| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Kan jeg bruke sand fra norsk strand til karet mitt?? Og kan jeg bruke vann fra sjøen under oppstart? Eller må jeg blande vann selv??
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Vann fra sjøen kan du godt bruke, men husk å sjekke saltholdigheten, den varierer litt fra hvor i landet du henter vannet.
Når det gjelder sanden så vet ikke jeg om jeg ville brukt denne da norsk sand inneholder helt andre ting en hva du finner i sanden ved et korallrev.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
OK, vann fra sjøen er ok... men ikke sand. Det er notert.
Takk for svar. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
..finner du en badestrand med SKJELLsand,fungerer den utmerket...
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Stemmer det at ren naturlig skjellsand vil fungere.. Men så er det heller ikke så mange steder som har ren naturlig skjellsand på strendene..
Det jeg vil frem til er at et saltvanns akvarie koster mange penger i form av utstyr og innhold. Kjøper man korallsandsand eller skjellsand som er beregnet til saltvanns akvarier er man så godt som garantert at ikke denne vil kunne skade innholdet i akvariet på noen måte. Jeg syns derfor det vil være synd å anbefalle naturlig skjellsand plukket på en eller annen strand som vi ikke vet noe om og ikke har noen videre mulighet for å teste. Klart man kan si det samme om naturlig sjøvann, men om man henter det på flo, så langt ut i havet man kan og i god avstand fra tung industri og bondegårder så skal det svært mye til at vi skal få noe i akvariet vårt som vil ta knekken på alt det levende vi har oppi der. BTW: Det er morsomt med saltvanns hobbyen. Uansett hva man sier så vil man altid treffe på noen andre som har stikk motsatt opplevelse eller erfaringer
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Huff ble hvist litt langt sist inlegg
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Så i den forstand så kan jeg kjøpe skjellsand fra felleskjøpet og bruke det som bunn??
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tror nok Frogfish siktet til sand som selges med det formål å skulle brukes i saltvannsakvarier. Skjellsanden fra felleskjøpet vet vi jo ikke så mye om...
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
I teorien funker det nok fint, men som frogfish sikter til, her aner du ikke hva du får. Plukker du det fra stranden kan det være stinn i kloakk eller gjødsel fra området rundt,, samt sikkert 100 andre faktorer som kan "forsøpple" sanden, husk at sanden i sjø har en veldig akkumulerende effekt, tungmetaller og all slags dritt og møkk sedimenterer seg her. Fra felleskjøpet også, du aner ikke hva de har gjort med den sanden og hva den inneholder, det kan fort bli kjipt.
Selv det å introdusere store mengder sand tilsiktet akvariebruk i et etablert akvarie kan være skummelt nok. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| SJØVANN | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 5 | 20th February 2007 15:46 |
| sand | Ny til Hobbyen | 3 | 24th February 2006 14:41 | |
| prøver i fra sjøen | scorpion | Kjemien i akvariet | 5 | 28th July 2005 21:24 |
| Vann fra springen? | Micke | Kjemien i akvariet | 16 | 10th February 2005 10:31 |
| Sand | Chriss | Aquascaping | 5 | 2nd May 2004 12:57 |