| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei!
Jeg vurderer å gjøre om mitt 230L ferskvannsakvarie til saltvann. Fikk noen råd hos Jan Holt i Oslo om utstyr, men er litt usikker på om jeg trenger noe mer. Umulig å finne ledig parkering hos Jan Holt, så jeg orker ikke dra ned dit igjen for å spørre om dette med det første, så jeg tenkte jeg kunne spørre her. Her er det jeg da har tenkt å kjøpe inn(Legger også ved pris for de som er interessert i det.): - Deltec skummer (Usikker på hvilken det er, men pris skal vær 1998,-) - 3 Nye sirkulasjonspumper (Ca 1377,-) - Testsett - De 4 viktigste (350,-) - Saltmåler (250,-) - Salt (300,-) - 15-20kg Levendestein (150-195,-/kg avhenging av modenhet) - Automatisk vannpåfylling (1350,-) - Lys (Ca 2000,-) Litt dårlig spessifisert hvilke merker og typer de forskjellige utstyrene er, men det står iallefall hva det er, og det er der jeg trenger litt veiledning. Akvariet er et Jewel 230L. Trenger jeg noe mer enn dette ? Håper på gode svar =) |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det ser ut til at du har fått med det viktigste, skummer, lys, sirkulasjon og stein....
Det er litt viktig å tenke på skummer, dette sett i forhold til hva du har tenkt å ha i tanken din. Det er kansje en MC500 du har fått pris på? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Mye mulig.. Tror det blir å starte med et par klovnefisker og anemoner. Etter hva jeg har hørt, skal anemoner være litt vriene å holde i "orden" sånn for meg som er helt ny i dette. Klovnefiskene skal dog være ganske hardføre, så jeg vil starte med det. Dama er også helt i hundre etter de, så vi får prøve.
Men er det nødvendig med en sump når jeg jeg har denne automatiske vannbytteren ? Hvis ja, hvor stor bør den være ? Har et karr på 50L. Er dette stort nok for en sump ? Har også et lite karr på 15L, så jeg føler jeg skal ha det meste. Trenger bare litt veileding i starten =) Takk for raskt svar |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
du har ikke auto vannbytting. du har auto vannpåfylling, dvs den fyller på fordampet vann automatisk slik at vannmengden blir den samme...
fordelen med en sump er at du kan gjemme alt av teknikk inni et skap. det løses ved å ha hjørneavrennin ned i sumpen, der vann blir skummet, filtrert, og varmet, før det pumpes opp igjenn i karret. med relativt små karr er og fordelen at vannmengden økes, større mengder vann er lettere og holde. en siste ting med sump, er at du kan ha 'refugium'. det er rett å slett en plass der små dyr og alger(som ellers ville bli spist, eller på annen måte ikke trivdes eller død i hoved karret) kan leve av næring de filtrerer ut av vannet. velkommen til en fin fin hobby, håper dette gav deg el liten pekepin, og vi hører nokk fra deg underveis... lykke til |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| nytt akvarie oppsett | endy | Aquascaping | 19 | 2nd November 2006 20:09 |
| Nytt akvarie... | leffi | D.I.Y Gjør det selv | 2 | 24th January 2006 13:18 |
| Nytt akvarie | fiskefriken | Ny til Hobbyen | 2 | 4th January 2006 17:17 |
| Nytt hus = Nytt DIY akvarie | Andreas | D.I.Y Gjør det selv | 18 | 6th April 2005 18:56 |
| Overflate avrenning nødvendig (nytt akvarie oppsett)? | Frogfish | D.I.Y Gjør det selv | 10 | 24th October 2004 00:35 |