| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Heihei, har drevet med ferskvannsfisk en stund nå.. men forrige uke kom jeg over noen saltvannsakvarier, og har ikke tenkt på annet siden. Jeg har igrunnen ikke peiling på noen ting som helst når det kommer til saltvannskar, så jeg trenger en gjennomgang.. Jeg trenger en "saltvannskar for dummies" leksjon.. Hva er skummer? Hvor vanskelig er det å holde? Hvor mye penger må jeg regne med? Kunne tenkt meg mellom 2-400 liter, og kunne tenkt meg og ikke bruke mer enn 35000.. Kan gjerne kjøpe brukt også, spiller ingen rolle, så lenge ikke alt av penger forsvinner.. Trenger en liste over alt, og en totalpris :P Noen gode nettbutikker? Hvor får jeg tak i stein og fisk? hvor lenge må karet gå før jeg kan ha fisk oppi?
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
les på disse sidene her www.korallrev.no og www.saltvannsakvariet.no , kan også anbefale deg å bruke forumet her til å lese på tidliggere besvarte innlegg. Forumet har en flott søkefunksjon.
Lykke til videre! |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Ellers så er det også andre forum og nettsteder som er til innformasjon og begeistring
LiveAquaria ReefKeeping RC Du må nok også regne med mye egen research i forkant :wink: Hilsen Tage |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Har du tenkt å kjøpe et ferdig sett med sump eller noen planer om å kjøpe kar og sump for seg og borre osv selv?
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Kjempesmart valg å sette igang med Saltvann.. mer fasinerende akvarie hobby skal du lete lenge etter
Du kan enten kjøpe en ferdig pakke f.eks en perkula 120 http://www.aqua-medic.de/seawater/en...0120%20silver/ eller du kan sette opp akvariet ditt selv ved ved å kjøpe de enkelte delene separat. Du bør kunne få et fint saltvanns akvarie i størrelsene du ønsker mellom 15 og 25 000kr. Fordelen med å kjøpe et ferdig system er at du er ferdig med utstyrskjøpene med en gang og utstyret virker sammen. På den andre siden er disse systemene vanskligere å bygge ut siden om behovet skulle komme. Ved å kjøpe inn alle delene selv og deretter sette de sammen får du gjerne et litt bedre akvarie til samme pris, du lærer samtidig som du setter det opp hvordan systemet ditt fungerer og du kan bygge det ut til det uendelige. Vi har en liten artikkel om saltvanns akvarier og utstyr blandt artikklene våre som forklarer deg litt mer om utstyret vi bruker, legger ved en link: Utstyr til saltvanns akvariet del 1 Utstyr til saltvanns akvariet del 2 bare skrik ut om det er noe mer du lurer på.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Lurt å sjekke priser, for jeg tror det er mye påslag hos enkelte.
Er 2 butikker her i bergen jeg er innom, å sett det samme 450liters akvariumet (buet front) til 17tusen og 10tusen kr. Jeg løp ut å kjøpte meg en overrenns boks, hadde jeg ventet 1 dag til kunne jeg fått den til 1/4 del av prisen her inne på forumet (brukt) |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Herregud og all pakka, nå skrev jeg nettopp et nytt innlegg fordi jeg ikke fant dette, også stod det rett under, jeg er blond, hehe. Jess, men takk for svara her.. Jeg kunne tenke meg å kjøpe så mye komplett som mulig, slik at jeg ikke trenger å kjøpe alle deler utenom.. Det at jeg ikke har peil i det hele tatt er nok også en av grunnene til at jeg ønsker det så komplett som mulig. Fikk et tilbud over post her, et percula 120. 1 år gammelt. Selges komplett, i tillegg til 2x39 t5 actinic rør. Nettbutikken selger det for 18900, og jeg kan få det for 10.. Er ikke dette bra? Synes det virker lovende jeg, men jeg har ikke peil på saltvann, så ta tak i meg om dette ikke duger, vil jo at det skal funke, og når jeg ikke har peil, så vil jeg ikke bruke så mye penger på noe som ikke er godt nok.. Men på meg virket det godt nok i massevis? Hvor mye tror dere dette blir komplett med levende stein, alt av næringstilsettinger osv osv og fisk? Alt som skal til liksom?
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| trenger hjelp til belysning. | scorpion | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 31st May 2007 19:00 |
| Trenger desperat hjelp | paulrene | Plager, Skadedyr & Parasitter | 7 | 12th February 2007 23:00 |
| trenger hjelp til og lage en lyddemperobblefjerner | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 1 | 15th October 2006 21:41 |
| HEEELT ny, trenger hjelp! vil vite alt :p | Chris10na | Ny til Hobbyen | 14 | 31st August 2006 20:36 |
| hei folkens jeg trenger hjelp,hvilke snegler er dette?? | scorpan | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 23 | 14th February 2006 18:05 |