| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei hei igjen.... :lol:
Jeg må bare spørre he he... jeg har en stor utvendig pumpe med filter + en mindre pumpe oppi karet også med filter.. sikkert teit spørsmål men spør alikevel jeg.. kan jeg ta av filter "huset" og bare ha selve pumpen oppi......hvis dere skjønner hva jeg mener tenkte selfølgelig og dekke til rotoren på pumpen så ikke noe/noen blir most da he he :mrgreen: . Mvh Linda P:S... Utrolig glad for at det finnes slike flotte forum med mange flotte folk å spørre TUSEN TUSEN TAKK |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Jeg har ikke filter på pumpene oppi karet. kun ei grov sil for å hindre snegler og fisk å rote seg inn.
Det høres ut som om du har ferskvannsutstyr i karet ditt. Pumpene må være beregnet for saltvann ellers tæres de opp fort. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
De kan brukes til salt og ferskvann... jeg har til og med tatt med meg pumpene og spurt for å være helt sikker :P men kan jeg bruke bare "pumpehuset" for å sirkulere vannet?
Mvh Linda |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Mange innvendige filter (f.eks Fluval 4) må ha filterhuset for å fungere. Filterhuset fungerer som et plenumskammer og skaper ett overtrykk som pumpa trenger. Den er ikke som vanlige sirkulasjonspumper. Vet ikke om alle innvendige filter er slik, men fluval er det ihvertfall. Jeg har prøvd selv...
Du kan jo bare ta ut filtermedie og bare ha ett tomt filterhus, men da tar det jo endel plass... |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvor stort er akvariet ditt? grunnen til at jeg spør er fordi disse pumpene pleier som regel ikke å gi så veldig kraftig sirkulasjon..
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
250 liter... den utvendige er en JBL cristalProfi 500 og den innvendige er en Fluval 4 plus. Han jeg har kjøpt ting av sa at det burde holde til bruket mitt.
Da kan jeg altså ikke bruke bare pumpehuset da. Får kjøpe en annen pumpe da :lol: Mvh Linda |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
hva har du tenkt å holde av koraller? du burde vel ha 10-20x vannvolum som minimum i sirkulasjon.Skal du ha mye steinkoraller så burde du nok ha en del mer enn det igjen. Tunze nano pumpene burde jo være godt egnet til ditt akvarie.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Moderator
|
Hvorfor ikke bare bruke denne på samme måte som du har gjort i ferskvannskaret ditt?
Denne pumpen med originalt filtermateriale kan holde enorme mengder nitrifikasjonsbakterier. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
jeg har meget grovt filter i begge pumpene mine.. og jeg renser de hver 2.uke når jeg har tilsettninger i vannet mitt.. jeg er ikke sikker på hva jeg skal ha i karet mitt enda
En annen ting åssen skal jeg få klown fisken min til å bruke anemonen (nemo :lol: ) skriv svar på godt norsk a :mrgreen: he he.. som sagt fet er så ille mye fansy ord her inne som jeg ikke skjønner bæret av... som sagt veldig grønn :mrgreen: . Mvh Linda |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| utvendig pumpe | andyskog | Kjøpes | 2 | 27th October 2007 20:41 |
| Pumpe VS gravitasjon | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 4th June 2007 16:46 |
| Pumpe | splasj | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 9th December 2006 21:43 |
| Pumpe | Torris | Kjøpes | 4 | 8th March 2006 11:33 |
| Tyst pumpe? | joanjo78 | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 10th October 2004 02:16 |