Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th February 2007, 21:13   #1 (permalink)

Medlem siden: Feb 2007
Sted: oppland
Meldinger: 6
Standard 60L Saltvann

Er ny med saltvann, men ønsker og prøve med et 60L jeg har stående.
Hva trenger jeg av utstyr til det? Som man kan kjøpe i norge.
Kunne tenkt meg "Nemo" fisk.
seio er offline   Svar med sitat
Gammel 24th February 2007, 21:32   #2 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672
Standard Re: 60L Saltvann

så lite kar er nok ikke det beste utgangspunktet og starte med! et totalt vannvolum på mer en 200l ville gitt mye mere stabile verdier.
så små kar krever mye mer påpass for og holdes fine!

så eg ville heller satset på et større kar om eg va deg!
Gammel 24th February 2007, 21:56   #3 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

jeg vil også anbefale deg et større akvarium...utstyret til et større akvarium koster ikke så mye mer en til ett på 60L ..

sjekk ut www.korallrev.no og www.saltvannsakvariet.no
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 24th February 2007, 22:03   #4 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

60l er helt brillefint å starte med, fint plass til et klovnepar der, krever overhodet ikke noe mer enn store kar for å holde pene, tvert imot mye lettere å oppnå pene resultater før lommeboken blir tom og frustrasjoen topper seg. Det mest grunnleggende er vannpåfylling(ferskvann) skummer og lys tilpasset saltvann om du skal ha koraller oppi. Vannpåfylling er en stor fordel og automatisere, men på et så lite kar kan man fint overleve med å slenge en kopp med vann oppi hver dag eller annenhver.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 24th February 2007, 22:19   #5 (permalink)

høres bra ut om det går. Trenger tips til utstyr, Ã…sen skummer passer til 60L og Ã…sen lys. Er det ikke noe mer tekniske man trenger?
Hva trives "Nemo" med av miljø?
Gammel 24th February 2007, 22:28   #6 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

les på linkene jeg la med , mye bra info der :-)

LYKKE TIL!
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 24th February 2007, 22:54   #7 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Det finnes mange veier å gå.

- Lys, her står det jo litt på hvordan karet ditt er utformet, men skal du ha noe mer enn fisk bør du prøve å få plass til 2x36 w powercompacts, evt. 2x24, 1 actinic blå rør og et rør på 10000 kelvin eller mer. http://www.e-akvariet.dk har f.eks alt dette på opphørsalg, men det blir litt snekkring.

- Skummer MÃ… du ikke ha, men den gjør alt mye lettere og sparer deg for endel vannbytter, igjen står det litt på hvordan karet ditt er utformet, det finnes utallige løsninger til å henge på kanten av akvariet, noen til å sette nedi akvariet osv, tunze har nylig komt med noe fine løsninger, disse og mange andre har også rom for annen filtrering med vatt, kull osv også noe man ikke MÃ… bruke.

Når vi prater om miljø så er det levende stein som utvilsomt er den metoden bortimot alle bruker idag, den tjener som dekorasjon og biologisk filter, jo mer jo bedre, de fleste har også en sandbunn med levende sand som med varierende hell bidrar til filteret.

I starten trenger du tester for Amoniakk, Nitrat, Nitrit og PH.

Vannpåfylling er ikke så lett å automatisere i små kar uten ved hjelp av elektroniske løsninger som kan være litt kostbare, men på 60 liter går det greit manuelt også om du passer på litt.

Så trenger du sirkulasjonspumpe for saltvann, varmekolbe, temperaturmåler og litt annet. Utover dette finnes det mengder av utstyr som gjør livet lettere. forbedrer kvaliteten på alle apsekter av vannet osv, bytter du 10-20% vann i uken hopper du glatt bukk over alt dette og med litt rutine får du kanonforhold i tanken din for de fleste enkle fisk og koraller.

Nå skal det være sagt at det finnes endel løsninger som har alt dette i en pen pakke til en ganske rimelig penge, noe som kan være verd å undersøke.
Gammel 24th February 2007, 23:54   #8 (permalink)

Takk for alle svar. Da har jeg blitt lit klokere. Hva ville du ha kjøpt av utstyr til det karet? katert er 57cmL 30cm D 35cm H, Et Tetra akvarium.
Hva tilseter dere vannet før dere heller det i karet?
Gammel 25th February 2007, 01:14   #9 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Er fryktelig vanskelig å si, her som alle andre steder får man hva man betaler for, jeg tror jeg ville kjøpt den lampen som er til salgs på forumet her nå, en tunze nano skummer, en maxijet 1200 eller lignende til sirkulasjon.

Du må lage saltvann med en av de ferdige miksene som du får i butikken, dette blander du med filtrert vann fra f.eks et ro apparat, evt. rett fra springen om du har høy tillit til din lokale vannkvalitet, jeg brukte bare vann rett fra springen det første året uten at det virket å gi noe ille utslag i form av alger ol, men etter jeg flyttet til et eldre hus med masse kobberrør turte jeg ikke det lengre. Ellers er det ikke så mye å tilsette om du går for ukentlige vannskift og ikke satser på krevende koraller, eneste er kalkvann(kalsium hydroxid) som du kan bruke til å erstatte det fordampende vannet med.
Gammel 25th February 2007, 11:47   #10 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Skien
Meldinger: 98

hvis du går for ukentlige vannbytter på 10-20% vil jeg nesten påstå at det er unødvendig å bruke penger på en skummer som i tillegg er stygg og tar plass i karet..
har en 90 liter alt-i-ett selv, med et klovnepar, en gobi, og en pussereke. jeg bytter 10 liter vann ukentlig og har knallverdier, etterfyller selv med kalkvann fra osmose, 2-3 dager i uken. har endel mykkoraller, knapper/ zoos og alt vokser og trives

lykke til!
Bård er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are