| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hallo...Jeg har 4*T5 54W, jeg tenkte jeg skulle sette inn 2*150W HQI:
http://www.webzoo.no/site/maler/x/?c...eler&HKatID=22 ,så det jeg lurer på er om dette er nok Watt på HQI`ene?. Akvariet er på 150*50*60 og jeg skal ha hovedsakelig SPS og LPS i akvariet. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg er ikke stødig i verken forkortelser eller hele navn men;
jeg har makent kar med 2 ganger 150 HQi + 1 ganger 80 watts T5 "blålys". Dette virker tilsynelatende utmerket på det jeg har av mykkoraller men stein koraller får jeg ikke til. Jeg vet ikke om dette kommer av lyset eller annet..... tror verdiene på vannet er bra. Skal du ha HQI-ene i tilegg?? Jeg må si jeg funderer litt på lysstyrken. Jeg har dykket i rødehavet (det var deilig det...) og kan vanskelig forstå at det er sååå lyst på 15 meters dyp...????? Jeg vet at "boka" sier; bruk mye lys, men er faktiskt litt i tvil. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei du...jeg tenkte jeg skulle ha HQI`ene i tillegg til 4*T5 ja... og grunnen til at jeg skal ha HQI i tillegg er jo for at jeg nettopp skal ha stein koraller,så da må jeg vel kanskje gå opp litt i styrken...?.250W?..
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg er ikke stødig i verken forkortelser eller hele navn men;
jeg har makent kar med 2 ganger 150 HQi + 1 ganger 80 watts T5 "blålys". Dette virker tilsynelatende utmerket på det jeg har av mykkoraller men stein koraller får jeg ikke til. Jeg vet ikke om dette kommer av lyset eller annet..... tror verdiene på vannet er bra. Skal du ha HQI-ene i tilegg?? Jeg må si jeg funderer litt på lysstyrken. Jeg har dykket i rødehavet (det var deilig det...) og kan vanskelig forstå at det er sååå lyst på 15 meters dyp...????? Jeg vet at "boka" sier; bruk mye lys, men er faktiskt litt i tvil. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Obs ble en dobbelt melding der gitt.....
Ikke meningen å fylle plass. Jeg synes det høres ut som mye lys og i alle fall nok....tror jeg. Jeg fulgt linken din å ser det som at du skal kjøpe 2 separate lyskilder a 150 watt. Det er nok bedre en det jeg har da det er 2 lamper i 1 armatur hvilket gir en noe dårlige justeringsmulighet etterson 150 cm er relativt langt. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Prismessig e` det vel ikkje så stor forskjell på 2x150w og 2x250w. Eneste e` vel at det kan merkes litt på strømregningen. Hadde sjøl 2x250w på et 375L kar. (150x50x50) og var veldig fornøyd med det. Det blir ikkje for mye lys iallefall. Det e` sant at det ikkje e` så lyst på 15meters dyp, men tror ikkje man helt kan sammenligne kvaliteten på naturlig sollys og hqi lamper. En annen ting e` at de korallene som står nærmest overflaten ofte har de flotteste fargene. Mitt råd detter derfor på 2x250w.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Glemte å legge til at eg ville kjørt actinic blå i minst 3 av de 4 t5 rørene dine og 14K pærer i hqi lampen. Elsker blålys så lenge de ikkje blinker bak bilen når eg kjører.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
he he...er ikke så glad i akkurat det blå-lyset selv.. Tenkte jeg skulle gå for de nye T5 rørene til dyregod http://dyrego.no/akvaristikk/aqua_science_T5.html , og planen var 3 blå ja... grunnen til at jeg vurderer 150W istedenfor 250W er fordi akvariet er bygget inn med overheng som skjuler lys-utstyret,og jeg er derfor redd for at 250W vil gi meg problemer med varmen om sommeren..
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Forhandler
|
Det går an å kjøle en del med vifter som blåser ned på overflaten. Forstår bekymringen med tanke på temperatur, går ikkje an å åpne litt opp i toppen så varmen kan stige opp? Har sjøl en lystopp som e` tett rundt karet men helt åpen i toppen. Liker å få litt av lyset fra vannovrflaten reflektert opp i taket i stuen, synes det gir en flott effekt med vannskimring i taket.
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei, Jeg har en baderomsvifte plasert inne i innbygningen, denne er plassert ca. på midten av akvariet og ca.35 cm over vannet. jeg er usikker på hvor mye varme den vil klare å fjerne når den går for fulle mugger.. :?: innbybningen kan åpnes forfra, men jeg vil helst ha dette lukket ettersom det står i en liten stue/hybel, og her vil jeg helst ha så lite ekstra støy,vanndamp og varme som mulig... men er det noen som vet om 2*150W halogen + 4*54W T5 vil holde når det gjelder SPS koraller?.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Armatur 2x54 watt selges... | Haimat | Selges | 1 | 10th January 2008 19:39 |
| MH 1x150/2x150 watt ønskes | palle | Kjøpes | 0 | 14th February 2006 21:45 |
| Volt, watt og amper | Endre | Pratemakeren | 7 | 18th August 2005 09:23 |
| Aqualine Aquastarlight 2*250 watt Metallhalogen | ROLWLF | Selges | 1 | 8th June 2005 22:01 |
| HQI, watt - hvor mye ! | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 20 | 14th November 2004 12:49 |