Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19th November 2006, 18:54   #1 (permalink)

Medlem siden: Nov 2006
Sted: FÃ¥vang
Meldinger: 4
Standard konvertering til saltvann

Hei! jeg har nå hatt akvarie som hobby i ca tre fire år. Har hatt piraya i karet mitt i ca ett år nå, men så har jeg lyst til å prøve meg på saltvanns akvarie. da et tropisk saltvann. har ett eldre 450 liters akvarium med to utvendige eheim pumper 2213+2215 og en 150watts varmekolbe, til belysning har jeg to 120 cm lysrør.må disse byttes ut? Hva må jeg ha i tillegg for å kunne bruke mitt nåværende kar til saltvann og hvordan skal jeg gå frem for å få dette til? ER det billigere å kjøpe et komplett saltvannsakvarium? brukes det vanlig havsalt i vannet eller må man kjøpe dette i forretning. Har ikke tilgang på saltvann fra havet da jeg bor i innlandet.
raija er offline   Svar med sitat
Gammel 19th November 2006, 19:55   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: konvertering til saltvann

finnes mange svar på de spørsmålene der, og det står mye på hva du skal ha oppi og hvor mye penger og tid du vil bruke på det.

Du kan klare deg med å bare sette på en skummer og skifte lysrørene med passende actinisk og dagslys.

Men skal du ha et saltvannskar på denne størrelsen som ikke sysselsetter deg døgnet rundt bør du også se på å lage avrenning og sump, automatisk vannpåfylling. Om du skal ha koraller trenger du gjerne bedre lys og et system som fikser tilføring av kalk,, da skulle vell nøkkel områdene være dekket.

Ang vann så bruker noen vann fra sjøen men de fleste blander nok dette opp selv med et av de mange produktene som finnes for dette.

Akkurat hva som er den billigste veien å gå, kjøpe nytt, oppgradere osv, er helt umulig å si noe om, står helt på hva du vektlegger. Er utseende et poeng så kan jo en konvertert affere bli nokså "kreativt" i utseende og gjerne ikke det de fleste koner vil kalle helt i tiden, sånn interiørmessig .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 20th November 2006, 04:20   #3 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

jeg anbefaler deg å lese på disse sidene her: http://www.korallrev.no/ og http://saltvannsakvariet.no/ her blir det gitt mye svar til dine spørsmål + annen nyttig info for oss nybegynnere..
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd November 2006, 19:24   #4 (permalink)

Medlem siden: Nov 2006
Sted: FÃ¥vang
Meldinger: 4

Takk for svar. Har nå kommet ett lite stykke til mhht læring om saltvann. Regner med at dette vil ta litt tid å få gjennomført da det fortsatt bor piraya i karet mitt som må få seg nytt hjem før jeg får begynnt med evnt. konvertering. Tror jeg skal få plass til en sump og skummer under det nåværende karet så da blir det vel en tur til glassmesteren for borring når og hvis de flytter. Har ikke akkurat blitt nedlesset med mail for å si det sånn.
raija er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd November 2006, 20:36   #5 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

du kan kjøpe deg en tunze overreningsboks, denne koster 1000kr og da slipper du å borre hull i glasset,jeg har selv sånn boks. Man bare henger den på siden av akvariet,så går det et rør fra den og ned til sumpen med vann. Den er liten og grei.
joachimB er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are