Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th June 2007, 08:18   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Standard Styrofoam bakgrunn?

Hei. I en annen tråd har jeg spurt om spraying av bakgrunner. Som dere sier er dette noe vanskelig og lite holdbart. Derfor forkaster jeg ideen, og går over til dette istedenfor:

Hvordan kan jeg lage en egen bakgrunn til å ha inni akvariet; slike som man ser i butikkene (til alt for høy pris)...

* Har hørt om styroform plater. er de slike vi bruker?
* Med hva kan jeg male disse... med tanke på at det skal stå inni karet?
* Hvordan få det til å se naturtro ut?
* Hvordan holde disse lettflytende platene på plass?

Noen som har erfaringer med dette?
Vizar er offline   Svar med sitat
Gammel 17th June 2007, 22:58   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Styrofoam bakgrunn?

Har lekt mye med styrofoam, laget bl.a bakgrunn til et ferskvanns akvarie jeg hadde..

Styrofoam er et materiale jeg syns er lett å jobbe med.. glødetråd, pussemaskin, kniv og div sand/slipepair er verktøet du trenger..
Du kan male bakgrunnen med akryl eller vannløslig maling. For å hindre at eventuelle gifter skal komme ut i akvariet ville jeg forseglet styrofoamen (alle sider) med flere lag epoxy. Merk epoxyen bør være godkjent for næringsmiddler da det finnes epoxy som også kan lekke ut gift i akvariet.

For å få bakgrunnen til å se naturlig ut krever nok litt øvelse. Det greieste er å gå utifra et bilde og prøve å gjenskape det så godt som mulig.
Form og struktur på steinen er stikkord for å få bakgrunnen til å se realistisk ut.
Når du har kommet til fargeleggingen av bakgrunnen begynner du med grunnfargen du vil ha. deretter legger du på en mørkere farge i sprekker og revner og en lysere farge på toppene/det som peker utover..
For å få mer struktur i overflaten kan du bruke pussestøv fra styrofoamen og blande i epoxyen du forsegler med. Dette vil gi en ru/antiskli overflate som ser litt matt ut.
For å få platen til å holde seg i akvariet og ikke flyte opp til overflaten må du lime den fast. Bruk Tech7 eller Silicon til dette.

Som sagt så har jeg aldri brukt styrofoam eller noen annen bakgrunn i akvariet mitt enn den jeg selv har laget av levende stein.
Vil ikke gi noen garanti for lekkasje av eventuelle gifter i akvariet, det har andre sikkert mer erfaring på enn meg.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Problemer med silikon og styrofoam Vizar D.I.Y Gjør det selv 4 29th September 2007 08:18
Lage mørk bakgrunn Johnh1 D.I.Y Gjør det selv 5 22nd December 2006 13:24
Aquastabil Effectline Pangea Rocks Amazonas 1 innv.bakgrunn rikard Selges 6 6th December 2006 04:56
bakgrunn svein D.I.Y Gjør det selv 1 30th January 2006 16:07