| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
har en del forskjellige ting jeg trenger vite hva er og hva det heter.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Er dette ting som bare har vokst ut av steinene dine eller? Hvis ja så er det jo rimelig tøft
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
bildene 1,2,3,4 og 6 er ting som har kommet med levende stein, resten er innkjøpte avleggere.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Bilde nr 9 er en "Euphyllia para-ancora"...
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
bilde nr. 3..... er det en kalkalge-ting??
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Raskt tippet:
Bilde 1 Er dette en anemone eller en stein korall, litt vanskelig å se utifra bildet.. Har den sjelett dannelse i midten ? Bilde 2 alge, caulerpa Bilde 3 alge kan være en kalk alge variant, er den hard eller myk ? Bilde 4 alge, tipper Pseudolithoderma Bilde 5 Igjenn ikke helt sikker på om det er korall eller anemone, trenger litt mer beskrivelse av den.. Bilde 6 Øverst i bildet en glassrose (ta den bort), under tipper jeg enten Sacrophyton avleggere eller Lobophyton Bilde 7 Sinularia eller Lobophyton Bilde 8 Lobophyton Bilde 9 Euphyllia glabresences (torch Coral) Litt misunnelig på den steinen din
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
bidet 1 viser en majano-anemone-fint å sjå på , sprer seg som f.. og
er da ikke like artig lenger... bidet 2 viser caulerpa racemosa var. turbinata ... fint den og , kan bli for mye av det også... bildet 3viser en kalkalge , mesophyllum sp. , bare lækkert.... bildet 4 viser en ganske sjelden alge , padina gymnospora , artig (har hattden selv engang , men den forsvant dessverre) bildet 5 er vel en anemone , hvilken er litt vanskelig å se pa bildet , tipper på heteractis magnifica(er fargen på foten lila ?) bildet nr. 6 viser små exemplarer av sarcophyton sp. bildet nr. 7 er antakelig sinularia dura , nr. 8 en eller annen , sinularia , eller muligens lobophytum nr. 9 se horik. det ser sånn ut at du var heldig med levende steinen ja , ellers kan det være en god vane å informere seg før kjøpet eller i butikken om hva en putter i karet ... :wink: |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Frogfish og Clown: Takk for svar.
Bilde4, den har vokst ganske mye. Den kom fra intet og har til nå blitt ca. 4-5 cm høy. Ser tilløp av flere slike. bilde5. var jeg egentlig klar over da mine clowner er glad i de 2 jeg har. når det gjelder glasroser, så dreper jeg det for harde livet. Gikk med 8-9 stk i går, men jeg vurderer å invistere i dyr som spiser dritten. Når det gjelder den steinen, så er det 3 steiener. Men bildene 1,2,3 er fra "hovedsteinen" og den er overgrodd av mange forskjellige alger og vekster. Det lille av info jeg fikk da jeg kjøpte steinene, var at disse kom fra stillehavet. Håper på at de livet som er på disse sprer seg utover til resten av steinene. Må nevnes at jeg er av den typen som skyter først og spør seinere, selger gjerne skinnet og skogen der bjørnen går før han er skutt. ;D Difor må jeg spørre her. Igjen, takk for utfyllende svar. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva heter den? | Idaida | Hjelp til ID | 5 | 11th February 2008 20:59 |
| Hva heter denne korallen? | Endre | Hjelp til ID | 1 | 7th April 2006 14:47 |
| Hva heter denne anemonen | siljeogmarius | Hjelp til ID | 1 | 15th March 2005 12:46 |