| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Da er neste punkt på innkjøpslisten en kalkreaktor, bør det også her overdimensoneres slik vi gjør med skummere? Jeg lurer på om jeg skal gå for en Deltec PF509 (akvarie er 450L). I produktbeskrivelsen så står det:
"Kalkreaktor for akvarier opp til 450liter. Kalkreaktoren benyttes i kombinasjon med CO2 og eventuell pH-regulator eller dråpeteller." .. Har jeg da forstått det rett at jeg må velge om jeg skal kjøpe CO2 , ph-regulator eller dråpeteller i tillegg? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Hei,
Slik jeg har forstått det kan du ikke velge bort co2. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er ikke poeng å overdimensjonere calcium reaktorene så sant du ikke ligger helt på vippepunktet mellom to modeller.
Co2 trenger du uansett for å få løst opp innholdet i calcium reaktoren. Det du kan velge er om du vil styre co2 mengden i akvatiet elektronisk med en PH regulator, computer eller lignende eller om du vil bruke manuell metoden med en dråpeteller.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
ok, da forstår jeg..er det noen av disse metodene som anbefales framfor de andre?
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dråpeteller er billig og enkel. Du stiller inne mengdel CO2 som du ønsker skal frigis til rekatoren ved å telle antallet dråper som slippes ut pr min.
Dette er den rimeligste løsningen. PC sensoren kan brukes til å styre mengden CO2 ved hjelp av en computer. Du ønsker nok å holde PHen i reaktoren på et fast nivå, Du kan dermed justere CO2en slik at den ligger på det nivåret du ønsker. En Ph sensor koster litt mer enn en boble teller og må kalibreres innimellom PH sesoren kan også brukes sammen med en magnetventil til å styre mengden CO2 automatisk. Du trenger da en Akvarie computer av ett eller annet slag. Da kan PH sensoren si til magnetventilen av PHen er for høy/lav og så justeres megden CO2 som slippes inn. Når man først havner på computerkjøret så er det gjort. Vist du trodde saltvannsakvaret var dyrt før så blir det i allefall det nå Håper dette gjørde deg litt klokkere. Endre
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| kalkreaktor kjøpes | syver | Kjøpes | 1 | 15th May 2008 20:56 |
| Kalkreaktor kjøpes | s022400 | Kjøpes | 0 | 5th January 2008 11:07 |
| Deltec PF509 kalkreaktor | joachimB | Selges | 1 | 6th May 2007 18:34 |
| Bare kalkreaktor? | Hans | Ny til Hobbyen | 5 | 4th May 2007 15:51 |
| Kalkreaktor | Aquaria | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 10th January 2006 13:41 |