Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th May 2007, 10:12   #1 (permalink)

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Vaksdal
Meldinger: 18
Standard hjelp..... Fortsatt ganske fersk, trenger tips

Hei!

Har hatt akvarie i over et år nå og det har funket helt fint, men i det siste har det kommet masse grønt / brunt gress på steinene og på bunnen, skikkelig frustrerende for tidliger var akvariet så lyst å fint, men nå ser det så mørkt å trist ut....
Jeg har ikke osmose og kalk mikser, da jeg ikke har hatt penger til det ennå, men skulle virkelig hatt det.....

Men det jeg lurer på er om det er noen som kan komme med tips til evt hva jeg må tilføye, fjerne fra akvariet???
christine er offline   Svar med sitat
Gammel 26th May 2007, 10:57   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117
Standard Re: hjelp..... Fortsatt ganske fersk, trenger tips

Det må jo ha blitt mere algemat oppi karet ditt siden de nå blomstrer opp.

Algemat er jo nitrat og fosfat. Så det er svært sannsynlig at systemet ditt ikke greier å behandle og kvitte seg med avfallstoffer.
Rowaphos mot fosfat er vanlig å bruke. For å holde nitratet nede er det vanlig å bruke nitratfilter og eller en makroalge (chaeto, calupera, taxifolia).
Fosfatet er vanskeligst å bli kvitt, det ligger nedi sanden og inne i stenene.

Svært få bruker vann fra springen, det kan være og er mest sannsynlig en kilde til uønskede stoffer.
Kalkmikser har ikke noe med dette å gjøre. Jeg har heller ikke kalkmikser, men lager kalkvann manuellt og tilsetter det om natten.

Når du først har fått trådalger så er min erfaring at de kan være vanskelige å bli kvitt.
Luking og hele tiden holde det rent for dritt (dritten er algemat)
Osmose, rowaphos, makroalge og kritisk foring er vel veien å gå for å bli kvitt algene.

Prioriter og spar penger til reversert osmose anlegg.
Husk at dette er et vanlig problem, regner med at samtlige har eller har hatt uønskede alger i karet sitt.
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Gammel 26th May 2007, 16:01   #3 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 475

Jeg opplevde akkurat det samme når jeg startet opp. Jeg kjørte i ca 1 år uten osmose og så kom algene. Det ble bedre med en gang jeg begynnte med osmose og hadde byttet vann noen ganger. Litt luking måtte også til.
Du kan evt prøve å finne en fisk som spiser disse algene...

Endre
Gammel 26th May 2007, 19:37   #4 (permalink)

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Vaksdal
Meldinger: 18

Tusen takk for svar, jeg får prøve meg litt frem og se om jeg kan få det bedre, håper da det.... :lol: hehe, er jo så flott når det fungerer skikkelig
christine er offline   Svar med sitat
Gammel 27th May 2007, 13:51   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Ludenchief
Fosfatet er vanskeligst å bli kvitt, det ligger nedi sanden og inne i stenene.

Kalkmikser har ikke noe med dette å gjøre. Jeg har heller ikke kalkmikser, men lager kalkvann manuellt og tilsetter det om natten.
Kasium binder fosfat og med gode kalsium verdier så binder det en god del fosfat slik at algene ikke kan nyttigjøre seg av fosfat. Men dette alene løser ikke algeproblemet, osmose gir best resultat på sikt.
Det er også mye fosfat i fiske maten vi tilsetter, vær kresen og les nøye på fõrets innhold før du kjøper.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 27th May 2007, 14:01   #6 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Algeproblemer er mye mer kompleks enn tommelfingerreglene som alltid blir kastet ut på disse trådene. Jeg tror ikke det finnes noe somehelst enkeltgrep som "fikser" alger, det dreier seg om å favorisere de tingene man vil skal vokse med bra vannkvalitet, men alger har ikkenoe imot denne vannkvaliteten så det alene gjør ikke jobben, mange algetyper er ikke avhengig av fosfat eller nitrat for å trives. Man må ha balanse i forbruk og tilførsel av næringstoffer, dette er helt essensielt, da slipper ikke algene til i noen større grad. Så befolk med koraller, sørg for noe som beiter ned, fjern mekanisk så mye så mulig men ikke overdriv og plag livet av karet, maksimer det biologiske filteret(levende stein/grus, svamp o.l.) og vær bevist på mengden mat og annen næring du tilfører. Hyppige korrekte vannskift gjør prosessen raskere, men tiden må taes til hjelp.
stoffer er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nybegynner trenger litt tips Patrick Ny til Hobbyen 31 17th August 2007 11:03
Ny til hobbyen, trenger hjelp til igrunnen alt. :D Heksehylet Ny til Hobbyen 6 30th June 2007 00:07
trenger hjelp til belysning. scorpion Lys, filtrering & annet utstyr 1 31st May 2007 19:00
Trenger desperat hjelp paulrene Plager, Skadedyr & Parasitter 7 12th February 2007 23:00
Fish only akvarium - trenger tips Vizar Aquascaping 8 18th March 2005 00:35