Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12th September 2006, 20:16   #1 (permalink)
Junior Member

paulrene sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 49
Standard Ønsker gode tips ved innkjøp av 200 l akvarium + utstyr

Til alle som har erfaring:

Jeg skal endelig kjøpe meg et saltannsakvarium. Har tenkt på størrelsen 100bred x 50høy x 40dyp. Da tror jeg at jeg får høyden og bredden som jeg ønsker.

I den forbindelse ønsker jeg å utstyre akvariet med så godt tilpasset og så riktig dimensjonert utstyr som mulig.

Siden dette er første gang jeg setter opp et saltvannsakvarie ønsker jeg gode tips fra folk som har peiling for å unngå å prøve og feile for mange ganger.

Grunnen til at jeg spør dere, er at akvariebutikkene jeg har snakket med uten unntak kommer trekkende med startpakker på 300l. inkl. alt utstyr for 18.000,- eller mer. Jeg innbiller meg at det er mulig å skaffe rimeligere utstyr hvis man finner og setter det sammen selv. De anbefaler ikke å starte med 200 liter og argumenterer med at det stort sett er samme prisen og at det ikke er forsvarlig. :?

Det jeg er opptatt av er følgende:

- At utstyret er dimensjonert for 100bx50hx40d (200 liter)
- Så kompakt som mulig siden alt må være på innsiden av karet
- Bør ikke støye for mye
- Lett å rengjøre / vedlikeholde
- Rimelig men bra utstyr

Ønsker helst tips fra de som har erfaringer fra rundt 200l. akvarium.

Ønsker tips på alt fra
- lys
- skummer
- pumper
- kar
- osv.
Fint med ca. pris og leverandør hvis dere husker det.

Alle tips er velkomne.

På forhånd takk for hjelpen!!

Mvh.
Paul René
paulrene er offline   Svar med sitat
Gammel 12th September 2006, 21:28   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Ønsker gode tips ved innkjøp av 200 l akvarium + utstyr

Noen grunn for at vil ha akvariet 40 dypt ?
Velger du et akvarie som er 10cm dypere vil du få en mye lettere jobb med å få plassert utstyret og få plass til litt levende stein uten å få alt trykt inn i front ruten.
Du vil få et visuelt penere akvarie om du har litt mer dybde, dette pg.a perspektive og dybdevirkningen i akvariet.

Skal komme tilbake med en liten smørbrødliste til deg
Gammel 12th September 2006, 23:02   #3 (permalink)
Junior Member

paulrene sin avatar

Når du sier det på den måten så kan jeg vel like gjerne kline til med 50 cm i dybden også.

Vet ikke om det har relevant betydning på valg av utstyr, men her er litt av hva jeg har tenkt å ha oppi av koraller, fisk og diverse:

Kan jeg godt tenkte meg en del (SPS) små polyppet steinkorall, og kanskje noe (LPS). Tror ikke jeg forsøker meg på myk-koraller riktig enda. Synes disse blir fort dominerende. I hvertfall i et middles stort akvarium. Ellers kan jeg godt tenkte meg å bygge med stein opp mot bakveggen til høyre og venstre for å skjule skummer, pumper etc, og for å lage en slags passasje (rift) midt i akvariet. En boltreplass for småkryp. Med mindre det er noen gode grunner for ikke å gjøre dette.

Her er et bilde jeg nettopp laget av ting og tank jeg godt kunne tenke meg i akvarien. Ikke sjekket hva som går overens, men det finner jeg ut etterhvert. De to øverste bilde viser litt hva slags type akvarium jeg kunne tenke meg.

Gammel 13th September 2006, 08:03   #4 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Oi Jeg beklager å måtte si det, men artssammensetningen din er nok ikke optimal De fleste nakensnegler (øverst til venstre) er kresne næringsspesialister som ofte har for vane å dø i fangenskap fordi vi ikke klarer å skaffe dem nok mat. Nålefisk og sjøhester er omtrent like kresne, og mange av dem krever konstant tilgang på levende fôr av rett sort og størrelse, og disse artene krever gjerne et eget akvarium satt opp spesielt for dem. I tillegg er de dårlige svømmere som ikke ville kost seg i den kraftige sirkulasjonen som korallene krever. Mandarinfisken (nederst til høyre) er også kresen i matveien, og anbefales bare i et godt innkjørt akvarium av en viss størrelse hvis du vil at den skal finne nok mat. Murenen (nederst til venstre) er en glupsk fiskespiser som utelukker hold av mindre fisk i akvariet ditt. Ellers ser vel det meste greit ut Så lenge du husker på at reken (til venstre i midten) kan bli riktig stor og KAN finne på å plage mindre reker...

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 13th September 2006, 09:53   #5 (permalink)

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Stavanger
Meldinger: 12
Standard Re: Ønsker gode tips ved innkjøp av 200 l akvarium + utsty

Uten at jeg har noen erfaringer med dette karet selv, kan kanskje dette være noe for deg? Ca samme størrelse som du beskriver og til en grei pris.

http://www.dyrego.no/akvaristikk/akvarier10.html

Mer info:
http://www.aqua-medic.de/seawater/en/7/percula90/
http://www.aqua-medic.de/en/service/...20_503.00_.pdf
janan er offline   Svar med sitat
Gammel 13th September 2006, 10:02   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Percula 90 er et bra akvarie, eneste som ikke er så brea er skummeren som med fordel kan skiftes til en litt bedre en
Gammel 13th September 2006, 12:31   #7 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672
Standard Re: Ønsker gode tips ved innkjøp av 200 l akvarium + utsty

her er det jeg hadde kjøpt, hadde valgt større kar en 200l fordi forandringer i vannverdier skjer mye fortere i et lite kar enn i et stor kar.

Akvarium:

helglass: 343l 125x50x55 (l,b,h) 1800kr (fra lokal importør)
skummer: deltec apf 600 (mulig og finne brukt) 3570kr (www.acro.no)
sirkulasjon: Tunze streamkit ts24 6295kr (www.korallrevet.no)
lys: ville forsøkt og funnet en brukt 2x250w hqi pirs brukt 2-5000kr

et dødsbra oppsett!!!
vile vurdert og hatt en sump. og en annen begrensning med lite kar er at man kun kan holde småfisk, ikke kjirurger slik som du har lagt opp bilde av.

bare mitt forslag!
Gammel 14th September 2006, 15:01   #8 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Anbefaler Cuben min perfekt å starte med, ferdig kitt, litt for lite lys og plass for endel av de tingene du vil ha på bildet ditt, men jeg kan med engang si at det får du ikke til med det første nesten uansett hvor mye penger du slenger på dette. Her kan du med minimal innsats får noen optimale cm2 som ser dekorativt ut.

4000 kr, 80++ liter, billig i drift og jeg kan nesten garantere deg suksess, dette er en vellprøvd løsning, ikke vanskelig som folk her skal ha det til.

Ã… fylle 300 liter+ på en pen måte som du vil, på strak uerfaren arm derimot,, det er både vanskelig og dyrt.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 14th September 2006, 18:54   #9 (permalink)
Junior Member

paulrene sin avatar

TAKK FOR MANGE BRA INNSPILL!

Har søkt mye overalt for å finne mer ut om dimensjonering, kombinasjoner, pakketilbud osv.

Disse sirkulasjonspumpene ser forresten lovende ut...
Nanostream
da spesielt 6055’en.

fant drømmeakvariet på 300 liter........ ELOS System 120

fant et pakketilbud her, men synes det er alt for dyrt.....

synes ELOS designet er meget pent. svart silikon (ingen ramme), pent møbel osv.

kunne forresten godt tenke meg å ha HQI lys hevet litt over akvariet for å få det litt "åpent". synes mange møbelakvarier virker så lukket, selv om det sikkert er praktiske fordeler med det også. ønsker imidlertid ikke å henge det i taket, men å løfte det opp fra akvariet med stativ hvis det finnes.

ikke lett ... :shock:

Fortsatt veldig åpen for innspill og tips til et akvarium rundt 200 til... 300 liter (har det blitt nå)
Gammel 14th September 2006, 20:30   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Elos 120 er ikke så dyrt når du ser hva du får med.. Hysk at dette er et komplett avarie på 300 liter med sump og alt du trenger av utstyr bortsett fra innholdet.. Men for all del, vi snakker om mange penger :think
Problemet er at de systemene som ser bra ut slik som Deltec og Elos systemne gjør koster der etter..

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ønsker tips om spesialbestilling av akvarium+sump etter mål paulrene Kjøpes 2 14th October 2006 15:30
Deltec 325 liters akvarium selges med utstyr rudi Selges 1 20th August 2006 21:48
Ønsker pent saltvanns akvarium til med utstyr borris-81 Kjøpes 26 19th March 2006 18:44
Håper på mange gode tips/forslag av utstyr. frecjoha Ny til Hobbyen 17 15th November 2005 15:41
Fish only akvarium - trenger tips Vizar Aquascaping 8 18th March 2005 00:35