Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th June 2007, 21:33   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Standard Spraylakkerte bakgrunner

Hei igjen. Enda et dumt spørsmål. Noen som har erfaringer med å spraylakkere baksiden (på utsiden, selvsagt) av karene sine? jeg var på jakt etter blå bakgrunn, men ingen hadde rett størrelse. da fikk jeg et tips av en forhandler om å gjøre slik som de gjorde - å spraylakkere baksiden. Det ble penere, mente han.

Noen som har erfaringer med dette? spesielt med tanke på at jeg vil ha fra lys blå til mørk blå nederst - altså bruk av 2 forskjellige spraybokser samtidig. Råd mottas med takk :-)
Vizar er offline   Svar med sitat
Gammel 15th June 2007, 23:31   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Spraylakkerte bakgrunner

vet det er svært vanlig å bruke selvklebende folie, disse får du i mangen varianter, også som du vil ha det gradert fra mørk til lys blå. Det er noe utfordrene å male en slik gradering uten at det blir et jævla smøreri .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 16th June 2007, 06:32   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Har sett endel varianter av maling/spraymaling på bakglass, det fineste jeg har sett var et som var dekorert av en dyktig tagger det var ubeskrivelig fint og selv uten vann kunne jeg "se langt inn i tanken" det var en fantastisk effekt, desverre så hang spraymalingen ikke veldig lenge og er i dag fjernet og erstattet med et stykke folie. Maling fungerer fint men det er litt tungvint og det kan begynne å flasse, selvfølgelig så er det mange malinger som henger forever så det kan utmerket gå fint. Vedlikeholdsmessig og enklest er nok en selvklebende folie eller en plate med den ønskede farge som kan fjernes og rengjøres ved behov.
En gang så jeg en bakgrunn laget av en australsk akvarist på et australsk forum som var til et ferskvannsakvarium, dette var en gjennomsiktig plexi plate som det var borret huller i toppen litt ned inni plexiplaten og inni der var det montert blå og hvite LEDlys, videre var plexiplaten trukket med en tynn lyseblå folie og når lysene var kommet på så var det en heftig effekt og litt sånn BlingBling var det også for LED lysene kunne også blinke men selv det var utrolig tøft.
Annet alternativ er å eksperimentere med maling og farger på en tynn plate som du monterer på baksiden, det gir deg muligheten til å justere farger og rengjøre så ofte du vil, det er en kjennsgjerning at de fleste som har en farge på bakglasset etter en tid kunne ønske å forandre litt på fargen helt etter akvariets innhold og egen smak så min lille anbefaling er Folie eller en plate.
De fleste som driver med skilt reklame har tynne plexi plater i mange farger og de er ikke nødvendigvis dyre.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 16th June 2007, 07:53   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Tenkte jeg skulle male rett på veggen bak akvariet jeg... :-)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are