Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th June 2007, 21:30   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Standard For tungt for gulvet?

Hei. Jeg skal snart sette opp mitt nye kar (jippi!), men i den forbindelse har jeg et - muligens veldig dumt - spørsmål.

Karet er på 540ltr, og med karets egen vekt, vann, steiner etc., vil det komme på rundt 600 kg. +/-

Karet skal stå på et parkett/laminatgulv i kjelleren, som igjen ligger på betong.

Vil parketten / laminatet tåle vekten av bordbenene? det er 6 relativt tynne ben med knotter (det er et stålbord slik som man ser i butikkene), og jeg er rett og slett redd for at 'punktene' skal knekke gulvplatene.

Trenger jeg bekymre meg?
Vizar er offline   Svar med sitat
Gammel 15th June 2007, 23:27   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: For tungt for gulvet?

Nei
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 16th June 2007, 06:35   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Det eneste som kan anbefales er for laminaten sin del er at du setter beina/punktene på noen klosser, da slipper du merker i gulvet...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 16th June 2007, 11:49   #4 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672

enig med chriss her. men laminat er bedre en parkett da den er mye hardere. men det blir hakk nesten uanset!! legg under en bit 2*4 under hvert ben
Gammel 16th June 2007, 12:28   #5 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Jeg tror jeg ville gitt bængen i å legge slikt under beina, 2*4 er ofte veldig varierende mykt og du risikerer at det sagger 1 cm eller mer forskjellig på beina. De må da finnes mendger av egnede materialer om det er merke i gulvet du er redd for.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 16th June 2007, 22:23   #6 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 323

du har jo fått deg et luksus problem..
hvis det er laminat så har du jo faktisk nærmest plastgulv som er genialt med tanke på søl.
kan jo bare sette hele greien på en x-finer plate. da får du jo spredd trykket. problemet med parkett din er vel at den består av 3 mm med tre/lam dette vil du helst ikke komme igjennom. da begynner det å ese opp skal du se.

værre med oss som har noen gamle trebjelker som vi krysser fingre og tær for at skal holde vell tonnet
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 17th June 2007, 17:00   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av endy
du har jo fått deg et luksus problem..
hvis det er laminat så har du jo faktisk nærmest plastgulv som er genialt med tanke på søl.
kan jo bare sette hele greien på en x-finer plate. da får du jo spredd trykket. problemet med parkett din er vel at den består av 3 mm med tre/lam dette vil du helst ikke komme igjennom. da begynner det å ese opp skal du se.

værre med oss som har noen gamle trebjelker som vi krysser fingre og tær for at skal holde vell tonnet
Har selv sluppet i overkant av 100liter ut på laminaten, det var en spennede opplevelse som ga mange vrier og bøyer på laminaten som jeg ikke trodde var fysisk mulig, men det retter seg faktisk ut igjen her hos meg etter en tid.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are