| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Vel, da har jeg gått til innkjøp av ett 180liters akvarium.
Kjøpt dette av bestekompisen min så prisen var ok. (Walder her inne) På bilde ser man hva jeg får med. Akvarium med bord, stein, vann, skummer og pumpe følger med og. Planen er å lage ett lyst akvarium med sterke farger. Hva kan jeg da putte oppi? Jeg vil iallefall ha 2 klovnefisker. Men resten vet jeg ikke. Slik akvariumet står nå (oppe hos Walder) er det kun en lagrings plass for stein å slik, så ikke tenk på at det ikke ser pent ut nå. Håper dere kan hjelpe meg til å få ett pent, lyst og trivelig kar. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er samme akvarie som jeg har :-)
Hva har du av lys og skummer? Noe av det første man bør ta stilling til er hvordan en skal takle vann som fordamper. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har den skummer som er på bilde.
Hvilket merke og slikt vet jeg ikke. Ja, planen er jo å få bygget meg sump. Men må se pent ut også. Lys vet jeg ikke. men jeg skal ha ett mer blålig lys, slik at det blir mer tropisk lyst. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Den skummeren heter Deltec APF 600 og er vel regnet som en creme de la creme skummer.
Du har mange alternativer når det kommer til lys, T8, T5, og HQI det avhenger litt av hva du ønsker å ha i akvariet. Walder har jo kalkmikser, osmose, magnetventil og nivå sensor og ellers det meste du trenger til en sump løsning. Det ligger vel en HQI lampe- Giesemann Nova II ett eller annet sted i kjelleren hans også......... Du er ihvertfall på vei inn i en spennende hobby og spør i vei det er veldig mange flinke akvarister her på aquafreaks.no som gjerne hjelper deg.. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Men noe er for dyrt for meg. Takk, fint å hvite hvilket utstyr jeg får. Hva står T8, T5, HQI for ? Er alle disse lysrør? Eller er HQI slik dyr lampe som henger over akvariumet? Jeg ønsker å ha ett veldig lyst å pent kar, som ser tropisk ut. Vil ha 2 klovnefisker iallfall, å da har jeg hørt jeg må ha en anemone? Men eneste jeg vet at klovnefisker bor inni der ? |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | ||
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
HQI er en dyrere variant, men til å få det lyse vannet med de klare fargene er nok HQI best, du får gjøre deg en eller annen deal med walder.... :cheesy: . Det er ikke påkrevd med anemone for å ha klovnefisk, de fiskene kan lett finne seg et substitutt og trives godt med det. |
||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |||
|
Administrator
|
Heisan Kenny
Jeg har akkurat et likt kar stående.. Og mulighetene er mange også her. Sitat:
For å oppsummere kort: T8 drives enten med gammeldags forkobling, med tenner, eller elektronisk. Tykkelsen på rørene er 26mm. T5 drives kun elektronisk, og har en effektivitet pr W som er ca 30% mer enn gammeldags T8. I tillegg er det flere W pr meter rør. Sistnevnte er ca 10% mer effektiv enn førstnevnte, og er flimmerfri. Hentet her fra Aquafreaks: En HQI-lampe eller metallhalogen lampe som den også kalles er nok den lampen som gir den spektral(farge)sammensetningen som ligner mest på vanlig dagslys. Lampen består av hoveddelene lampehus/reflektor, pære og drossel. Den kan fåes i utførelser fra det industrielle utseende til nærmest et designmøbel, men er relativt dyr i innkjøp i forhold til f.eks. lysrør. HQI-lamper avgir endel varme fra drosselen men også iform av stråling slik at man må regne med en oppvarming av akvarievannet. Styrken på en HQI-lampe bestemmes i "watt", mens fargesammensetningen bestemmes i "kelvin". Sitat:
Selv så har jeg 4x39w 10000k 4x39w 14000k. Sitat:
Men jeg hadde en selv, så det er ikke umulig. Hilsen Tage |
|||
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Chriss: Tror jeg har fått en svimmel bra deal på karet.
Og jeg mener at den HQI lampen kostet litt og. Men tror han skal ha den selv. Walderen kommer tilbake, han er bare opptatt med opp pussing og slikt. Tage: Jeg får nok ikke med alle steinene. Walder skal ha 2stk store stein å da er vel det 50% igjen av steinene. Hvor får man fatt i lysrør da? Selges det i butikker som fører saltvann? Eller kan man få fatt i det på en lampe butikk? Huskerjo ikke hvor mange lysrør jeg kan ha. Er det vanlig å ha 2forskjellige lys i karet? Hvor mye fisk og annet kan jeg ha oppe i karet med det utstyret jeg har? |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Lysrør:
Du klarer deg ikke med kun T8 ihvertfall, muligens du kan bruke T8 i kombinasjon med noe annet. Mest pga. plassmangel. T5 rør da vil jeg anbefale Aquascience/Faunamarin eller Giesemann rør. De får du i saltvannsbutikker (førstnevnte ihvertfall i stavanger). Om du skal kjøpe lampe følger sikkert rør med og da bruker du sikkert de i starten.
|
|
|
#10 (permalink) | |||
|
Administrator
|
Sitat:
Jeg mener at det skal være akuratt samme rør om du kjøper de i en lampe butikk, du må bare vite hva du skal ha. Tviler på at det noen som har lager plass til 39w-80w 14000K-22000k. Sitat:
Selv så hadde jeg dette armaturet fra Arcadia. Arcadia Overtank luminair Sitat:
Hilsen Tage |
|||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|