Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd April 2007, 16:39   #1 (permalink)

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Begen, Hordaland
Meldinger: 14
Standard nok en grønn aquafreak

Hei, hei jeg går med planer om å sette opp mitt første saltvanns kar og i den forbindelse lurer jeg på den tekniske biten... karet blir på ca 500l og så har jeg 2 sumper på tilsammen 200l. jeg har tengt på å automatisere en del tilsetnigene og prøve å få til en plangton dyrker eller tre...
det utstyret jeg har tengt å benytte er:
Deltec P-500 Kalkreaktor
Deltec KM-500 Kalkvannsmixer
Deltec Nitrat filter 64/2
Deltec Fosfatfilter FR509
Deltec P-851 skummer
og en Grotec Tec III NG som dorerings pumpe
som retur fra sump(er) har jeg tengt å benytte 2x Oseanrunner 3500
Så er dette tilstrekkelig for et Korallrevs oppsett? fortrinnsvis med litt margin jeg anntat at jeg kommer til å ha et tungt belastet kar.
MR_Brenni er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd April 2007, 22:06   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: nok en grønn aquafreak

Tror jeg ville tatt ting litt trinnvis evt. få noe hjelp om du skal smelle opp et så teknisk system i en jafs, ellers blir det mye grå hår på deg. Utstyret ditt ser fornuftig ut det men jeg vill funnet noe annet enn oceanrunner pumpene, leverte akkurat en slik en tilbake til Jan Holdt fordi det er rett og slett søppel, helt latterlig at noen gidder å prøve å dytte noe slikt ut på markedet, kjip lekeplast, bråker og rister som en lastebil og de bruker mye strøm, søppel søppel søppel,, ja jeg har issues med aquamedic . de har lurt meg en gang for mye.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd April 2007, 22:45   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Høres ikke værst ut.. Hva slags lys har du tenkt å benytte deg av, hva slags akvarie skal du ha ? Tenker nå på om du skal ha et korallrevs akvarie eller et fiskekar etc..

For å spare litt penger tror nok jeg at jeg ville ventet med Fosfat og Nitrat filteret. Dette er filtre som ikke strengt tatt er nødvendig.

Velkommen til en veldig spennende hobby forresten
Gammel 24th April 2007, 05:53   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Det er jo mange måter å gå frem på og sikkert like mange meninger om dette men her er min:

Kalkreaktor og kalvannsmixer kan godt byttes ut med en doseringspumpe.

Nitrat og fosfatfilter kan vel godt byttes ut med makroalger i et refugium (som du ser ut til å ha god plass til).

Av teknikk så trenger du vel også belysning og ennå mere sirkulasjon enn returpumpene antageligvis.

Så er det jo mye annet å bruke penger på utover det rent nødvendige... Hvis du skal automatisere som du skriver kan du godt vurdere en akvariecomputer (og evt. tilhørende doseringspumpe(r)).

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 24th April 2007, 15:33   #5 (permalink)

Først vil jeg takke for svar
Jeg har en del erfaring fra ferkvansakvarie, jeg hadde en del velykkede oppdrett av blant annet kongotetra og diskus mm. men det som jeg har lært derfra er at den tekniske biten må vere over dimmensjonert, derfor har jeg bestemt meg for å ha dobbelt av alt. bedre å safe seg i begynnelsen.
Planen er å starte et skikkelig korallrevs kar, problemet er at jeg ikke får plass til mere en ett hjørne kar i dimmensjonene 90cm x 90cm med en høyde på ca 75 cm desverre
belysning ja det har jeg fundert litt på men jeg anntar at 2 x hqi på ca 150W + 9 t5 rør skal duge
Angående computer så har jeg ikke funnet en computer som er fleksibel nokk uten å bli betydelig dyrere for hver del man ønsker å automatisere men har noen der ute noen gode tips så kom med dem alt jeg kan lære nå blir høyt verdsatt.
Gammel 25th April 2007, 07:24   #6 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
90cm x 90cm med en høyde på ca 75 cm desverre
belysning ja det har jeg fundert litt på men jeg anntar at 2 x hqi på ca 150W + 9 t5 rør skal duge
Du har jo en høyde på karet som jeg personelig mener du burde benytte 2 250W istede og supplere med 2-4 actinic T5
Nå har du ikke nevnt noe om hva eksakt du skal ha i.. men er det SPS så kan det jo lønne seg å overdimmensjonere lys OG sirkulasjon.

Mvh

Tage
Tage er offline   Svar med sitat
Gammel 25th April 2007, 07:32   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av MR_Brenni
Deltec P-500 Kalkreaktor
Deltec KM-500 Kalkvannsmixer
Deltec Nitrat filter 64/2
Deltec Fosfatfilter FR509
Deltec P-851 skummer
og en Grotec Tec III NG som dorerings pumpe
som retur fra sump(er) har jeg tengt å benytte 2x Oseanrunner 3500
Så er dette tilstrekkelig for et Korallrevs oppsett? fortrinnsvis med litt margin jeg anntat at jeg kommer til å ha et tungt belastet kar.
Den kalkreaktoren kan bli litt i knappeste laget, antar at det er en 509 du har...
Kalkmikseren er kjempe, den har en liten svakhet og det er det nederste kulelageret til motoren, det må "pakkes" av og til smøres opp med ny grease, ellers så stopper/hakker den.
Nitrat filteret har jeg ingen erfaring med.
Fosfatfilteret er veldig bra forutsatt at du bruker små mengder Rowaphos i det.
Skummeren er bare konge enkelt og greit.
NGIII kjempe pumpe, hva skal du dosere?
OceanRunner 3500 er i mine øyne en ok pumpe, rimelige slite deler..
Du burde ha nok lys til det meste med HQI og T5 vil jeg tro..
Lykke til....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 25th April 2007, 11:52   #8 (permalink)

når det gjelder hva jeg skal ha i karet så er jeg jo som sagt en smule grønn på salvann men slik som jeg har planlagt oppbygningen av karret håper jeg å kunne ha sps på toppen og lps i den mitdtre og mindre lyskrevende myk koraller i bunnen, bør vel nevne at jeg planlegger 2 typer refugium og at jeg antagelig vil ha ca 10cm sand i bunnen, slik at jeg får en vannstand på ca 60cm. karet blir et hjørne kar pga plassmangel slik jeg ser det må jeg da bygge lys selv, men det blir bare enda et nytt konge prosjekt
Gammel 25th April 2007, 11:59   #9 (permalink)

når det kommer til sirkulasjon er jeg ikke helt sikker på hvor store pumper jeg skal benytte, jeg ønsker å ha flere soner med sirkulasjon feks, 20x volum i toppen og kansje 7x volum i bunnen men jeg har enda ikke funnet ut hvordan. hvis noen har noen liker eller tips blir jeg svært takknemmelig.
ps her er en fin mod av maxi jet pumpene www.mjmods.com
Gammel 25th April 2007, 12:07   #10 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Ikke gidd det, kjøp Tunze sine nanostream, ferdig pakke, ikke dyre heller.
stoffer er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Grønn Clavularia gis bort Endre Selges 4 31st October 2007 12:41
Ny og grønn Roar1 Ny til Hobbyen 7 23rd May 2007 19:21
jeg vil bli en Aquafreak thyraven Ny til Hobbyen 9 8th March 2007 12:26
grønn montipora digidata kjøpes i sør-rogaland alf-magne Kjøpes 8 28th May 2006 10:36
Occelaris par og grønn mandarinfisk ønskes kjøpt! siljeogmarius Kjøpes 6 3rd June 2005 10:46