fleste anemoner, spesielt de som er voldsomt flotte kan være strevsomt og krevende, spesielt om du skal ha mye andre ting i karet, de krever bra vann og lysforhold og flytter seg gjerne mye rundt i karet og ødelegger ting på sin vei, kansje forårsaker sin egen død. En relativt enkel og grei anemone er bubbletipp, er du heldig får du tak i en med flotte farger, men de blir ofte brune med tiden, klovner elsker disse. -5 Ta det i små skritt, om du vill gjøre det enkelt for deg selv på sikt må du prøve å bygge opp et så vellfungerende øøøh slags økosystem(blekner i forhold til naturen) ihvertfall. Hvor du har et mangfold av dyr som er tilpasset hverandre ved. f.eks at de spiser og lever i forskjellig områder og nivåer i karet ditt. Typisk for din størrelse har man gjerne 20-30 kreps, 20-30 snegl, gjerne av forskjellige arter, 5-6 sjøstjerner av ymse slag, 2 kråkeboller og kansje noen fisk som beiter alger og siler sand, da har man et mangfold av dyr som tar seg av restmaten og avfallet fra fiskene dine etterhvert som det brytes ned i størrelse og kjemi. Akkurat de spesifikke tallet vill variere med hvor mange fisker du har oppi, hvor mye mat du gir dem osv, tar du det over tid ser du etterhvert hvor det trengs mer "manpower" i opprydningen. -6 Kjør på, forhåpentligvis er det liv i steinene og du kommer igang relativt fort, om ikke så kommer det med tiden, jo mer stein jo bedre med hensyn til vannkvalitet. -7 Det er noe jeg har sett bra resultater med på noen mindre kar jeg har hatt, bruker ikke dette lengre ettersom jeg har så mye sand og knuste koraller på bunnen i et større kar. Bare vær obs på at det ikke blir et sted masse rusk og rask blir liggende og råtne, det kan fort gi deg litt unødvendige utfordringer med vannkvalitet om du er litt uheldig. -8 Kjøp sand i dyrebutikken om du ikke er sikker, tror de fleste merkene sine tester er helt greie. I starten er det Amoniakk, Nitrit og salinitet som er kritisk, senere calsium, ph og nitrat, m.f. etter behov. Kalkvann er helt essensielt og på sikt en metode for å tilsette det kalsiumet som blir brukt, her finnes det preparater i pulver, flasker, avanserte reaktorer, balling dosering osv, jeg foreslår at du begynner med pulver og ser på mer avanserte løsninger etterhvert. -9 Oi, det finnes i alle former, priser og styrker -10 klovner er greie å starte med, frøkenfisk, chromis. De fleste mykkoraller er enkle og greie, en veldig flott og rimelig enkel storpolyppet er Euphyllia ancora, de er ganske enkle å få tak i også. Mye bra info her http://www.liveaquaria.com/product/s...cfm?pCatId=321. -11 Det kan du sikkert, men det høres forferdelig slitsomt ut og du risikerer å introduserer et eller annet som går ammok i et varmere og bedre klima med masse godsaker å spise Ellers må man bare prøve seg frem, sats på så stabile forhold som mulig med hensyn til vannsammensetning, temp, lys osv, prøv å bruk sunn fornuft og en litt vitenskapelig tilnærming, er mye hokkus pokkus og regndans hysteri man fort kan bli trukket med i som nybegynner, kan være både dyrt og slitsomt, naturlovene rår her som alle andre steder. Og hold henda ute av karet Lykke til. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takk stoffer for veldig hjelpsomt svar.
Har du ett helt konkret lysarmatur som du kan anbefale. Jeg vil gjerne ha flotte farger i stua, og att det skal bli det levende maleiet jeg har drömt om. Og siden jeg ikke skal ha levende stein i plastkule rommet i sumpen skal jeg bare beholde de plastkulene som er der? |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Prøve vinkle svarene litt anderledes enn stoffer
1) Det kan du nok, litt usikkert om sommeren (det gjelder generelt over alt), vannet i sjøen er bedre høst/vinter/vår. 2) Springvann fungerer sikkert det og i Kristiansand, men osmosevann er bedre. 3) Ville sett på enten en lampe med 2 x 250W + 2 x 39W, eller en ren T5 lampe på 12 x 54W. 4) Bubbletip går absolutt for å være enklest. 5) Hvor det er enklest å handle.... Kan jo ta det jeg har erfaring med; Ville tro stavanger er nærmest, der er det bare dyrego ( nettbutikk.dyrego.no ) som har saltvann. I oslo og på østlandet er det mange butikker. Kenneth Olsen ( www.korallen.no ) selger privat og sender. Akvariemagasinet er definitivt norges største butikk, fikk et bra inntrykk av Jan Holt når jeg var der også, virker som de sender også, ikke alle som gjør det. 6) Jeg ville hatt i litt mer enn 25kg, ihvertfall dobbelt så mye. Og latt det gå noen uker etter siste stein er kommet i før nyttedyr. 7) Ville hatt ut plastkuler uansett med mindre du er villig til å vaske dem veldig ofte. Sikker mye som kan være i det rommet isteden, det kan du finne ut av etterhvert. 8) Tester; Salifert skal være gode på noen av testene og selv har jeg god erfaring med Elos sine tester. 9) Eneste jeg har erfaring med er Eheim 1260 som jeg bruker i min 180 liter, kan være du burde ha hakket kraftigere. 10) Fisk; Occelaris klovner. Yellow wrasse. Annen god link: http://www.saltvannsakvariet.no/ |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Når det gjelder lys så kan man få mye forskjellig kvalitet, jeg har inntrykket av at en får akkurat den kvaliteten en betaler for. (Har noen dumme kjøp liggende ubrukt ja)
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
OG.. skulle du ta turen mot Østlandet så er du hjertlig velkomen for en stop i Grimstad. Jeg har en 300l som har godt i 10 månder..
Alltid inntresant å se hva slags løsninger andre akvarister setter opp i sine egne kar :wink: |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Grimstad er et steinkast unna!
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Dreiv å lette litt rundt på nettbutikker og forums, er en slik til salgs på saltvannsforum.no for 3.900,- Men jeg har ingen kunnskap om merker. Hvilke merker er bra? Den er 150cm også, som kansje blir litt galt til 120cm karet? Takk for tips og Grimstad invitasjonen forresten. Er i ny jobb, men når ting er mer på plass, så blir karet satt opp og mulig jeg kommer en tur til Grimstad da Bjølsen butikken så lokkende ut på nettet også. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Ville holdt meg til 120cm jeg da ja...
og den til 3.900 der er ikke noe kvalitetsmerke nei. Har noe fra samme leverandør mener jeg som ligger med ødelagt ballast. Den kan sikkert fungere helt greit, men sannsynligvis enten bråker den eller så har den svake komponenter. Kjøpte min her: http://search.ebay.co.uk/_W0QQsassZaquaristik-direkt, likner på de samme lampene. Som sagt.. kvaliteten er betaler for. Men kan altså helt sikkert fungere helt greit. (Synes lamper til akvarier er forbasket dyre, heh)
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| trenger litt info om saltvannskar! | jbure | Ny til Hobbyen | 1 | 26th October 2007 06:04 |
| 420L Saltvann tips og råd til nybegynner | Toro | Ny til Hobbyen | 29 | 22nd September 2007 18:06 |
| hjelp..... Fortsatt ganske fersk, trenger tips | christine | Ny til Hobbyen | 5 | 27th May 2007 14:01 |
| Nybegynner trenger koraller... | Kenneth1644 | Tropiske Koraller | 3 | 7th December 2006 09:58 |
| Fish only akvarium - trenger tips | Vizar | Aquascaping | 8 | 18th March 2005 00:35 |