| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Jeg har et 350 l akvarie medvanlig lysstoffrør eheim 2226(1000l/t) fluva 4 og en på 750 l/t jeg tenkte å bruke til saltvann, men hva trenger jeg.. jeg vil ha muligheten til å bruke utstyret videre på et 500l senere hvis dette går bra. i første omgang vil jeg bare ha fisk, men dere vet hvordan det går.
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Akvariet bør være limt uten aluramme, pumpene kjenner jeg ikke til men de må ha keramisk aksling eller lignende for å overleve i saltvann, lyset går greit om du bare skal ha fisk MEN det kommer til å se mye bedre ut med actinic blue og dagslyspærer, kansje du bare trenger å skifte rørene.
Utenom det er det første utstyret du bør se på skummer og automatisk etterfylling av vann. Du kan lage sump eller henge alt på baksiden o.l,, det fungerer men kan bli litt rotete og sølete. Lykke til |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarie har jeg lagd selv (glassmester) kun lim og 15mm glass størrelse 185*40*55. Sump? jeg har ikke så voldsom lyst til å henge alt på baksiden. krever utstyr stor plass?
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
jeg har et akvarie i sammenheng med ikea møbel som vist på bilde. lurer på hvordan jeg må plasere utstyr for minst m.ulig sjenanse og støy
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Stoffer lurer på hvorfor automatisk etterfylling av vann er det han bør ha. er det kjempe viktig?? har lest og sett litt rundt og det er ikke mange som har nevnt automatisk etterfyller.
mvh chipp |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Om du er glassmester fikser du vell sump i en fei, er jo bare et nytt kar egentlig vanligvis plassert under hovedkaret, så har man en overflateavrenning og rør fra hovedkaret ned i sumpen, her plasserer man utstyr i eller gjerne utenfor alt etter type og modell . Til slutt en pumpe til retur tilbake i karet. Sumper er i sin enkleste form bare et nytt kar men de fleste er litt mer avanserte med slusing, avrenning, filterkamre osv, du finner sikkert lassevis med DYI oppskrifter på nettet
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
automatisk etterfylling..? hvorfor trenger jeg det? er det noen type skummer som er å fåretrekke.? vil det bli dyrt å gå over til salt? men mest av alt trenger jeg forklaring på de praktiske tingene .. hvor hva skal monteres ,slanger inn ut o.l
Jeg har ingen erfaring med saltvann så om noen hadde fåreslått noen konkrete produkter jeg trenger (tf 5000) eller noe slikt ? |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
ok,fårstår litt mer, men finnes det noe som forsikrer meg om at overvannet fra hovedkaret ikke kan renne over sumpen? Gjerne et dumt spørsmål..
|
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Er jo ganske vrient å foreslå konkrete ting, personelig har jeg veldig god erfaring med deltec sine skummere og andre produkter, mindre god erfaring med aquamedic. Men med dette som alt annet står det jo veldig på hva du vil bruke av penger og hva du kan lage selv, det blir vell noe dyrere enn ferskvann siden det er et mer spesialisert marked og man har en tendens til å gjøre ganske mye mer ut av det enn det jevne ferskvannskaret(ikke det, de gjør det jo dyrt og flott nok de som vill der også). Foreslår du sjekker et par akvarieoppsett, så ser du fort hvordan det kan gjøres. Ellers kan du sikkert få 10 forskjellige oppskrifter her inne.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva trenger jeg? | Trygve | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 9th May 2008 07:57 |
| trenger hjelp til belysning. | scorpion | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 31st May 2007 19:00 |
| Trenger desperat hjelp | paulrene | Plager, Skadedyr & Parasitter | 7 | 12th February 2007 23:00 |
| ny på saltvann, trenger råd | steink | Ny til Hobbyen | 7 | 14th March 2006 00:05 |
| Trenger ny sirkulasjonspumpe | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 7th March 2006 17:08 |