Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd May 2007, 13:01   #1 (permalink)

Medlem siden: May 2007
Sted: Drammen
Meldinger: 3
Standard Ny og grønn

Hei godfolk!

Jeg er helt ny når det gjelder akvaristikk, men har et stort ønske om å begynne. Ønsket mitt (og samboerens) starter også i en kanskje noe utradisjonell (?) ende. Vi vil gjerne begynne med saltvannsakvarium. Har lest flere steder at dette ikke er anbefalt, og at man bør begynne med ferskvann… Så kanskje vi bør stoppe allerede der?

Jeg har mange spørsmål, men må begynne et sted. :-) Kanskje noen kan hjelpe?

Det jeg har tenkt, er å starte med et akvarium rundt 200-250 liter. Jeg ønsker å ha et akvarium med koraller og fisk, og så lenge madammen får noen klovnefisk så er hun fornøyd med det :-)

Jeg har først noen spørsmål i forhold til utstyret.

Akvariet og lys
Jeg har lest at helglassakvarium er å anbefale, og det er noe jeg kan tenke meg. Jeg er derimot litt usikker i forhold til lys. Svært mange akvarium kommer med ferdige â€topperâ€, som har innebygde lysarmaturer. Disse er ettersom jeg skjønner som oftest beregnet på ferskvannsakvarium – er det da bare å skifte ut lysrørene, eller anbefaler dere at man lager topp selv. Sistnevnte har jeg ingen problemer med å gjøre om det er anbefalt. Mange av toppene som er â€ferdiglagde†er også tette, dvs de har ikke hull til ventilasjon som jeg går ut ifra burde være påkrevd i saltvannsakvarium. Godt mulig jeg tar feil. Om man skal bygge selv, kjøper man armatur og lysrør i akvariebutikken? Hva slags lys trenger man, hvor mange av hvilken type?

Pumper, skummer, sump?
Sump… Må innrømme jeg ikke har klart å bli 100% sikker på hva dette er. Forstår det slik at det er et eget kar hvor man pumper vann fra hovedakvariet, for så at det blir filtrert, og pumpes tilbake. Betyr det at skummeren er oppe i sumpen? Er det nødvendig med sump i et akvarium på størrelsen jeg tenker meg (200-250l)?
Hvor mange sirkulasjonspumper trenger man?

Huff, ble en lang og rotete post. Beklager. :-)

- Roar
Roar1 er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd May 2007, 13:40   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Re: Ny og grønn

Velkommen skal du være. Det skal nok gå fint å begynne rett på et saltvannsakvarie. Men det avhenger av at du leser og studerer på forhånd. Det e` som oftest lettere å unngå problemene enn å fikse de.

Lyset på et 200L bør etter min mening være en 150w hqi lampe med pære på 13-16000kelvin. Jo høyere kelvin jo blåere lys. I tillegg supplerer du med 2stk. blå actinic lysrør, (gjerne t5, men ikkje påkrevd). Har du mulighet til å lage toppen selv vil eg anbefale det, monter gjerne en liten vifte som du kan sette på på varme sommerdager. Ha toppen gjerne helt åpen i toppen, om det slipper ut lys her vil det bare lage flotte effekter i taket og vil ikkje sjenere deg.

Når det gjelder sump vil eg anbefale det på det varmeste. Spesielt siden akvariet e` forholdvis lite. Det e` en del utstyr til et akvarie og dette tar litt plass, (skummer, kalkmixer, varmekolbe og vannpåfylling bare for å nevne noe.) Dette plasserer man i sumpen og bruker heller plassen i akvariet til det man liker best.

Når det gjelder sirkulasjonen blir det anbefalt nanostream pumper fra tunze. Men du klarer deg med 2-3maxijeter på 1200L/t.

Bare forsett å poste her så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.
Gammel 23rd May 2007, 13:45   #3 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672

har en bruk 150hqi til salgs om det skulle være inntresangt!
se linke her med bilder:
annonse med bilder
Gammel 23rd May 2007, 13:54   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Akvarie og Lys:

Akvariet skal ikke ha glasstopp, mens lampe godt kan ha beskyttelsesglass, litt etter hva slags lampe en velger. Når du velger lampe bør den ihvertfall tåle salt/saltvann, og type bør enten være T5 eller MH eller kombinasjon. Tommelfingerregel her er 1W pr. liter, litt mere for steinkoraller. Ferskvannsakvarier har vel ofte en fjerdedel av dette. Om du skal bygge selv og hvor du skal kjøpe er det vel ikke fasitsvar på, akvariebutikkene selger vel helst ferdige lamper og evt. lysrør. Om du vil kjøpe enkeltdeler på nettet og sette sammen selv fungerer vel det og... Mye brukt til salgs og.

Pumper, skummer, sump:
Pumper for sirkulasjon minimum 10x vannvolum, gjerne mere. Skummer i sumpen er det greieste med tanke på at den er skjult og ved evt. lekkasje, men mange har den ved siden av sump også. Om du ikke har sump må skummeren i eller rett utenfor akvariet. Fordelene med sump utover dette er at du enklere kan få overflatevann gjennom skummeren, du kan enklere skjule andre ting som varmeelementer osv., påfylling av ferskvann(erstatte fordampet vann) og tilsetningsstoffer er enklere med sump. Vil tippe det fordamper en 3-4 liter vann i døgnet fra en 250 liter, det bør overveies hvordan du vil løse det når du planlegger. Men du kan altså klare deg uten sump om du vil og...
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd May 2007, 15:58   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117

Her er linker til sider som er nyttige å lese.

Korallrev
http://www.saltvannsakvariet.no/

Her er linker til andre norske og utendlanske sider

http://www.saltvannsforum.no/index.php
http://www.melevsreef.com/
http://reefcentral.com/
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd May 2007, 16:18   #6 (permalink)

Pjot : Takk for tips og anbefalinger. Jeg skal lese meg frem på sump delen merker jeg.

alf_magne : Takk for tilbudet. Merker jeg ikke har kommet langt nok til at jeg ønsker å kjøpe utstyr helt ennå. Ønsker å drive litt mer research først Det er jo en del av moroa.

H.a.Z : Takk for tips og anbefalinger.

Ludencief : Supert, nå har jeg noe å lese på jobb i morgen ;-)

Jeg forstår at sump er noe jeg må forske nærmere på. Har et 94 liters akvarium jeg kan få tak i som jeg kanskje kan benytte? Må finne meg noe stoff som forklarer meg litt nærmere på hvordan jeg bør sette opp løsningen.
Gammel 23rd May 2007, 18:20   #7 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117

På melevsreef under "acylic works & diy så ser du forslag om hvordan en innreder sump.
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd May 2007, 19:21   #8 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Ludenchief
På melevsreef under "acylic works & diy så ser du forslag om hvordan en innreder sump.
Såg det nå. Fikk bare skummet gjennom, lese mer på det i morgen, men forsto mye mer nå. Tusen takk
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Grønn Clavularia gis bort Endre Selges 4 31st October 2007 12:41
nok en grønn aquafreak MR_Brenni Ny til Hobbyen 10 25th April 2007 12:12
grønn montipora digidata kjøpes i sør-rogaland alf-magne Kjøpes 8 28th May 2006 10:36
Occelaris par og grønn mandarinfisk ønskes kjøpt! siljeogmarius Kjøpes 6 3rd June 2005 10:46