| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei
Jeg ønsker mot slutten av sommeren å sette opp ein 180 liter. Startet for en mnd tid siden med å sette meg litt inn i saltvann, for å vere mest mulig forberedt til jeg setter opp karet ca aug-sept. Har ingen mulighet for sump, så må ha en innvendig skummer. Da det er litt utgifter med denne hobbyen så vil jeg kjøpe inn litt utstyr framover, litt etter litt. Jeg trenger gode råd om alt utstyr, ønsker som sagt en innvendig skummer, lys som passer til juwel toppen(har sett det finnest t5 til den, hvor mye lys trenger jeg, og "blålys" trengs jo og. regner med jeg trenger i starten to pumper på ca 1000l/t hver. Eller bør jeg gå for 3 stk med en gang? Noen som kan anbefale noe, og også gjerne hvor jeg får kjøpt det? Vil helst ha en skummer med meget høy kvalitet! Er også takknemlig for råd om annet utstyr vis det skulle vere til god nytte. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
bare et lite tips angående sirkulasjon, så burde den ligge på minimum 10x vannvolum, helst mer. Hadde jeg vært deg så hadde tatt en titt på disse:
http://www.dyrego.no/akvaristikk/Tunze_nanostream.html http://www.dyrego.no/akvaristikk/hydor_korallia.html Når det gjelder lys så er vel ca. 1 W pr. liter vann et bra utgangspunkt. du har kanskje allerede lest på disse sidene, men jeg legger de med fordet: www.korallrev.no www.saltvannsakvariet.no |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvor mye lys du trenger i akvariet ditt kommer litt an på hva du har tenkt å ha i akvariet ditt. Hvis du vil ha stein koraller i akvariet (spesielt småpolyppede koraller) krever det en del lys mens om du vil ha lærkoraller eller bare fisker kreves det mindre lys.
Et greit utgangspunkt er 4 eller 6 39W T5 lysrør eller evt. 1x150W HQI Som innvendig skunner Kan du velge flere modeller fra Deltec eller Tunze. Jeg ville tatt en titt på Deltec MCE500, Tunze Comline DOC 9002 eller Comline DOC 9005. Personlig er jeg fan av store skummere, da er nok T comline 9002 eller D. MCE500 det beste å gå for. Sirkulasjon er veldig kjekkt å ha
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Takk for raske svar, tar alle råd med meg! Gjerne komme med flere.
joachimB: Jo da jeg har sett de sidene der, mye bra å hente der. greit med noen sånne holdepkt som gir en pekepinn på hvor mye en trenger. Men helst mer vann sirkulasjon, vil det sei jo mer jo bedre, gjerne 20-30 ganger vannvolum? Frogfish: Jeg har sett på den MCE500 tidligere, og det kan vel godt hende det er den jeg havner på. Når det gjelder lys, så synes jeg det er vanskelig. Har et krav fra hu eg bor med at det må passe i toppen på juwelen, HQI er det mulig å få til en juwel rio 180? Og hvor mye lys kan en ha, 2,3,4,5 W pr liter? Hva bør en ikke ha mer en? Og bør en ikke også ha disse "blålys" røra i tillegg? |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Sirkulasjon:
Det kommer litt an på hva du skal ha av koraller, f.eks småpollyppede steinkoraller (SPS) trives i god sirkulasjon, mens forskjellige myk koraller trives bedre i mindre sirkulasjon. I akvariet som jeg setter opp nå så skal jeg ha ca 25.000 L/T i sirkulasjon, akvariet er på 450L, og totalt vann volum vil jeg tippe at blir noe rund 375L i akvariet , så det blir 66x vannvolum i sirkulasjon. Grunnen til at jeg vil ha så mye sirkulasjon , er fordi jeg kun skal ha steinkoraller. Så prøv å finn ut hva du vil ha av koraller, og så velg sirkulasjon etter behov. Det samme gjelder valg av lys, hvor mange watt pr liter vann vil igjen ha sammenheng med hva du vil ha av koraller, hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for så mange T5 rør som det er plass til. T5 rør kommer i farger helt fra hvitt til blått. Ha som mål å få mellom 1 og 2 w pr liter vann. Det burde holde lenge. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Har selv 180 juwel.
6x39W burde holde lenge, mens 1x150W er litt vanskelig pga den midtavstiveren (vil lage skygge om du setter den midt over karet). Den vil heller ikke passe i juwel toppen. Mener å ha lest at MCE500 passer i filterboksen i 180 juwel, du kan jo sjekke det videre ut.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Bortsett fra noen få fisker som sjøhest, nålefisk, noen typer box fish, så er de fleste fisker og koraller glad i sirkulasjon om du havner på 15-30 X så er det stort sett finfint for dyrene og du vil få bevegelse i skitt og lort som samler seg rundt steiner og pumper slik at dette får muligheten til en tur eller tre innom skummeren pr dag. Lys er som beskrevet tidligere viktig, for fiskene er det ikke så veldig viktig med spesielt lys, noen koraller liker seg best i moderat lys og de mest lyskrevende trenger masse og litt til lys, det er vel helst koraller som du gjerne ikke begynner med sånn helt i første omgang og du kommer til å tilegne deg masse kunnskap om disse korallene etterhvert og da ser du behovet for mer lys gjerne på det stadiet. Til et nybegynner oppsett som du er i sving med nå så ville jeg startet med den armaturen du har og satt inn nye lysrør et hvitt og et blått (sjekk litt rundt) i den og utvidet senere, det er veldig lett og raskt gjort å få inn en armatur til i Juwel toppen. Når det gjelder skummere så er det jo en fordel å ha litt overrated skummer på tanken din, det er mange skummere ute som yter bra i forhold til pris, ser du feks på Bønna sin skummer som drifter denne tanken: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...ic/t=2090.html og skummeren han bruker er faktisk langt bedre enn sitt rykte. Nå er jeg personlig litt vel glad i skummere av overkill varianten men det er nå bare slik jeg gjør det, i ditt oppsett ville jeg uten å stusse gått for en Deltec MC500 som er innvendig skummer eller helst en MCE600 som er en ekstern skummer...
Begynner du enkelt så vil behovene for det spesielle utstyr oppstå senere og etterhvert som du tilegner deg kunnskap om de spesielle arter og du får en myk start, du kan selvfølgelig gå ut i fra at du vil ha de mest spesielle og krevende dyr i tanken din og kjøpe inn utstyr uti fra det men det er som regel mye penger i dass... Et velmenende og godt råd fra meg er å begynne enkelt og komme i gang, det er nokk av dippedutter og dingser og gadgets du kan kjøpe deg til fant på men det er ikke alltid nødvendig. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
MC 500 er et rimelig sikkert kjøp når det gjelder Juwel.. Se hva Deltec selv skriver på sine sider http://www.deltecaquariumsolutions.com/skimmers_1.php :
The MC500 Multi Compact Skimmer is the ideal model for those with little space in their tank or sump or for fitting inside a Jewel Aquarium* without modifying the lights. * On Jewel aquariums it will be necessary to cut the plastic lids to achieve a neat fit. These lids can be purchased separately if required to return the tank to its original state. The MC500 will not fit easily on the new Vision 450 and for this tank we recommend the MCE600 skimmer with the return flowing into the corner filter box.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
tror kansjke jeg vill laget plass for en mce 600. du kan jo evt lage litt plass i toppen slik at intaket er ifra filterboksen og utaket rett i akvariet. har selv et jwel på 100 liter hvor jeg har en mce600. synes dette faktisk trengs
så her er det full rull oppi.. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| oppstart 780 liter | endy | Akvarie 600L eller større | 83 | 26th February 2010 21:33 |
| Utstyr til oppstart | Judosola | Ny til Hobbyen | 14 | 31st May 2008 19:35 |
| Sjøhest oppstart | hvalhai | Tropiske Fisk | 2 | 8th April 2008 18:58 |
| Oppstart av saltvannsakvarie | Fishman | Ny til Hobbyen | 3 | 1st April 2008 20:53 |
| Oppstart... | veganto | Ny til Hobbyen | 2 | 29th October 2006 12:31 |