| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei. I en annen tråd har jeg spurt om spraying av bakgrunner. Som dere sier er dette noe vanskelig og lite holdbart. Derfor forkaster jeg ideen, og går over til dette istedenfor:
Hvordan kan jeg lage en egen bakgrunn til å ha inni akvariet; slike som man ser i butikkene (til alt for høy pris)... * Har hørt om styroform plater. er de slike vi bruker? * Med hva kan jeg male disse... med tanke på at det skal stå inni karet? * Hvordan få det til å se naturtro ut? * Hvordan holde disse lettflytende platene på plass? Noen som har erfaringer med dette? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Har lekt mye med styrofoam, laget bl.a bakgrunn til et ferskvanns akvarie jeg hadde..
Styrofoam er et materiale jeg syns er lett å jobbe med.. glødetråd, pussemaskin, kniv og div sand/slipepair er verktøet du trenger.. Du kan male bakgrunnen med akryl eller vannløslig maling. For å hindre at eventuelle gifter skal komme ut i akvariet ville jeg forseglet styrofoamen (alle sider) med flere lag epoxy. Merk epoxyen bør være godkjent for næringsmiddler da det finnes epoxy som også kan lekke ut gift i akvariet. For å få bakgrunnen til å se naturlig ut krever nok litt øvelse. Det greieste er å gå utifra et bilde og prøve å gjenskape det så godt som mulig. Form og struktur på steinen er stikkord for å få bakgrunnen til å se realistisk ut. Når du har kommet til fargeleggingen av bakgrunnen begynner du med grunnfargen du vil ha. deretter legger du på en mørkere farge i sprekker og revner og en lysere farge på toppene/det som peker utover.. For å få mer struktur i overflaten kan du bruke pussestøv fra styrofoamen og blande i epoxyen du forsegler med. Dette vil gi en ru/antiskli overflate som ser litt matt ut. For å få platen til å holde seg i akvariet og ikke flyte opp til overflaten må du lime den fast. Bruk Tech7 eller Silicon til dette. Som sagt så har jeg aldri brukt styrofoam eller noen annen bakgrunn i akvariet mitt enn den jeg selv har laget av levende stein. Vil ikke gi noen garanti for lekkasje av eventuelle gifter i akvariet, det har andre sikkert mer erfaring på enn meg.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Problemer med silikon og styrofoam | Vizar | D.I.Y Gjør det selv | 4 | 29th September 2007 08:18 |
| Lage mørk bakgrunn | Johnh1 | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 22nd December 2006 13:24 |
| Aquastabil Effectline Pangea Rocks Amazonas 1 innv.bakgrunn | rikard | Selges | 6 | 6th December 2006 04:56 |
| bakgrunn | svein | D.I.Y Gjør det selv | 1 | 30th January 2006 16:07 |