Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29th June 2007, 22:08   #1 (permalink)

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Grimstad
Meldinger: 13
Standard Nybegynner med masse spørsmål :D

Heihei, hadde en haug med spørsmål her tidligere, der jeg bare fikk svar at jeg måtte lese bøker. Nå har jeg kjøpt meg to bøker "Norsk akvarie- og hagedam-leksikon" og "Akvarie-håndboken". Har bladd igjennom og fått en del svar, men har fortsatt problemer med sammensettingen av ting. En ting jeg har fått inntrykk av er at nesten ingen fisk går sammen, og dette var jo veldig dumt, for jeg hadde jo lyst på den fiskesuppa:P Regnet ikke med at alle kunne gå sammen, men flere enn det jeg har inntrykk av nå. Finnes det noen lister der jeg kan se fisker som kan gå sammen? Også er det dette med å kjøpe akvarium igjen, hvor mye er det levende stein egentlig koster kg? Hvor får jeg tak i det? Noen som vet hvor på sørlandet? Fiska, hvor mye koster egentlig de? Og alt av næring- og tilsettingsstoffer? Hvor mye bør jeg regne totalt på et kar? på mellom 2-500 liter? Føler jeg er helt utav banen når jeg leser alt som står, men jeg må jo begynne et sted? hehe. Nå er i hvert fall 160 litern med ferskvann utav hus, så nå venter jeg bare på drømmekaret! Kan nevne noen av de fiska jeg har lyst på.. Har INGEN verdens anelse på pris eller om de går sammen.. men her er drømmelista mi:
-Palett-kirurg
-gul kirurg
-picassofisk(Var i Egypt og så disse live, er HELT fantastisk sånn som de passer på disse "reira" sine )
-Klovnefisk
-dragefisk(vet de ikke går sammen med noen)
-Kudahavhest
-Koffertfisk/kufisk
-sort frøkenfisk
-chaetodon auriga
-chaetodon melanotus
-vimpelfisk

Er jo mange andre supervakre fisk jeg kunne tenkt meg, men disse står øverst på lista. Det er disse jeg har sett flest av, og husker best fra turene i Egypt. Noen som kan si noe pris på bare et par av de, sånn at jeg vet sånn ca hva jeg har å forholde meg til ?
Heksehylet er offline   Svar med sitat
Gammel 30th June 2007, 04:07   #2 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447
Standard Re: Nybegynner med masse spørsmål :D

jeg kan hvertfall prøve å svare på noe av det du lurer på.

Pris på levende stein?
- dette kan variere en del fra sted til sted, jeg betalte 180kr pr. kg. Får du tak i stein fra noen som har for mye, eller som skal legge opp, så er vel det best.

Ang. hvilke fisker som passer sammen.
- jeg vil vel si at det er veldig mange fisker som passer sammen, så jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg så veldig mye om det. Utvalget er jo også stort. Det som kan være værre er å finne de riktige fiskene til korallene dine. F.eks en picasso trigger går dårlig sammen med stein koraller.
Hvis du ikke har noe imot å høre på litt engelsk, så er det et foredrag om fisker på www.reefvideos.com , tror det varer ca en og en halv time hvis jeg ikke husker helt feil.

Pris på fisk?
- dette varierer veldig fra fisk til fisk,og på størrelsen. Alt fra 60kr til flere tusen. Jeg vil vel tro at snitt prisen ligger på ca.5-600 kr på de vanligste fiskene. Noen under , mange over :dance

Tilsettnings stoffer.
- her må du velge om du skal bruke calcium reaktor, kalkmikser eller balling metoden. Velger du den første så trenger du ca.reaktor, kalk mikser, ph måler, co2 flaske, magnet ventil, og reaktor medie.
Velger du å bruke balling metoden (som mange av oss gjør nå) så trenger du bare doseringspumper, balling og 3 plast dunker til ballingen. Så her må du lese om de forskjellige valgene, og ta en titt i lommeboka- så finner du nok ut hva som er best for deg.

Håper dette var til hjelp
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 30th June 2007, 07:59   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Linker til fisk, da foreslår jeg en titt på disse, tror ikke det finnes noe som sier mere nøyaktig hva som går med hva. Oftest er det at de ikke går med fisk fra samme art/familie, samt noen rovfisk som dragefisken.

http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pCatId=15
http://www.marinedepotlive.com/fish.html
http://www.reeflex.dk/

Priser på levende stein vil jeg si 120-150 fra butikk. Det er dårlig med butikker på Sørlandet, men det finnes de som sender, ellers er det sikkert verdt en tur til østlandet eller stavanger (men først forsikre seg at de har inne det du vil ha, stein kan ofte være bestillingsvare).

Nærings- og tilsetningsstoffer vil jeg anbefale Balling, spesielt ettersom du greit kan få hjelp til dette av Tage, han er fra Grimstad. 8)

Det er store fisk du har på ønskelisten, så slik sett vil jeg nesten anbefale så stort akvarium du kan... Selv foretrekker jeg mindre fisk for å gi dem bedre svømmeplass, men så har jeg et lite akvarie og.

Nå skriver jeg ikke fra egne erfaringer, men fra hva jeg har lest.

Palett-kirurg Fin fisk, mener den bør gå bra med det meste.

Gul kirurg Flott fisk, bør gå bra med stort sett alt annet.

Picassofisk Denne kan som tidligere nevnt spise litt koraller, om du ikke får tak i et veldig lite eksemplar så ville jeg anbefalt et veldig stort akvarie til denne (tusen liter og over). Det går for de fleste Trigger fiskene.

Klovnefisk Her finnes det mange typer. Occelaris (nemo typen) skal være de enkleste og også mest vanlige.

Dragefisk Denne ville jeg ikke startet med som nybegynner. Det begrenser jo endel annet.

Kudahavhest Havhest trenger generelt litt andre forhold enn fisk/koraller. Normalt litt mindre sirkulasjon i vannet.

Koffertfisk/kufisk Koffertfisk har rykte på seg til å spise litt av hvert. Dvs småfisk og nyttedyr.

sort frøkenfisk Frøkenfisk er generelt litt aggresive, men mange som har dem.

chaetodon auriga Personlig ville jeg ventet litt med Sommerfuglfisk om de ikke trengs. Denne spiser koraller og nyttedyr sies det.

chaetodon melanotus Boka mi sier at den spiser koraller og må ha mat mange ganger om dagen.

vimpelfisk De færreste får denne til å leve noe særlig lenge, spsesielt fordi den spiser svamp tror jeg. (men enig at den er utrolig flott, blandt de 3 fineste spør du meg :-) )

Ellers, det kan sikkert anbefales mange fisk også :-)
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 30th June 2007, 08:06   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Priser; Som jeg skrev har jeg mindre fisk, klovnefisk, wrasse, dvergkeiser, blenny, goby. Snittet har ligget på 200,- pr stk.
Gammel 30th June 2007, 08:12   #5 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Nybegynner bok vil jeg anbefale denne:

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
Gammel 30th June 2007, 10:05   #6 (permalink)

- her må du velge om du skal bruke calcium reaktor, kalkmikser eller balling metoden. Velger du den første så trenger du ca.reaktor, kalk mikser, ph måler, co2 flaske, magnet ventil, og reaktor medie.
Velger du å bruke balling metoden (som mange av oss gjør nå) så trenger du bare doseringspumper, balling og 3 plast dunker til ballingen. Så her må du lese om de forskjellige valgene, og ta en titt i lommeboka- så finner du nok ut hva som er best for deg.

Hum, jeg skjønte ikke et bær av det som ble skrevet der. Jeg vet ikke hva en calcium reaktor, kalkmikser, eller balling metoden er. Please explain! Hva er det enkleste?

Når det kommer for fiska ble jeg litt overrasket over at noen av de gikk sammen. Dumt ikke vimpelfiska var de greieste, for det har alltid vært yndlingsfisken min.. Slik som de svømmer 2 og 2 rundt korallrevene, det er fantastisk
Gammel 30th June 2007, 10:09   #7 (permalink)

Hum, ser på den første linken jeg blir gitt at det går ann å bestile fisk og koraller på nettet, er det sånn dere gjør det? Hvor får dere tak i de?
Gammel 30th June 2007, 11:35   #8 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Balling+ er det enkleste av de automatiske metodene, også det billigste på den størrelsen akvarie. Og også det beste alternativet med tanke på at du også får med alle tilsetningsstoffene du trenger. Det gjør du ikke på de andre. Du kjøper hefra: http://www.akvarieutstyr.com/ Anbefaler en tur til Tage for å se.... :-)

Alternativt kan du dosere manuelt, det er jo klart det billigste men ikke det enkleste i lengden.

Hvis du tenker på akvarie mellom 2-500 liter og vil ha kirurger ville jeg gått for nesten 500 liter, de liker å ha god plass til å svømme.

Vi kjøper stort sett fisk i butikkene, jeg vet bare om en som sender levende og det er http://www.korallen.no/ De linkene først der var mere for å lese litt om fiskene og hva de går sammen med, spiser osv.
Gammel 30th June 2007, 14:24   #9 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

jeg vil også anbefale balling metoden, men det er jo greit å vite hva det andre utstyret er også

kalkmikser:
http://www.saltvannsakvariet.no/kalkmikser.htm

kalk reaktor
http://www.saltvannsakvariet.no/kalkreaktor.htm

skummer:
http://www.saltvannsakvariet.no/skummer.htm
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 30th June 2007, 20:15   #10 (permalink)

Hvor finner jeg Tage da? Himmalaya så mange fremmedord det er her, huff, når jeg startet med ferskvann hadde de sånn ordliste med diverse ord som ble brukt, dette burde man ha her også hehe.. Jeg er sååå klar for saltvann Skal flytte neste uke, håper bare jeg har plass, hehe. Skal TA meg plass.. På det ene karet jeg så på, så fulgte det jo med bunn, er det mulighet for å kjøpe nytt akvariebord til det? Eller er det fast? Liker så godt disse borda her.. Må jo tenke på mål også ja, hum.. :P
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Noen nybegynner spørsmål til dere med erfaring. froesak Ny til Hobbyen 4 1st March 2008 07:17
nybegynner spørsmål. ja_borge Ny til Hobbyen 1 20th February 2006 08:50
Nybegynner spørsmål christian_hund Ny til Hobbyen 5 13th January 2006 23:56
masse stein.. Andreas Selges 7 21st October 2005 14:28
Nybegynner spørsmål! fozzy Lys, filtrering & annet utstyr 4 11th October 2004 17:16