Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29th October 2006, 02:07   #1 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447
Standard Hva er det man bruker til automatisk etterfylling av vann?

er det her Kalkvannmixer kommer inn i bildet. Jeg skal ha et 250 L karr med Deltec MC 500 Skummer. ingen sump,til å starte med hvertfall. Hva er beste løsning til automatisk etterfylling av vann? Har jo ikke så veldig lyst til å løpe fram og tilbake hele dagen med kopper med kalkvann... alle råd & tips blir tatt varmt imot, jeg er helt grønn på dette området.
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 29th October 2006, 07:50   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Hva er det man bruker til automatisk etterfylling av van

Det er riktig, det er der mikseren kommer inn i bildet.
Standard oppsett "etter boken" er først Osmose annlegg, en magnet ventil, en nivå føler og en kalkvannsmikser.
Osmosen blir koblet opp mot vann uttak, magnet ventilen monteres slik at den stopper osmose vannet eller slipper det videre inn til kalkmikseren, regulering av magnet ventilen står nivå føleren for, den registrerer når vannstanden er kommet under innstilt nivå og åpner magnet ventilen, da tilføres vann til kalkmikseren og ferdig blandet kalkvann renner i tanken/sumpen, når vannstanden kommer opp til ønsket maks nivå registrerer nivå føleren dette og stenger magnet ventilen...
Selv så har jeg en tank ved siden av sumpen som jeg har osmose vannet i, det er fordi jeg ikke vil strekke en ledning gjennom halve huset...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 29th October 2006, 12:35   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Hva er det man bruker til automatisk etterfylling av vann?

Har bare en enkel nivåføler som styrer en pumpe i et tilknyttet reservoar som jeg heller kalkvann i sånn ca hver 5 dag, nå er det vell usikkert om kalvannet faktisk holder seg i 5 dager men jeg får finne på noe mer avansert med tiden .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 29th October 2006, 13:33   #4 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

så for at alt skal bli perfekt,så bør jeg kjøpe osmose anlegg og kalkmikser? er disse vanskelig å holde i drift, eller går det meste av seg selv når det er koblet opp? noen anbefalinger til type av osmoseanlegg og kalkmikser? ser også at det er noe som heter omvendt osmoseanlegg..???
Gammel 29th October 2006, 14:54   #5 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211

Det er et reversert osmose-annlegg du må kjøpe ja. Du kan vel sikkert klare deg med den minste modellen fra f.eks Aqua Medic, og den ligger på en drøy tusenlapp.

Når det gjelder kalkvannsmikser så har både Deltec og Aqua Medic små modeller, men de koster fort drøye totusen kroner uansett. Enten Deltec sin KM500, da må du ha noe doseringspumpe i tillegg, eller Aqua Medic sin blander hvor det følger med en SP3000 doseringspumpe.

Jeg har ikke prøvd noen av dem, så jeg skal ikke anbefale hverken det ene eller det andre, men jeg er i ferd med å måtte kjøpe meg en kalkvannsmikser selv her tror jeg, fordi jeg er litt lei av å blande manuelt.

De er vel ikke vanskelig å holde i drift, men må rengjøres ca. hver 14. dag pga kalkrester o.l.
espeng er offline   Svar med sitat
Gammel 29th October 2006, 15:36   #6 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

planen var å kjøpe ett nytt 250 L karr til saltvann, men etter litt fram og tilbake så gjør jeg heller om 450 liter`n som nå står med ferskvann til saltvann :cheesy:

vil da denne osmose`n holde eller trenger jeg større? -

http://www.akvarieudstyr.dk/database...ProduktID=5600

og denne type kalkvannsmikser -

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?c...smose&HKatID=4
og denne skummer -

http://www.akvarieudstyr.dk/database...ProduktID=2709

jeg TAKKER for alle gode råd dere har gitt og gir meg
Gammel 29th October 2006, 16:34   #7 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Virker som en fin pakke det der ja. Jeg kjenner ikke den skummeren. Jeg har en Deltec AP600 selv som fungerer helt utmerket.
Gammel 29th October 2006, 17:20   #8 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Hvordan funker Deltec AP600 med tanke på oppkobling, må jeg borre hull i karret? er ikke spesielt sugen på det.. er det mulig å bare koble den opp direkte til akvariet , uten sump?
Gammel 29th October 2006, 18:37   #9 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Hmm.. Ja, si det.. Da må du ha en pumpe da, som leverer ca. 600l/t til skummeren, og et rør inn og ut fra akvariet..

Men skummeren er vel primært laget for å stå i forbindelse med sump tror jeg..
Gammel 29th October 2006, 19:03   #10 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av joachimB
planen var å kjøpe ett nytt 250 L karr til saltvann, men etter litt fram og tilbake så gjør jeg heller om 450 liter`n som nå står med ferskvann til saltvann :cheesy:

vil da denne osmose`n holde eller trenger jeg større? -

http://www.akvarieudstyr.dk/database...ProduktID=5600

og denne type kalkvannsmikser -

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?c...smose&HKatID=4
og denne skummer -

http://www.akvarieudstyr.dk/database...ProduktID=2709

jeg TAKKER for alle gode råd dere har gitt og gir meg
Det er litt delte meninger om AM sin kalkmikser, selv har jeg en Deltec KM 500 som fungerer 100% og den drives av en 1000lt pumpe, det fungerer bra det er en krane på innløpet så det går fint med en stor pumpe.Du kan fint klare deg med et hvilken som helst osmose, du finner noen fantastisk gode på korallrevet.com det er Kent sine RO/DI apparater de er vel verdt noen ekstra kroner.
Når det kommer til den skummmeren så er mitt helt personlige råd enkelt og greit skipp den skummeren. Det finnes mange andre merker med sytalaus drift i åresvis, ikke for å lage noen debatt men se om du finner noe særlig negativ omtale om feks Deltec skummere, H&S skummere... APF 600 er ett av mine favoritt valg til et oppsett inntil 500liter, den bare funker... Kan også brukes uten sump, litt mekk så er det god sort.......

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
avstemming: Hva slags Testkit bruker du? Frogfish Kjemien i akvariet 4 14th December 2011 14:50
Automatisk mater Christer.W. Lys, filtrering & annet utstyr 10 2nd February 2008 16:13
automatisk mater Endre Kjøpes 0 28th June 2007 10:55
automatisk påfylling Endre Kjøpes 1 29th May 2007 19:12
Automatisk vannpåfylling! Rusky Lys, filtrering & annet utstyr 10 5th November 2004 19:47