| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Flytta nettopp på en stein og under steinen var en slags "bille" som løp til. Fikk kun se den i 1 sek. Lysbrun/grå i farge, ca. 7-8mm lang.
Noen ide hva det kan være?? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
En bille ubder vann ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
såg ut som en bille... nærmeste lignende ting jeg ka si den ligner er et skrukketroll... sånn som man finner under steiner når man løfter på dem...
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Det såg ut som den var vant til vann, for den flytta på seg jævlig fort. Svømte rett under steinen under.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Det høres ut som en mantis reke, jeg har også hatt en sånn en og den drepte alle nyttedyrene mine. De kan også drepe fisker.
Du bør få den ut om du ikke vil miste noen fisker eller nyttedyrene dine. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Sjekka bilder på nettet og slik såg den IKKE ut... heldigvis. Mere formen som ligner, ike selve rillene oppå.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kanskje det var en amphipode , i ferskvann kjent som gammarus ?
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Hei slike skrukketroll kan følge steinen ikke skumle de, men trodde ikke de flyttet fort på seg disse heter chiton.
Men er vel mest sansynlig en losopod, disse graver i sanden og noen beveger seg lynraskt de fleste er harmløse men det finnes også noen parasitter av disse. Så for og være sikker bør denne fjernes eller skjekkes grundig. Lykke til
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
verd å ta tak i. mantis'er er ikke ut farget når de er 7-8mm stor, så hvis formen er lik, så kan det vere en kneler.
å finne isopoder som er 8mm stor, er helt normalt. men som And skrev, de kommer også som parasitter, og det er mindre heldig. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|