| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Er Norsk akvarie- og hagedamleksikon en ok bok og lese for en som vil starte opp med saltvanns akvarium? Jeg har ikke peiling på dette i det hele tatt (har ferskvanns akvarium) og har heller ikke lest noe om saltvanns akvarrium tidligere.
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tviler jeg på, les heller på flere kilder på nettet evt. kjøp deg en dedikert bok. Greien er at det finnes så mange meninger om det ene og det andre, har bøker som til og med er fra samme forlag som motsier hverandre,,, så derav les fra mange kilder og bruk litt kritisk fornuft,, hvirtfall i forhold til hva du leser i forum på nettet, altfor mange som bare slenger rundt seg med ting de har hørt et eller annet sted i ny fordreid utgave. Men samtidig er det en uvurderlig kilde til viten og erfaring, det må bare filtreres
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Den har jeg ikke selv lest, men den får gode kritikker av erfarne akvarister noe som minner meg på at jeg må bestille den.... |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Her finner du en samling med gode akvarie bøker.
Et par greie og passe lettfattlige bøker som jeg syns er greie å starte med er: Reef Secrets av Alf Jacob Nilsen & Svein A Fosså En litt mer avansert bok er The Modern Coralreef aquarium Bind 1 av Alf Jacob Nilsen & Svein A Fosså, Legger også ved en link til en tråd i forumet da vi tidligere diskuterte bøker. http://www.saltvann.aquafreaks.no/Fo...pic/t=979.html
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Det er en enkel og god bok med både engelsk og svensk tekst som er skrevet av Daniel Knop, husker ikke helt tittelen men den gir deg en absolutt kurant innføring i emnet, søk på forfatternavnet og du finner den til rundt 2-300kr.
Den har jeg ikke selv lest, men den får gode kritikker av erfarne akvarister noe som minner meg på at jeg må bestille den....[/quote] Kan det være denne du mener? "The Successful Reef Aquarium - Basics of German Reefkeeping - by Daniel Knop" |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Sitat:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1918 |
||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Kan ikke uttale meg om boken "Norsk Akvarie og Hagedam leksikon" siden jeg ikke har lest den, men på generelt grunnlag ville jeg nok heller kjøpt en ren saltvanns bok enn en bok som inneholder ferskvann, hagedam og saltvann. Saltvanns bøkene er skrevet av de ledende innen saltvanns akvaristikk og korallrevs forskning i verden. David Alderton vet jeg ikke noe om, men registrerer at av de 39 bøkene han har gitt ut er 5 akvarie bøker, hvorav 4 er rene ferskvanns bøker mens Norsk Akvarie og Hagedam leksikon har et avsnitt om saltvann. De resterende bøkene handler mer eller mindre om ikke akvatiske dyr bortsett fra to bøker om Krokodiller og Aligatorer
Norsk Akvarie og Hagedam leksikon" er utifra omtalen på 400 sider fordelt på Ferskvanns akvarier, hagedam og saltvanns akvarier. 200 sider er avsatt til ferskvanns akvarier det resterende er da fordelt på hagedam og saltvann. For 449kr kan man få en like tykk bok(4-500 sider) som gir mer inngående beskrivelse av saltvanns hobbyen. Det vil ikke forrundre meg om David Alderton har trukket inn mange andre forfattere for å skrive denne boken. men det kan jeg jo ikke vite uten å ha lest den. Det positive med denne boken er at den er norsk. Om noen har den, eller har tenkt å kjøpe den så vær snill å legge inne en omtale av denne boken. Norske akvarie bøker er mangelvare, man burde nesten kjøpt den for å få opp antallet Dette ble mye synsing på noe jeg ikke har lest gitt
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Kan det være denne du mener? "The Successful Reef Aquarium - Basics of German Reefkeeping - by Daniel Knop" [quote] Det kan godt stemme. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Sitat:
Høres fornuftig ut, hvis jeg kjøper boken skal jeg gi beskjed Takk for svar |
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Norsk strandkrabbe i Nanokar.. | Vizar | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 16 | 22nd October 2008 10:44 |
| bøker på norsk? | joachimB | Ny til Hobbyen | 4 | 25th December 2006 19:33 |