Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th October 2006, 21:59   #1 (permalink)

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy
Meldinger: 19
Standard Hvor lenge BØR man vente med nyttedyr?

Hvor lenge bør man vente med nyttedyr etter at man har tatt i Levende stein. (Har hatt akvariet gående i 2 uker nå, med kalkstein og korallsand ("død) men har hatt saltvann ifra sjøen i , har dette noe å si ? Hva i så fall ?

:shock:
Gammel 15th October 2006, 22:03   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Hvor lenge BØR man vente med nyttedyr?

Tiden varierer fra akvarie til akvarie, men jeg har som en tommelfinger regel at ingen dyr skal oppi akvariet før amoniakk og nitritt er på levlige nivåer. Eneste måten å finne ut på er å teste vannet
Gammel 15th October 2006, 22:19   #3 (permalink)

Hehe... ser jo greit ut nå da , hehe... skal stikke og kjøpe noe stein på onsdag tenke jeg... får se hva som skjer da, har ikke skjedd så mye, med tanke på saltvannet fra sjøen. hehe
Gammel 16th October 2006, 00:26   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Ser det greit ut eller vet du at det er det det greit ?
Gammel 16th October 2006, 00:30   #5 (permalink)

Har sjekka og alt er ok.... ser ikke noe noe til nit og amoniakk... ingen alger noensted. så .... trenger vel kansje noe liv oppi etterhvert, hehe
Gammel 16th October 2006, 02:22   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

At du ikke har noen verdier å snakke om i akvariet kan også bety at syklusen din ikke har kommet igjang enda siden du ikke har noe levede stein oppi (micro organismene og bakteriene på steinen er livet). Dette livet vil du ikke kunne tilføre med sjøvann.
Før du løper avgårde kjøper noe ville jeg nok en gang målt vannverdiene, men denne gangen også skjekket om du har noe Nitrat og evt fosfat (om du har test kittene).

Jeg vet dette er kjipt, men det er enda kjipere å miste en dyr fisk eller noe annet fordi man har vært for rask og utolmodig. På den andre siden har du ikke noen bruk for nyttedyr sålenge ikke akvariet ditt produserer det de trenger for å overleve. I dette tilfelle er det alger de lever av, nyttedyrene dine vil med andre ord sulte ihjel. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg brukt noen hundrelapper på levende stein for å få fart i akvariet ditt.
Gammel 16th October 2006, 10:11   #7 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Lurer også på om du ikke blir litt lurt her, om alt du la oppi karet var stein dødt trenger ikke null verdier av amoniakk og nitrit bety at den biologiske nedbrytningen er på plass, den har kansje aldri startet. Tror jeg vill skaffet noen kilo med levende sand og kansje noen flere levende steiner om du har plass, så gitt det noen uker(det kan ta lang tid om det er lite biologiske materiale tilgjengelig), ikke skift vann om alt går etter planen!.

Det at du ikke ser noen alger er vell også er godt tegn på at ting ikke er igang, du VIL ha alger tilstede, om de ikke finnes kan du ta det som et sikkert tegn på ikke mye kan leve i karet ditt.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 16th October 2006, 14:17   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Har hørt om folk som pisser i karene sine for å få fart på syklusen. Men uten bakteriene som bryter ned vil de heller ikkje kunne formere seg. TØR IKKJE Ã… anbefale å urinere i akvariet, har ikkje testet det sjøl.
Gammel 16th October 2006, 21:46   #9 (permalink)

Har nok fått et lite fjell med kalkstein og "død" sand... men hvis man får levende stein i akvariet, vil dette "smitte" over ? Skal jeg ta med meg hele ruklet tilbake og heller ta bare levende stein ? 8?
Gammel 16th October 2006, 22:19   #10 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Ja det "smitter" over så om steinen var levende og sanden "død" så er du nok i boks, ellers,, jo mer levende og fortere går det med oppstarten. Selv har jeg tatt 3 suksesfulle jumpstarter med alt levende fra etablert system, første var riktig nok litt noob vinglete affere men det gikk .
stoffer er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor mange nyttedyr burde man ha? Patrick Ny til Hobbyen 11 6th December 2007 21:42
Nyttedyr ? raggen Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 5 7th August 2007 19:09
Nyttedyr Christer.W. Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 16 26th July 2006 18:31
nyttedyr Linnemor Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 2 12th March 2006 23:54
Nyttedyr Cygor Kjøpes 0 10th February 2005 17:36