Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 7th March 2007, 12:29   #1 (permalink)

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Ã…rnes
Meldinger: 2
Standard jeg vil bli en Aquafreak

Heisann.

Jeg har tenkt på å kjøpe meg ett saltvanns akvarie, men er helt fersk på området. har kjøpt meg en bok "reef secrets" som kan være litt tung til tider også leser jeg så mange poster jeg kan her på forumet for å suge til meg litt kunskap. men jeg lurer på om noen har noen forslag til hav slags akvarie man kan kjøpe. jeg fikk anbefalt Elos akvarie i den butikken jeg var. hun sa det skulle være det beste. fikk ett 300L til 26000.- men utstyr. Er 300L stort nok, og er Elos bra, eller er det noe annet noen andre kan anbefale? hvis det er noe som kanskje er billigere og like bra. jeg er litt sånn at når jeg først skal kjøpe meg no vil jeg ha det bra og stort med en gang. vil jeg fort bli lei 300L og kanskje ønske no større etter en kort stund, hvis det er det de aller fleste opplever?

-Anders
thyraven er offline   Svar med sitat
Gammel 7th March 2007, 13:54   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: jeg vil bli en Aquafreak

Hei, fint å lese fra flere kilder, endel av bøkene har en tendens til å være litt "gammelmodige" og fremstiller endel fakta som ikke helt stemmer lengre, på samme vis er f.eks nettet overfylt av litteratur basert på jeg tror, jeg har hørt og jeg føler, men leser du en miks av bøker og "den store boken" med litt vett så finner du ut hva som er bra. Det er selvsagt også mange måter å løse et salvannsakvarium på, så det som er sannhet for noen er feil for andre .

Elos akvariene er nok meget bra de, litt vell enkle kansje, personelig liker jeg Deltec sine kar mye bedre selv om de koster vell ikke akkurat noe nevneverdig mindre men for de som vil ha løsninger hvor alt er løst i et og samme møbel er det ideelt, ingen rør, ledninger, rusk og rask. Ang. størrelse så er det hele snakk om å finne noe du kan leve med. Klart man ønsker seg jo her som med alt annet større og større, men det kan fort bli kjipt mye arbeid og penger som skal til for å få det til å gå rundt. Rundt 200 liter vil jeg si er ideelt for de med normale resurser som ikke lever FOR akvariet, men det er garantert folk som vil fortelle deg noe annet også .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 7th March 2007, 13:59   #3 (permalink)

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Ã…rnes
Meldinger: 2

hvor kan man få tak i deltec sine akvarier her til lands, noen linker til en butikk eller side så jeg kan se på dem?
thyraven er offline   Svar med sitat
Gammel 7th March 2007, 14:30   #4 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

tenkte bare jeg skulle nevne 2 flotte norske sider, som tar for seg oppstart og hold av saltvannsakvariet! www.saltvannsakvariet.no og www.korallrev.no
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 7th March 2007, 18:09   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Hmm... Ellos eller Deltec, ikke lett å velge. Begge akvariene har vær sine meget pene og ryddige løsninger som fungerer svært bra.
Kankje Reef eller Scopas kan komme med noe ytterlig Info om Ellos akvariene ?
Gammel 7th March 2007, 19:10   #6 (permalink)
Forhandler

Reef sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hundvåg
Meldinger: 233

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Hmm... Ellos eller Deltec, ikke lett å velge. Begge akvariene har vær sine meget pene og ryddige løsninger som fungerer svært bra.
Kankje Reef eller Scopas kan komme med noe ytterlig Info om Ellos akvariene ?
Først og fremst Elos ikke Ellos (er klær det) ;-)

Blir vel kansje litt mye interesse konflikt hvis vi skal komme med for mange gode argumenter for Elos og mot andre. Så jeg skla prøve og være så nøytral som overhodet mulig. :-)

Elos er et italiensk "design" merke som har valgt og lage akvariene sine både minimalistiake på design og enkle i utførelsen, utstyret i Elos, består av sump, med skummer og topup - samt et ferskvannsrasovar til aut. påfylling av vann. Ellers så kan man bygge ut med det utstyret man ønsker, hva nå enn det måtte være. Elos lager også akvarier etter ønske og leverer selvfølgelig utstyr deretter.

Men vil nok påstå at Elos er vel så ryddig og enkelt som Deltec. Med tanke på slanger og rør osv osv. Men selvfølgelig det er en personlig mening, og en personlig mening har vell de fleste.

Prismessig vil jeg nok tro at Deltec og Elos kommer ut nokså likt.

Du kan lese mer om Elos her:

www.reefcentral.com (eget underforum, forhandler forum, her står ris og ros)

www.eloseurope.com

http://www.dyrego.no/akvaristikk/elo...20_tilbud.html

Og her er noen bilder og info av mitt eget akvarium.

http://saltvann.aquafreaks.no/Forums...ic/t=1659.html

Har du andre spøsrmål send meg gjerne en mail.
Reef er offline   Svar med sitat
Gammel 8th March 2007, 00:17   #7 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Var ikke meningen å disse Elos karene, med enkelt mente jeg nettopp minimalistisk i utførelsen av designet, uten at det er noe galt med det, for meg passer det bare ikke med fritthengende lys over. Men siden dere andre påtar dere å reklamere Elos så får jeg ta Deltec da . Disse har blant annet Jan Holdt i oslo. Sidene til deltec er http://www.deltecaquariumsolutions.com/home.php

De er ikke akkurat mestre i presentasjon men desto bedre på å skru sammen akvariesaker.
Gammel 8th March 2007, 02:08   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Hmm.. Forrresten ingen som har trukket Aqua Medix sine akvarier inn i diskusjonen.. De er ikke så værst å se på de heller
Gammel 8th March 2007, 08:57   #9 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Har svært lite til overs for aquamedic, kansje karene ikke er så ille, men alt annet jeg har prøvd stråler ikke av kvalitet og funksjonalitet, men det er billig da og det er jo alltid et bra poeng.
Gammel 8th March 2007, 12:26   #10 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54

Hei og velkommen til et fantastisk hobby !

Hvis du gidder å ta turen til Moss vet jeg at Dalhs dyrerike har to stykk "pakker" med akvarium og det mest elementære av utstyr for en rimelig penge: Det ene koster 12000 og det andre noe mindre. Ring dem å spørr om innholdet. jeg tror du her kan få mye for pengene.
Er usikker på type disse er men tror det ene er aqua medic percula eller noe slik.
Pedro er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are